July 11, 2011

HaTyAi - Part 2

Hatyai part 1 saya cter pasal Songkhla kan?? saya sambung skit lagi ek..

Hj Jaafar yg merupakan tourist guide kami bagus betul..dia memastikan keselamatan kami terjamin..kadang2 dia ikut mana kami pergi sambil sembang2. Selesa sangat dengan pakcik ni. Dia mcm lagak seorg ayah jer kepada kami. Lepas je puas luang masa kat pantai yg ada duyung tu, kami menuju pula ke tempat yang ada statute naga. Tak tahu sgt la kisah dongeng apa plak pasal naga ni. Yg menariknya tentang statute ni, half dari body dia dok tempat lain dan half lagi kat tempat lain. dua2 tempat ni kami pergi bergambar.

See...ada hal je kan?? ekor xde kan?? Air yg kuar dr mulut naga tu rasa tempias mcm gerimis..

Taraaa...half lagi ni ha. Agak jauh jugak la dr yg satu lg..


Oren jus ni punya la byk...baru RM3. Beli kt cafe dlm shopping complex area2 hotel.

Setelah diskas punya diskas ngn pakcik tu, rupa2nya pakcik tu berfikiran mcm kami..iaitu kami balik hotel berehat then sambung lg petang tu. Dlm pukul 1pm (jam thai) dia hantar kami ke hotel. Tersengguk2 dlm tuk tuk sebab penat + ngantuk. Pukul 5pm pakcik tu janji nak ambil bawa ke floating market. Asalnya kami nak byr half dulu kat dia, tp dia ckp jgn dulu..biar dulu. Bagus tul pakcik ni. Syukur sgt sebab Allah permudahkan semua urusan kami kat sana.

Disebabkan on the way dr KL saya tak tidor sangat..so masa yg ada tu saya tidor xsedar diri. Dlm pukul 4pm (jam thai) saya bangun dan mandi..memang standby awal sebab xnak terlambat. Dah excited sgt nak gi floating market. Perut ni betul2 kosong sebab standby nak makan2 kat floating market. Pukul 4.30pm jer pakcik col...mcm dia tau2 jer kami dah siap awal. So dia xpyh tunggu 1/2 jam pun..

Mcm dijanji, dia nak bawa kami ke floating market dan juga pasar mlm.

Ni entrance market tu..orglain yg dtg dlm rombongan cik kiah semua terpaksa jln jauh..saya plak pakcik bw masuk terus dlm market..hahahaha..

Antara gerai kat sana..semua ni buat dr manik


Ni bijik jagus disalut gula merah. Dia just letak atas dauh je..saya beli ni terus ngap sementara tunggu duit balance..wahhh sedap..manis dan berlemak


Ni tapai


Ni lah floating market. Ramai giler org. Mostly org malaysia la. Jom tengok apa ada kat sini..

Yang best kat sini..air dijual dlm bekas ceramic dan bekas leh amik terus


Semua org islam yg jual..so jgn takut nak makan


Asalnya nak makan ais krem ni..tp org ramai sgt kat sini..malas nk tunggu


Ni somtam. Sedap sgt..ada udang galah goreng..telur..sayur2..masam + manis + pedas.. i like


Ni yg unik ni..telur puyuh ni ha..saya xbeli ni sebab mak selalu pesan telur puyuh ni boleh naikkan darah...takut sakit paler plak mkn ni


Tak sedap benda ni..jgn beli :P


My sis mkn nasik goreng...byk2 benda pelik dijual..ni dia mkn :)


Pulut ayam goreng..i like dis one..inilah yg saya target bila sampai Hatyai..akhirnya dpt gak makan

Tak tau nama apa makanan ni..tp tak sedap..terpaksa buang. Rasanya mcm isi kelapa tua diparut


Sushi nipun xsedap..jgn beli



Saya enjoy kat floating market ni. Memula bila dgr je floating market, saya igt saya boleh naik sampan sambil membeli..rupa2nya bukan. Semua makanan yg saya makan murah2 je..rasanya RM10 pun tak habis. Lepas je kenyang berjamu selera kat sini..Kami cari pakcik..rasa penat sgt. Kami terpaksa cancel offer pakcik nk bw ke pasar malam. So kami minta pakcik hantar ke hotel. Lepas byr utk servis pakcik ni..pakcik ni janji nak hantar kami ke van utk ke Danok esok pagi pas check-out.

Lepas relax2 kat hotel, kami keluar lg nak round area2 town. Macam biasa lah..kalo travel wajib beli t-shirt n souvenir.

Wah...ramai betul la rakyat Malaysia dtg..berduyun-duyung 1 group. Membeli tak hengat dunia...hehehe.

Saya beli skit key-chin utk opismate dan t-shirt utk diri sendiri. My sis asyik beli fridge magnet jer..




Bershopping skit2 kat shopping complex sini

Dlm 1 blog saya polo, org tu ada pergi mkn kt Hamid restaurant. Saya dah kenyang sebenarnya...tp bila tengok pulut mangga, tak tahan plak..so saya beli bungkus dengan harapan nak makan kt restauran Hamid tu sebab my sis nak makan nasi. Bila makanan dipesan, saya tanya la..boleh tak nak makan makanan luar kat sini?? dia ckp boleh..siap nk bg plate lg..tp saya xnak just minta sudu jer. Bagus betul la.

Ni time kat Hamid restaurant..

Pekena teh tarik


Akak saya mkn tomyam siakap..perhhh..memang best..siap tapau lg keesokkan harinya lg. Awai2 pagi Pak Mid kena wat tomyam..hahaha

Hotel yang saya duduk tu betul2 strategik. Beberapa langkah jer leh sampai shopping complex atau restaurant serta gerai2 makan. Satu gerai nasik lemak tu..org Q panjang nak beli. Dlm hati bertanya2..org Malaysia ni kan selalu dah ngn nasik lemak..try la makanan lain skit dah dtg jauh :) :P

Lepas jer kenyang entah kali keberapa sejak berada di Hatyai, kami menuju ke kedai foot massage. My sis buat foot massage. Kebetulan tokey kedai tu org Malaysia..so senang nak berckp. Yg tukang massage plak org Thai tp skit2 pandai speaking. Memang murah la..RM25 utk sejam. Kalo kat KL RM30++ utk setengah jam je. Tukang massage tu siap boleh tahu lg my sis tu berpenyakit kat perut. kena plak dia baru hirup semangkuk kuah tomyam..lagi senang detect la :P

Pandai cina tu..dia tau saya boring dok nunggu akak massage, dia bukak movie hantu kak limah. Semua customer dia time tu melayu plak...terbahak2 ketawa dorg ni. Hehehe..

Balik hotel saya just layan movie..byk english movie di translate bahasa thai. Ada la 1-2 channel yg xde translate. So saya layan la movie smpai ngantuk.

1 comment:

  1. zila nnt bawa sy pegi yeee,xleh tahan tgk kakak awk mkn tom yam siakap 2!!!

    ReplyDelete