November 1, 2012

Me & FaMiLy aT CaMeRoN HiGhLaNDs

Assalamualaikum dan Selamat Hari Raya Aidiladha..

Nampaknya saya baru berkesempatan nak update family trip to Cameron Highlands ni. Kalau tak salah saya, dah nak dekat sebulan kami sekeluarga berjimba dia Cameron. Semua ni plan dari my big bro la..dah lama dok proposed pasal trip ni dengan tujuan nak bawa bonda dan ayahanda serta dinda dan kandanya join sekali. Dan perlu diingat..jangan saper2 nak pandai wat pandai dalam trip ni..hahaha..ha kenapa?? My big bro ni ada penyakit skit..kalo sper2 nak pandai2 dari dia...dia akan terus undur diri cam merajuk gitu...so kami sekeluarga semua ikut telunjuk beliau sehingga sehabis-habisnya..hahaha. Sayapun sikit2 tau la tempat best kat Cameron ni..tak berani nak bagi idea..haaha...fobia! errkk..hopefully dia tak tau adik dia ada blog..kang!!! grrrrrr...

My family dengan 2 buah kereta datang dari Penang manakala saya dari KL terus berjumpa kat toll Simpang Pulai. Adik laki saya baru jer beli kereta..masih tak berapa cekap drive la..so saya masuk kereta dia la nak tolong tengok jer..haha. Saya tak confident nak drive kete besar2..kalo compact saya terer la. Wife dia disebelah dia saya dengan adik perempuan saya duduk belakang..fuhhh..pening kepala tau..selalu gi Cameron duduk depan..rasanya ok lagi..lagi teruk kalo di belakang. My mami dan family my big brother satu kereta. Dadi tak ikut and my kakak sulung anak dia nak PMR..tak complete la family saya yang join :(

Panjang berjela pulan taip..hehe...jom layan photo..maybe photo terlalu banyak..tapi tak per..saya suka..haha


Tempat 1st my big bro bawak adalah taman lebah..terhegeh2 saya turun tangga dan panjang tangga setinggi 4 tingkat bangunan untuk ke taman ni..hahha. Cantik jugak la taman ni..


Ni honey..satu ni singgit..



Besar-besar kedabak strawberry ni..my sis in law ada beli..MASAM!!


Inilah rupa apartment yang kami stay untuk 1 malam..3 bilik dan semuanya double bed. Master bedroom ada toilet..besar sungguh apartment ni..siap boleh masak..satu malam RM220



1st time saya nak try buat meatball nak letak dalam sos spaghetti. Alhamdulillah jadi!!! Our lunch adalah spaghetti saya..hehehe. Photo atas ni before masuk oven..



 Taraaa...camni la rupanya..

Selepas letak barang semua kat apartment..kami ke Mardi..tergedik2 saya sebab saya pernah tengok photo2 big bro kat Mardi..cantik tempat tu...


Dari Mardi ni boleh nampak apartment yang kami duduk tu...nun tinggi atas bukit..




  
 


Aduhhh...giler betul saya tengok bunga-bunga kat sini..bermacam-macam sangat. Yang tak pernah tengokpun ada..



Family saya tak berapa sporting bergambar..especially mak



Rosemerry pun ada...berimbun2..boleh snap my mami curi2 camni jer


My big bro cakap ni cili



 Yang baju merah tu la adik bongsu saya..see my bog bro?? caring father tau...sepanjang di Mardi ni dia la dukung baby dia tu..yang pendek tu anak my big bro yang sulung



 Ikan2 ni kami bagi makan marshmallow...hahaha 


Muka adik laki sya terlindung pulak..hehe...yg kanan tu wife dia. Anak buah paling saya suka susah tul nak senyum..haha. Handbag tu mami i punya...kasut..handbag..smua big bro i beli macam mak datin..hahaha. nak jaga hati anak punya pasal..mami i pakai jugak. Kalo saya, saya beli ikut taste dia sebab kami dua orang taste sama..beli pape sure kena beli dua..haha. 


Menarik la buaian ni.


Saya cakap kat big bro saya nak makan scone..so dia bawa la ke Cameron Valley yang kita boleh jumpa jika lalu jalan ke Tapah. Tak sempat rasa teh rempah ni..



Semuanya sedap!!!


