November 14, 2012

Keukenhof, Netherlands and Tamil Movie

Assalamualaikum..


Entry kali ni takde yang special..suka-suka jer rasa nak cerita satu tempat ni. Semalam saya layan tamil movie dari tengahari sampai tengah malam.. haha..Deepavali lah katakan..hahaa. Tambah tolak dalam 4 movie juga lah best-best yang saya layan. 1 antaranya menarik minat saya.. dalam adegan tamil movie pasti ada nyanyi-nyanyi kan?? Dalam scene tu la saya terkedu tengok view yang cantik sangat di Tulip Garden. That time ada 'Flower Festival of the Keukenhof Gardens' on May 2011.  Cantik sangat tempat tu. Tulip berwarna-warni. Kalau la saya ada rezeki nak la jijak tempat tu. 









See video atas ni?? Ni la pelakon pujaan hati ku..Vijay..hahaha. Movie ni sebenarnya sebijik mcm movie Hindi yang 3 idiots tu..cerita semua sama cuma pelakon jer lain-lain. Tajuk movie ni adalah Nanban.

Photo tulip-tulip kat bawah ni saya copy dari website http://www.keukenhof.nl 

Tempat yang cantik ni adalah di KEUKENHOF, STATIONSWEG 166A, 2161 AM LISSE, THE NETHERLANDS


 Cantik kan?? boleh jalan atas tasik. 


Homepage
Kalo saya berkesempatan ke sana....boleh la snap tulip style cmni..hehee


Gigihnya tanam tulip sampai jadi rupa orang..hahaha


Macam-macam jenis ada..fuhhhh..


Cantik betul la..aduhh!!!




bertuah kalo ada pembaca blog saya yang pernah ke sini..kalo ada yang pernah ke sini..share la experience anda!!!



Sangat2 cantikk!!!



Yang last ni saya rasa unik sangat rupanya..cantik!!

Info yang saya dapat dari website Keukenhof, tulip garden ni buat masa sekarang tutup dan akan dibuka semula pada 21 March 2013 - 20 May 2013. Entrance ticket untuk 2013 pun dah boleh dibeli sekarang. So boleh agak la, kalo nak travel untuk tengok tulip ni boleh lah ke sana antara March to May. 

Saya juga ada search any tour yang maybe boleh cover area lain selain tulip garden ni..jom tengok


A fairytale countryside laced with bike paths, windmills and charm


  • Wind your way through the cresting dunes and lovely neighborhoods of Haarlem
  • Traverse canals by wooden drawbridge in the seafaring town of Schermerhorn


Schermerhorn Holland no71311

Boleh tengok windmill ni Schermerhorn

  • Ferry to Stavoren and bike the quiet roads along Lake IJsselmeer to the old port of Hindeloopen
  • Pedal through dense forest to Giethoorn, coined the “Venice of the North” for its narrow canals, thatched houses and hump-back bridges












Giethoorn ni adalah Dutch village. Takde jalan darat kecuali jalan canal ni yerrr. Boleh tengok narrow canals, bridges & farmhouse, cantik kan??

  • Take in the sweet aroma of tulips, hyacinth and daffodils in the kaleidoscopic gardens of the Keukenhof, where over six million bulbs flower each spring
  • Choose from hundreds of different pancakes at a Dutch pancake restaurant in Odoorn
  • Sip a garden aperitif and savor fresh wilde zalm (wild salmon) andsalade van spinkrab (spider crab salad) before retiring to the comfort of the historic Château de Havixhorst





Bestnya kalo boleh lalui semua tour kat atas ni. Angan-angan ni bagus sebenarnya tapi jangan la keterlaluan. Angan-angan ni adalah motivasi untuk dijadikan cita-cita, azam dan seterusnya laksanakan..InsyaAllah!!! Dan entry ni juga adalah proposal to my sis..mana tau dia suka pastu dia akan ajak gi sana...haahah!!!



Satu lagi movie yang saya tengok semalam... English Vinglish. Pun tamil movie..haha. memang menarik movie ni..ada moral of the story. Saya cter skit2 yer. Maybe dalam youtube belum ada full movie ni sebab movie baru. Sridevi yang lama tak nampak berlakon ni adalah housewife yang tak dihargai anak remaja dia dan husband dia. Semuanya gara2 dia tak tau english. Sampaikan 1 masa tu dia kena ke US sebab nak tlg kakak dia arrange wedding anak kakak dia. Dia datang dulu sebelum husband dan 2 anak dia datang. Macam awal 3 weeks gitu. 

