July 30, 2012

BeRSanTai aT My HoMeTowN

Assalamualaikum...

Salam Ramadhan untuk pembaca blog saya. Ketika saya menaip entry ni..teringat saya kisah-kisah ketika menyambut bulan mulia ini. Time kanak-kanak saya agak nakal.. bila mandi jer sure telan air paip ... wakaka..teruk tul la. Bila betul2 puasa pulak..bila masa berbuka sure telan air bergelas-gelas sampai kembung perut..haha. Bila meningkat remaja sikit..asyik minta mak masak cucur udang dan bihun goreng hari. Kena pulak kami adik-beradik tak pernah jemu dengan makan tu. Berbuka kami cukup dengan cucur udang cicah kuah kacang dan bihun goreng. Kadang-kadang jer makan makanan lain sikit.

Bila masuk university..tak lalu makan. Asyik teringat makanan mak masak. Kena pulak start masuk University bermulanya puasa dan orientation..ari2 nangis...isk..isk..nyaris2 nak nak balik xmo study...haha. Tak mo la cter kisah ni..malu jer bila ingat balik..hehe.

Dan sekarang..sudah 5 tahun saya berjauhan dengan family..saya masih rindukan cucur udang dan bihun goreng mak. Saya ada balik kampung baru2 ni..Alhamdulillah niat nak berbuka 1st day puasa tercapai. Saya teringin nak makan cucur cempedak goreng..sampai jer rumah dah terhidang cucur tu..hehe. 1st day berbuka dengan family....semua adik-beradik saya ada..girang gemilang sangat rumah..hehe. 

Kali ni saya ada kesempatan snap photo2 keliling rumah..hehee...Jom layan pic..


 Nilah belimbing buluh...bila masak sambal udang boleh masukkan buah ni..rasanya masam bila mentah...ayah saya suka gunakan buah ni kalau nak cuci ikan darat supaya hilang hanyir.


 Nampak hutan belakang bunga ni?? kecik jer hutan tu..sebalik hutan tu ada sawah padi. Ada kisah di sebalik hutan tu. Time saya darjah 3 dan adik laki saya tadika gitu..kami pernah masuk hutan tu..senja time tu. Lari tak cukup tanah bila kami nampak betul2 belakang kami seekor kura-kura setinggi kami...besar yang amat sangat. Paling tak boleh lupa tul. Sejak tu kami xberani nak masuk hutan tu...hahaha.

 Ni Kiki..kucing adik saya..saya tak suka...geli!!


 Antara bunga mak saya tanam


 
Perkara wajib perlu saya lakukan bila balik kmpung ada shopping dengan mak. Masuk Tesco..banyak betul biskut raya..mahal pulak tu. My mom beli 1 jenis.

Hari ke-3 bangun sahur..anak2 buah saya layan tv dan main game dengan saya sampaikan ke siang..hehe. Saya bawa dua-dua anak buah kesayangan saya ni ke sawah..betul2 awal pagi kami ke sawah. Takde saper2pun lagi...hehe. 


 
 Nyamannya pagi tu..baru jer pukul 7.30am. Saya bangga ada kampung yang sangat cantik. Inilah kampung saya...Kampung Permatang Rambai


 Ni lalang tepi2 sawah...cantik sangat!!!


 Banyak betul burung cari makan...


 Pokok kelapa ni mcm sama jer kedudukannya dengan yang lain


 
 Ini view dari sawah ayah saya..sunrise at my hometown :)


 Anak buahku sayang..hehee. Diaorg pakai kaju saya beli kt Melbourne..hehe


 Perasan tak kabus2 macam atas sawah padi? Amazing kan?? 



 Seawal 4 pagi I start my journey from Penang to KL sebab nak masuk office pukul 8.30..nasib baik sempat. Mengantuk giler. Terpaksa stop2 beberapa kali kt R&R sebab nak tidur. Bunga berguguran kat atas ni saya snap time tido kt R&R..terasa mcm kat Korea pulak..heehe.





10 comments:

  1. zila akak suka POKOK tu
    TU lau ada Photoshoot amatlah menareknya erk

    ReplyDelete
  2. Pokok yg mana ek? Photo sy snap ni smua guna hp saya..suka2 jer

    ReplyDelete
  3. bunga2 yg berguguran tu lokasi seolah spti di luar negara. tak sangka negara kita pun ada suasan a mcm tu kan?..
    uh.. memandu sorang2 ke pagi2 tu

    ReplyDelete
  4. Kalo JM lalu jln area tropicana lg best. Pokok yg sama di kedua2 belah jlan cantek teramat. Kene pulak bila stop kt traffic light bleh tgk bunga2 tu berguguran. Skrg dah takde dah. Aa sy drive sorg2. Sy yakin drive awal pg cmtu sbb doa makayah iringi perjalanan sy supaya selamat..InsyaAllah.

    Jalanpun xbz..rasa cam selamat sikit. Cuma lori jer byk sgt. Kalo dr kl balik png pun sy selalu kuar awal pg cmtu.

    ReplyDelete
  5. SUBHANALLAHHH..cantiknya hometown awak.. teringin nak berada di sini.. akak suka sawah padi..

    ReplyDelete
  6. Cantekknyer kpg...akak ase kampung jg...sgt2 suka suasana kpg..

    ReplyDelete
  7. Cantiknya Permatang Rambai.

    Bunga-bunga berguguran seperti musim bunga di luar negara tu adalah suasana biasa di Penang. Saya selalu tangkap gambar bunga-bunga itu di sekitar Bayan Lepas dan PISA, macam kat oversea pulak.

    ReplyDelete
  8. Makasih Kak Azean, Aisya dan Prof..saya bangga jadi anak kelahiran kmpg saya..jemputlah ke kmpg saya kalu suka..hehe..

    Prof..saya suka tgk bunga2 berguguran tu..betul2 rasa mcm oversea. Tapi musim tu tak selalu kan??

    ReplyDelete
  9. Cool blog... gambar2 kat kg u sangat lah cantik... mcm tak percaya kat msia.. nway, saya sebenarnya blogwalking.. Jemput visit blog i k.. sangat berbesar hati kalau sudi follow.. tq

    ReplyDelete
  10. Mohon izin exchange link... terima kasih

    ReplyDelete