Agak kecewa tengan scone ni..creamnya adalah wipe cream bukannya cream yang lagi original tu. Scone ni berkecai..bila masuk mulut terasa sangat magerin.. not my taste la Perut sudah kenyang...jalan2 kat ladang teh bawah cafe tu..
Ke night market pulak kami..hehe. Punya la jem area ni. Nak parkingpun susah. Ada banyak sourviner shop area ni..fridge magnet just singgit jer..


Baby big bro i yang comel. Suka orang snap photo dia pastu minta nak tengok..haha



 Cucur goreng ni mostly peniaganya adalah cina..nasib baik ada 1-2 dua melayu. 




 Mami i nampak ni terus nak..haha. My big bro decided nak beli ni untuk semua orang..haissh semuanya dia tentukan. Semuanya dia ambik drumstick just mami jer nak wing..memang kitaorg kecik besar suka drumstick termasuk dadi i..sepesen.
Mami asyik bekenan nak beli bunga..akhirnya saya beli jugak la bagi beliau..tapi sangat sure nanti kat rumah sure mati..bunga2 yang ada jual kat sini sebenarnya sesuai dengan cuaca sejuk jer.



 Tak sedap!!!


Taraaaa...see?? semuanya drumstick dan 1 wing..udang goreng tepung tu RM10..memang puas la makan..besar2 sangat.


Sebelah malam pulak saya cakap kat big bro nak makan jagung bakar..gigih dia, saya dan family dia kuar..round punya round tak jumpa orang niaga jagung bakar. Last-last makan walfer chocolate dari kedai mamak. Sedap sangat. Mamak tu ada area Starbucks Tanah Rata. 



Keesokkan harinya..pukul 5am semua dah bangun...grrrrr...sejuk sangat. Menang tak boleh tidur..patutnya ada heater..hehehe..lebih2 pulak..hahaha. 
Kami sekeluarga just lepak2 sampai pukul 7.30am dan kami keluar dari apartment tu. Breakfast kami adalah di foodcourt area Brincang..nasi lemak dan ayam lagi..haishh. Saya angan2 boleh jamah scone ke..roti bakar ke..apa boleh buat..kena follow semua arahan boss.

  
Lepas kenyang..shopping sayur pulak. Mami i macam tak berapa nak minat beli sayur..saya ambil mana2 yang patut jer.
See jagung bakar ni?? Fuhhh...manis sangat..anak2 buah saya tolong jadi model..haha


 Singgah kedai bunga2 dan cactus pulak...gila lagi snap photo..jangan muntah yerr..cuci2 mata jer..hihi


Dan akhir sekali sebelum balik..singgah lagi makan scone..


Akhirnya dapat juga makan scone yang agak sedap...yeeee!!! Creamnya best dan jem strawberry yang sedap!!!

 Saya ajar mak camner nak makan..hahaha..



Saya suka cafe ni..menarik. Maybe masih awal..keadaan langsung tak crowded

Saya langsung tak bawa apa2 dari sana...just fridge magnet jer. Yang saya beli semuanya bagi mak bawa balik..

Alhamdulillah semuanya selamat dan smooth jer activity..suka tengok mami happy..tak rasa tired kalo di tempat sejuk. Pagi2 sejuk la..bila dalam pukul 10am camtu dah panas dah. Malam pulak sejuk cam kat London..fuhhh!!!

Angan2 pasni nak bawa dadi cuti2 kat mana2 chelet yang dekat2 jer..kalo tepi laut lagi best..dan that time semua kena join. 

Banyak sebenarnya plan saya time trip cameron tu..saya nak ajak family makan steamboat time malam tapi big bro tak yakin yang kami sekeluarga boleh makan mende tu sebab tak pernah makan..hahaha. Kemudiannya nak jungle trekking..tapi boss tu nak kuar bilik awai2 pagi. Maybe next time saya pulak arrange semua..hahaha!!!

Akhir sekali saya ingin nyatakan bahawa saya suka sikap abang yang walaupun tegas tapi dia seorang yang bertanggungjawab..yang lagi best dia akan beli henpon dari saya selepas saya bosan guna..hahaha!! Setakat ni dah 2 kali beli..sekarang dok tanya bila pulak saya nak jual kat dia henpon yang saya guna sekarang..adoii..hahha






15 comments:

  1. bila laaa aku ada masa utk datang sini. dah byk kali asyik tak jadik je. huhuh

    ReplyDelete
  2. Power sungguh kuasa veto abangmu... :D

    View dari apartment tu tentu menarik sbb kat puncak bukit...

