December 20, 2011

MeDaN - Part 1

Salam...

The next destination saya untuk travel kali ini adalah Medan. For this part saya nak introduce skit pasal tmpt yg akan kami jelajah di Medan ni. Kalo kunjungi Medan, memang wajib ke Danau Toba di mana kita dpt menghayati keindahan Lake Toba yg sungguh cantik. Mengikut pembacaan saya, Lake Toba ni adalah tasik terbesar di Asia dan number 3 terbesar di dunia dan terletak di atas gunung. Daripada research dr pakar2 kaji bumi, tasik ini terhasil daripada letusan supervolcano dlm 75,000 tahun dahulu. Debu dari letusan itu telah tersebar ke separuh kawasan bumi dari China sampai ke Africa Selatan. Kira2 60% manusia ketika itu mati. Ada juga mengatakan ketika itulah berlakunya zaman ais sebab segala bahas dr letusan tu dah meliputi permukaan laut setebal beberapa kilometer. Setelah letusan tersebut, terbentuk satu ruang yang kemudian terisi oleh air dan menjadi yang sekarang dikenal sebagai Danau Toba. Tekanan ke atas oleh magma yang belum keluar menyebabkan munculnya Pulau Samosir.



Mcm selalu...saya akan travel dengan my sis..our journey start dari Bandar Medan ke Parapat..dari Parapat naik ferry ke Samosir Island yg mana our hotel there. Satu malam di sana..kami bergerak ke Berastagi pulak dan pulang semula ke Bandar Medan. Sebenarnya jarak dr Medan ke Parapat hanya 180km je..tp masa yg diambil boleh cecah 4-5 jam nak sampai..ikut perkiraan saya kalo jarak cmtu..1-2 jam je diambil..maybe disebabkan oleh road condition..


Nantikan experience 3 hari 3 malam kami di Medan!!!!


Click for next part --> (Medan Part 2Medan Part 3Medan Part 4Medan Part 5Medan Part Last)


12 comments:

  1. Best, saya pun suka travel gak...

    ReplyDelete
  2. hai, bestla blog ni =)
    saya nak pg medan jugak 10 jun ni..ada no supir saiful tu x?tengah cari supir yg best skrg ni =)

    ReplyDelete

  3. Assalamualaikum Tuan/Puan.

    Saya mohon maaf pada Tuan/Puan untuk boleh iklan sedikit disini, semoga kebaikan hati Tuan/Puan untuk memberi izin iklan ini, menjadi amal ibadah disisi Allah SWT hendaknya amiin….

    Salam dari Kita Holidays Travel & Tour Indonesia.
    Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    KITA HOLIDAYS TRAVEL & TOUR INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah serikat yang punya legalitas di Indonesia, memberikan pengkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah yang favorit untuk di lawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan, juga dengan harga tour yang sangat berpatutan sekali seperti ke : Padang dan Bukittinggi Tour, Aceh Tour, Medan Tour, Jakarta dan Bandung Tour, Jogjakarta Tour, Bali Muslim Tour dan sewa kenderaan.

    Contact person : Amsyahril
    Mobile : +6285263007445 ( WhatsApp )
    E-Mail : am_holidays@yahoo.com / kita_holidays@yahoo.com / kitaholidays@yahoo.com.



    ReplyDelete
  4. Mantap artikelnya gan, setelah medan jangan lupa mampir ke pulau seribua masjid,Lombok.

    Upcoming Movies of July 2016

    ReplyDelete
  5. wah, dengan post ini saya semakin dapat menambah ilmu, terima kasih gan atas ilmunya.

    ReplyDelete
  6. It's awesome designed for me to have a website, which is
    good in favor of my experience. thanks admin
    here is my website....Good acne Cure

    ReplyDelete