July 18, 2012

Travel SEDIH di Hujung Minggu :( - Part 1

Assalamualaikum....

Apa khabar semua?? Hopefully bagus2 semuanya. Entry kali ni takde yang menarik sangatpun..tapi kalo nak relax2 baca apa salahnya kan..hehe. Saya nak ceritakan pengalaman SEDIH saya di hujung minggu (seminggu yang lepas) :P

Weekend baru2 ni macam boring jer nak dok rumah. Abis bersepah rumah sebab dok buka magazine LIBUR nak cari tmpt menarik kat Malaysia untuk bercuti. Abis semua halaman magazine diselak dan diselak. Memang byk tempat2 menarik kat Malaysia ni..agak confuse memilih yang mana lagi menarik. Boleh dikatakan 90% tempat2 kat Malaysia ni saya dah explore...so kalo repeat macam lagi bosan lah kan. Nak ke Singapore.. passport pulak tak renew lagi. Hmm...then sy ckp kat my sis..kita bercuti la dekat2 jer..anggap jer rumah kita ni hotel...malam ni kita balik tidur..esok kita kuar jalan lagi...hahaha. Dia anggap idea saya tu jokes jerla..

Then pukul 11am..kitaorg dengan bag2 bagai..keluar dari rumah.. memang tak tau lagi nak gi ke arah mana. Diskas nyer diskas..lastly kitaorg pilih Fraser Hill. Saya menang tak pernah jijak lagi tmpt tu..so ok la tuh!!! Refer mana2 blog..semuanya gunakan jalan Rawang - Kuala Kubu Baru - Fraser Hill. Kami memilih Karak Highway.. then masuk exit Bentong/Kuala Lipis. On the way saya search la hotel kat situ guna hp..dpt la booked 1 hotel..Shahzan Inn. Bila dgr nama hotel cmni..saya agak sure ok sangat la sebab saya pernah stay hotel yang sama di Kuantan. Memang hotel tu bersih dan berkualiti lah. Tanpa fikir panjang saya just booked through fon. Kami kena sampai before 3pm untuk dptkan bilik tu..if not bilik tu akan dpt kat orglain. 

Breakfast saya ngap kiwi jer..sampai jer area Genting Sepah..ada something nak keluar dari perut saya...ha sudah..haha. Nasib baik ada tong sampah cute dlm kete..lagi 2-3km nak sampai R&R. My sis dok ngomel cakap saya tak pernah2 cmgitu sebelum ni. Seriously saya memang pening dan loya time tu...hahaha...petanda benda tak elok nak berlaku agaknya..hmmmm. Sesampai jer R&R tu..uikksss...elok plak..hehe. Alhamdulillah kiwi tu tak kuar...wakakaka. Kami lunch kat situ. Something  SEDIH  start berlaku.  SEDIH  makan makanan kat situ...tasteless :(


Tengoklah rupa makanan kami. SEDIH kan?? Asam pedas pari tu tawar. Nasi ayam my sis pun sama. Lepas suap sesudu dua..kami tinggalkan R&R tu dengan perasaan  SEDIH 

  
 Nak ke Fraser Hill kita kena exit Kuala Lipis. Jumpa simpang..belok kanan... straight jer..jumpa mana2 pump station..tanya cmner nak ke sana :)


Bentong!!! 

Dalam Magazine LIBUR ada ceritakan pasal TANAH AINA ni. Tengok dalam magazine mcm best. Tapi bila sampai..macam SEDIH jer :(

Teringin nak makan durian yang baru luruh... 

Ada bunga kat situ...boleh cover sikit keSEDIHan :P

  
 Cantik bunga kertas campur2 ni...hehehe


 Kami teruskan perjalanan..jumpa TANAH AINA lagi. Saya tgk website TANAH AINA ni mcm best jer..tp bila gi tgk..biasa2 jer. Nak masukpun kena guna 4 wheel. Tak paham saya. Kalo minat nak tau lg lebih pasal TANAH AINA ni..masuk web ni --> http://www.tanah-aina.com/

Selepas berhempas pulas daki bukit yang jalannya bersimpang siur..sampai akhirnya di jalan yang 1 way jer...selamat skit. Kalo tak bahaya sebab takut berlanggar dengan kereta di arah yang bertentangan. Tak banyak jumpa keretapun...kami kami jer kt jalan tu.

Sampai jer Fraser Hill..kami menuju ke Shahzan Inn. Nampak dari luar wow...cam best. Restaurant pun cam class sngat. My sis tanya saya tul2..confirm ka nak bermalam kt situ..terkejut la saya...time on the way dah decided nak stay..nape plak ni..asihhh. Saya ckp nak la..best nih!!! Selapas jer check-in kami masuk bilik. Dari lift ke bilik kami punya la jauh...kena melepasi lebih kurang 20 buah bilik..mcm paling hujung dunia. Masuk jer bilik..cam seram pun ada. Ada view padang golf  tapi tingkap tu macam cover ngn net apa ntah...totally tak best. Lepas guna toilet semua (terpaksa la..darurat) kami nak kuar..xmo stay..nak duit balik. Nasib baik drg return sebab kami tipu xguna toilet. RM212 tak berbaloi la dengan bilik cmgitu..xde aircon mahupun kipas..dah la panas. Sesak nafas dok bilik cmtu. Manager hotel tu cam tension jer...hehehe.


Padang  golf.

Lepas keluar dari hotel..kami nak cari makan pulak. Jumpa menara jam ni..ekekek...gelak dulu. Saya banyangkan menara ni tinggi...padahal 2x tinggi saya jer..SEDIH!!!..ekeke. Opsss...tak baik kutuk!!!


Sebelum tu singgah beli souvenir..