    ReplyDelete
  3. Meriah betol percutian kali ni ya... Bunga semua cantik2...makanan semua membuat perutku berasa lapar... he..he... Rajin betul buat meatballs masa vacay... saya suka pasar mlm kat brinchang (brinchang ker?)tu... mcm2 makanan ada..dah la sejuk, memag lapar sesaja...

    ReplyDelete
  4. dasyat kecomelan stoberi tuh... gerrrrem. lme bnr x p dh

    ReplyDelete
  5. ada jumpa sos betik tak tak dekat mardi?tengok strawbery merah-merah, masam pun takper, teringn pulak nak makan :)

    ReplyDelete
  6. John..pasti jadik nanti!!!


    Mie..yeahh..my bro mmg dasyat..sekali jelingan tajam dia..menggeletar kami adik beradik, akak sulung jer berani skit bantah2 dia...hahaha. Tingkap apartment kami facing apartment lain..tak nampak pape arr


    Farica...kalo saya tak buat sphageti tu..sure kami sekeluarga makan megi cup dan roti..saya tgk bro saya tu bw sedozen megi cup..hahaha...


    Beb...kalo beb rasa stoberi ostolia yang baru petik dari ladang..sure nanti tekak xleh terima lagi stoberi cameron..hahaha.


    Orga...betikpun leh jadi sos?? yala dalam mardi tu mmg byk benda pelik xpernah tengok..hai..nak makan masam2 ni da pape ker?? nak jadi ayah ka?? hahaha

    ReplyDelete
  7. Salam Zila,
    Seumur hidup saya dan 2 kali saya ke Cameron Highland. Pertama kali masa zaman sekolah dulu. Sekolah saya lawan boalsepak dgn sekolah Cameron Highland. Masa tu 1970an, di sana terlalu sejuk, kena pakai baju tebal. Kali kedua dlm 3-4 tahun lepas, tapi udara dah tak sejuk dan tak nyaman macam mula-mula saya datang. Tak perlu pakai baju tebal lagi. Ini disebabkan oleh pembangunan dan penebangan hutan. Global warming! Sebenarnya saya tak suka ke Cameron Highland, sebabnya saya mudah pening & mabuk apabila naik bukit yang bengkang bengkok tu!

    ReplyDelete
  8. menariknya trip ke cameron highland. InsyaAllah satu hari nnt moga2 sy pun dpt sampai ke sana. terpegun tgk bunga2 negara bermusim hidup subur kat CH.

    ReplyDelete
  9. salam..
    sronoknya.. sy baru plan nk ke sane on24 & 25/11 ni.. tp otel x book lg. hehe..
    awk dok kat mane ek.. ada suggestion x :)

    ReplyDelete
  10. Prof..kalo duduk depan dgn driver atau driver tu sendiri..tak berapa nak pening..hehe. Tapi malam menggigil jugak prof. Tak lalu tengok comforter pun saya main selimut jugak..hahaha

    FnF...lagi best kan jepun kan?? lagi warna warni bunga2 kat sana..yang bestnya kt malaysia ni..bunga2 ni tumbuh tak ikut musim..

    Aizu..saya dok kat apartment area Tanah Rata. Cer dok stoberi park..hehe..saya angan2 1 day nk gi lagi dan stay kt situ

    ReplyDelete
  11. untungnya dapat ambik macam tue..apa adik nak makan semua diturutkan..

    saya g situ frust sebab dapat makan scone yg x sedap

    ReplyDelete
  12. Mrs Kayrul --> Lenkali gi lagi la..cafe kat ladang teh yg kita jumpa time nk balik ikut simpang pulai tu scone dia sedap..

    ReplyDelete
  13. nyum..nyumm...nyum...sedapnya strawberry tue..makan kat atas manis..sampai bawah dah masam...ehehe

    ReplyDelete
  14. Lama dah tak pegi sini. Padahal dekat je dgn kampung. Memmng nak pegi jugak suatu hari nnti

    ReplyDelete
  15. Jarimanis --> stoberi sy mkn kt atas tu besar dan menawan tul tapi masam..kalo smpai bwh agaknya lagi masam..hehe

    Juadah --> oo JM ni org perak rupanya..hehe. Mesti pergi pastu wat review tmpt2 mkan best kat sana!!!

    ReplyDelete