July 2, 2012

LoNDoN - Day 6

Assalamuaikum...

I love pink color.. hopefully pembaca semua tak sakit mata membaca yee..hehee. Kalo sakit mata..cakap ek..nanti saya tukar color (*_* )

To my sis...sure lu berkobar-kobar nantikan cerita seterusnya pasal London...hehe. 6 February 2011 is our last day at London. Dan 6 February 2011 juga adalah my birthday..hehe. Niat nak tengok Big Ben kali terakhir tercapai..kami gunakan masa untuk kesana lagi. Lepas jer breakfast..kami check out. Our flight pukul 10pm..so better check-out sebab baki masa yang ada kami akan berada di luar jer. Selepas selesai check-out...kami tumpangkan bag2 kat hotel tu. Kali ni kami gunakan bus sebab saya teringin nak tengok view untuk kali terakhir. 



Layan view...






London Victoria Station ni mcm station bus Pudu Raya..hehe...saya agak jer
.




Rembat my sis punya jacket extra..hehehe. Setelah 4-5 hari kat London City ni..saya macam boleh terbiasa dengan cuaca kat sana. Alhamdulillah saya boleh tahan sejuk..so cukuplah kalau kenakan jacket yang biasa camgini. Sampai jer kat area Westminster... terjumpa konvoi moto-moto ni..






My sis buat surprise kat saya..hehe..dia nak hadiahkan ticket Eye of London ni..bestnya!!



Bukan saja Eye of London...tapi 4D eye of London as well..hehe. My birthday date tertera kat ticket...birthday gift yang penuh bermakna. Sampai sekarang saya still simpan ticket ni..hehe.




Manusia berbaris untuk naik Eye Of London ni memang tak pernah surut..ramai giler. Kalau cuaca panas membahang..sure saya dah give-up nak tunggu lama. Salah sorg dari penjaga line tersebut tegur kami..exited betul dia..dia negro..siap pandai berbahasa melayu lagi...hehe. Maybe pengunjung-pengunjung Malaysia banyak ajar dia bahasa melayu...hehe. Untuk satu compartment (tak tau word apa yang sesuai) boleh muatkan lebih kurang dalam 20 orang. 

Jom tengok pic yang di snap dari Eye of London ni...

I love this view..


bridge ...


Queens Walk..


View of London City 


Berdebar-debar bila nak sampai ke puncak...nilah 1st time saya naik benda yang tinggi dan bergerak la..hehe..jakun sikit..


Perhhh...paling atas ni. Gayat jugak..this is amazing experience. Saper-saper yang berkesempatan ke London..must try this. Saya boleh tengok hampir keseluruhan London City..saya dah explored bahagian darat..kemudia air..now udara plak..hehehe...


Turun jer dari Eye of London..kami akan melalui souvenir shop. Mahal-mahal barang kat sini..




Lepas jer turun dari Eye of London..kami nak masuk 4D Eye of London Cinema. Syok sangat..bila ada api...akan rasa bahang api tu..bila ada bunga api..macam nak terkena jer bunga api tu...hehe. Kemudian burung camar melayang-layang depan mata. Dalam 4D ni..ada ditayangkan musim-musim di London..bila time winter..kuar salji..betul2 keluar tau. Bila time spring..keluar 4D flower..pastu bau harum sangat..oh no. We are really enjoyed this show..(pic from google)




Saat-saat akhir kat sana..




Ada Aquarium..tapi kami tak minat nak masuk. 


Geram betul dengan waffle...so pekena satu..atas ni ada cream..strawberry dan honey..sangat-sangat sedap.  







Queens Walk again...that day lagi banyak show boleh tengok. Maybe sunday lagi ramai pengujung. 




Tengah-tengah sejukpun ada org nak jual ice-cream.




Cakkk!!!


Kali ni kami di Westminster boleh tengok ramai orang Malaysia..diorg cuma duduk lepak-lepak area tu. Next destination is makan!!!! Kami ke Jom Makan di Trafalgar Square. 


 Rupa-rupanya that day ada Chinese New Year Celebration. Ramai giler manusia..Menang xde ruang nak tengok show tersebut..so saya ciplak pic ni dari google..ehehe. Ada banyak stalls jual chinese food. Traffic pun agak slow time tu. Kami tak lama kat situ..tujuan ke situ sebab nak makan kat Jom Makan.