Nampak restoran ni...hetam sajalah labu...ekeke...



Sementara nak tunggu makanan sampai...saya snap bunga2 area tu. Ni jer yang boleh cover keSEDIHan saya..hehehe.


Apa ek motif dibina camgini...hmmm..


Yeahhh makanan sampai...tak SEDIH sangat ni :)


My sis order asam pedas.. SEDIH skit..hehehe


Building2 kat sana semua pattern camgini... 


Pusing2 dengan kete jumpa banglo ni...


Pastu jumpa bunga ni plak kat situ..i likeeee!!


Cam SEDIH jer tempat ni :(


Sini leh naik kuda..tapi tmpt yang naik kuda tu besar office saya jer...hahaha... SEDIH!!


Banglo tas bukit ni mcm xsiap..tapi ok gak..cantik tu...


Sebelum nak tinggalkan tmpt SEDIH ni...saya singgah makan cucur tepi jalan ni dulu. Terdengar curahan air terjun...tanya la adik dalam kedai tu..dia ckp tu bunyi air longkang..aduhh.. SEDIH nya..hahaha..ingat ke jumpa air terjun walaupun sikit boleh la terubat keSEDIHan..tapi tak :(


Kami balik ikut Kota Kubu Bharu...sebenarnya Fraser Hill ni duduk diantara Pahang dan Selangor..


Ntah cmner ntah tersesat sampai la ke Bukit Beruntung...terus kami dinner di Aqis Steamboat and BBQ ni...murah jer..RM17 sorg. Sos cicah sedap sangat. Buffet ni termasuk air oren dan juga nasi goreng. Yang saya tak paham..tempat grill tu nape letak aluminium foil?? Tempat ni baru lagi saya rasa..kami jer makan situ...ehehehe. OK...nak balik hotel a.k.a my home..bai..esok gi tmpt lain pulak..hahaha!!!
lebih  SEDIH esoknya...hahaha!!!

13 comments:

  1. Banyak tempat cover tu dalam sehari...

    Cuba Zila pergi ke Kuala Selangor, banyak tmpt menarik kat sana....

    ReplyDelete
  2. Kuala Selangor tu kerap gak la pegi..tgk kelip2..mkn seafood. Akak saya teringin nak tgk sawah area2 sini..tak tau nak cr kat ner.

    ReplyDelete
  3. Hai Zila
    Sebenarnya saya baru lg pergi Fraser Hill bulan disember lepas.... saya pergi bersama dilabangiworld dan kawan fotografi dan adik beradik.. Tapi masa kami ke sana musim hujan dan sangat sejuk.... kesimpulannya sangat SERONOK. Mmg sangat berbaloi2 sbb saya duduk rumah company sewa cuma RM20 satu malam utk apartmen 3 bilik. Kami ke sana 3 hari 2 malam. Masa tu cuasa sangat sejuk dan berkabus. Saya tanya penjaga rumah tu bulan yg paling sesuai ke sini Nov dan Dis. Musim lain mmg panas. Masa saya ke sana org sangat ramai dan kat atas tu jammed. Org kat situ cakap dalam sejarah sejak dia menetap kat Fraser Hill orang paling ramai masa kami pergi tu. Allan's Water tu buka bila org ramai jer.... kami terpaksa beratur panjang nak naik waktu ke situ.

    Lagi satu awak tak cuba ke lempeng kelapa kat food court tu.... Sangat sedap

    ReplyDelete
  4. hehhee cam tu ceritanya erk
    mmg betul duk shahzan tower tu mmg mahei
    dulu masa dilla gi nasib baik buat kwn korje gomen dapat duduk rest house depa
    makan kat pekan tu ada yang sedap. harganya ada yang murah. cuma fraser hills cam kena menarikkan sikit suram sesangat.....

    ReplyDelete
  5. fraser hill aku tak sampai situ lagi, dengar citer zila sedih jer semua, macam mana nak pi nih...

    ReplyDelete
  6. Sedihnya dgr cerita trip yg mcm "terkejut" ni. JM dah dkt 20 thn tak jejak sini. Jarang kawan/sedara rekeman suruh bcuti kat sini. Bila dah ada org crite pengalaman mcmni barulah org lain boleh berhati2 nak stay kat mana kalu ke Freser H.

    ReplyDelete
  7. My Story -> kes saya ni bukan sebab sejuk ke apa ke..memang kat sana SEDIH..hehe. Saya makan asam pedas kat sana...hehe. Tak jumpa pulak food court.

    Dila -> memang suram kat sana..SEDIH

    Orga -> maybe lain org lain rasanya..hehe. cer la try gi..

    Juadah -> Ye betul tu

    ReplyDelete
  8. hehehe..tajuk pun SEDIH. thanks sharing experience tu. sedih.

    ReplyDelete
  9. En SW...

    Kesedihannya masih terasa sehingga kini...hahah

    ReplyDelete
  10. Sy kt fraser hill skrg nie..so far ok je..xsedih mne..mgkn bg y nk rse sejuk dan tenang2kn fikiran bley la dtg sni..bg y nk cr sumthing diff xde la kat sini..

    ReplyDelete
  11. Nk p ka dak ni..(plan nk p pg ni kui 11) cemna ea..? Nk p release stres..bole kot? Xsedih kot no..? Hehe

    ReplyDelete
  12. saya sedih baca cerita diorang ni.sedih sesangat.Kalau boleh saya nak buang kesedihan diorang ni.Pinjam rm200...leh x?sedih x....sedih...

    ReplyDelete
  13. aku baru jer trun dari fraser hill..sedih la..jugak.Sedih sebab duit dah nak habis.Sedih lah sedih sambil dengar lagu diwale

    ReplyDelete