Dari Trafalgar Square..kami berjalan nak tengok house guard. Di belakang saya tu adalah Admiralty Arch yang merupakan gateway dari Trafalgar Square ke The Mall.



Ni entrance Horse Guards Parade. Macam juga Buckingham Palace..kat sini juga ada changing guard ceremony. My sis dok paksa saya dekat dengan kuda tu..eiii...tak sanggup den..hehe. 






Macam Buckingham Palace..semua guard2 duduk dalam pagar, boleh tengok dari jauh. Tapi kat sini boleh dekat-dekat. Memang guard-guard ni duduk diam jer. Kalo sayalah camgini..sure terseksa. 






Bahagian dalam...






Our Oyster Card dah abis credit daaa..so kena la ambil ticket untuk Bayswater. Ada sikit peristiwa berlaku..hehehe. Kami tersilap ambil bus..bus ni menghala ke Westminster...haha. Disebabkan my sis tak berapa nak yakin dengan hala tuju bus tersebut dan juga traffic yang slow akibat CNY celebration di Trafalgar Square, dia nak turun dari bus tu..then masuk tube station. Tak senang duduk kami takut terlepas flight...hehe. 
Sekali masuk jer Westminster tube station tu..mak aiii...daystanya structure kat dalam tu. Gerun juga bila fikirkan kut-kut runtuh ke apa structure-structure tu. Nampak memang la teguh..tapi tula..gerun. Rasa-rasa saya..saya masuk bawah tahan lebih kurang 10 tingkat bangunan. Teringat pulak Themes River kat sebelah station tu..agaknya cmnerlah construction untuk station ni...asihhh!!!


Saya nak cari banyak lagi pic untuk explain keadaan tube station tu..tapi tak banyak yang ada. 


Macam train dekat Singapore..ada extra door supaya takde org jatuh ke landasan gamaknya. Lain-lain tube station yang saya pernah naik..tak da plak pintu-pintu ni. Dalam movie Harry Potter..station nilah yang diguna untuk bawa dia ke academy magic tu. 


Setakat ni dulu kut saya ceritakan experience saya sebab entry ni macam agak panjang..ada lagi cerita agak tragis berlaku berlaku.  



12 comments:

  1. Hi Zila! Awat tak lajak ke Paris sekalik..? boleh buat day trip ja dari London...Of course kite tak dapat cover semua parts of Paris tp oklah, as introductory visit...:) Victoria Station is more like our KL Sentral..semua public transport boleh ambil dari sana.. tp saya x penah plak ke Pudu raya yg baru...

    ReplyDelete
  2. Comeiii main cak cak dgn guard tu !

    ReplyDelete
  3. best nyer.. jom repeat

    ReplyDelete
  4. Farikica -> Takut rugi masa plak nak travel ke sana. Nanti tak tercover London pulak. Saya tgk kat luar jer Victoria Station tu..xtau cmner bhgian dalamnya.

    ReplyDelete
  5. Rozita -> Dalam cak2 tu ada gak la perasaan gabra..ntah2 dia terlatah tak pasal2 kena tembak..hahaha

    ReplyDelete
  6. Anonymous -> Nak repeat sudah semestinya..tengah simpan duit. Sawah padi ayah kat kmpg ada..maybe saya bersawah lebih menguntungkan..hmmm. Jalan2 London guna duit hasil padi..hmm..menarik tu :P

    ReplyDelete
  7. bestnya trip london nih! teringin nak ke sana jugak. mau kene ade riban2 dlm kocek ni. plus, AAX pn dh tak terbang g sana. huhuh. terpaksa simpan lagi duit.

    ReplyDelete
  8. menang best..kalo nak gi memang kena bertabah (guna ayat kwn baik hang) la simpan duit..

    ReplyDelete
  9. bestnya zila...info yg sangat menarik. bila lah aku dapat gi sini lagi erk....
    ** Photo cun

    ReplyDelete
  10. salam.. best nya gi jenjalan ke london kan... sronok nya...

    ReplyDelete
  11. Salam Zila! Rindunya London. Best kan jenjalan kat sana. Saya keluar sampai lewat malam pun rasa selamat je. And orang diorang memang hormat tourist.

    ReplyDelete
  12. Wasalam..aa betul tu..bila tgk awk komen kt entry ni, saya baca balik entry ni..tetiba terasa sungguh rindu kt London..rasa nak pegi lagi!!

    ReplyDelete