Saya suka kekuatan watak Sridevi ni sebab dia gigih amik 4 weeks learn english class tanpa diketahui oleh kakak dia sebab kakak dia kan keje. Syok sangat bila dia kenal classmate dia yang kelakar yang juga tak berapa pandai english serta cikgu auuwww tu..hahaha. Mamat france sorang tu suka sangat kat dia..asyik merenung dia jer. Disebabkan mamat tu baru dia rasa untuk bangga pada diri sendiri sebab ada orang yang nampak kebaikkan diri dia jika nak bandingkan layanan buruk dari husband dia yang anggap dia macam kolot. Tapi dia xde la nak lebih2 dengan mamat tu..dia tolak mamat tu elok2. Ending cter ni bila dia ada bg speech in english dalam weeding anak sedara dia..terkedu husband dia dan anak dia rasa terpukul sangat. Akhirnya husband dia sedar kesilapan dia..movie ni macam satu motivasi dan ada kelainan serta boleh tengok view kat US..memang menarik!!!

Saya suka sangat tamil movie sebab banyak moral of story dari segi kekeluargaan serta kehidupan disamping hero-hero yang hensem..hahaha..kalo orang jahat ditumbuk hero sure terpelanting..hahaha




15 comments:

  1. dalam banyak-banyak hero kat dunia ni, hero tamil paling best. takda superpower pun, sekali tumbuk, semua melayang...ada satu cite tamil aku tengok dulu, cantik giler tempat tu, picchu machu kot nama dia, teringin nak pergi jugak, hehe...

    ReplyDelete
  2. wahh..cantiknya bunga tulip ciptaan Allah tu..tak sabar rasanya nak pergi ke sana bersama suami tersayang..jln berpegang tangan dan penuh suasana romantik..ahahah..berangan..calon pun blum hado..terima kasih zila kongsi info ni..nk masukkan dlm list travel tempat yg wajib pergi :-)

    ReplyDelete
  3. Aku dah sampai dah keukenhof tu, memang lawa la, mula2 ko larat la nk amik gambar, sampai satu tahap ko rasa nk muntah dah, sb mcm byk sgt gambar tulips ko nk amik, tp environment dlm tu, memang sangat aman dan tenang, dan lawa..so next time ada peluang, ko pegi la.. aku ada tulis entry keukenhof kt blog aku, jenguk2 la http://blueewoke09.blogspot.com/2012/08/holland-keukenhof-garden.html

    ReplyDelete
  4. Orga --> byk adegan nyanyi drg akan wat kt oversea..mostly kt Europe..saya suka sungguh kalo Vijay, Surya, Kartik, Ajit saper lg ek..ada lg 2-3 org hero saya lupa nama..haha..

    jarimanis --> Amboi imaginasi... hahaha...xper..ada jodoh nanti fi honeymoon sana..haha

    Chawanna --> dh tgk entry tu..saya terlepas baca entry awk yg tu la..ada yang kata taman tu "syurga dunia"

    ReplyDelete
  5. Insya Allah saya akan pergi Keukonhof tahun depan dalam bulan 5, pergi ngan Kelana Convoy hehe

    Cerita tamil tu pun saya tengok, memang best sangat, baru ingat nak buat entry pasal filem tu...Sri Devi tak berubah muka dia...

    ReplyDelete
  6. Saerah --> Serious nak ke sana?? wow..dah confirm ke?? Kelana Convoy tu tour company ke?? bestnya dah nak ke sana!!!

    Tak sangka ada geng suka tgk tamil movie..haha. Memang best cter tu!!

    ReplyDelete
  7. moga dapat sampai sana suatu hari nanti..

    ReplyDelete
  8. tenangnya kalu dpt rmah dikelilingi tasik spti di atas. Tulip2 tu pun geram dibuatnya. Kenapa la bunga2 ni tak hidup mekar kat sini..hehe

    Cerita zila ttng movie tamil membuatkan sya teruja nak tonton. dah lama xtgk sri dewi berlakon

    ReplyDelete
  9. JM --> dari review sy baca, tmpt ni sgt tenang dan wangi. Kita kt sini boleh beli tulip plastic jer..hahha

    Movie tu mmg best. Berkesan sgt jln cerita dan lakonan sridevi..

    ReplyDelete
  10. Cantiknya tengok bunga Tulip...
    Suka la :)


    **Suka Layan cite Tamil ye... ;)

    ReplyDelete
  11. cantik sgt taman tulips tu... mmg holland tu tmpt asal dia kan... tapi tulip bunga bermusim. kalau di Jepun ni musim tulip sekitar bulan Mei... kat jepun ni asal ada ladang tulip mesti kena ada windmill jugak. pengaruh holland gak tu.

    ReplyDelete
  12. Myra Jay --> hehe..saya pilih photo terbaik dari website garden tu...hehehe. Saya memang suka tamil movie..haha

    FnF --> Musim tulip kt jepun lebih kurang selepas habis musim kt holland lah ek..saya pernah masuk 1 blog dari blog list FnF, tuan punya blog tu pun duduk japun..dia gi taman tulip tu...hebat betul..tulip ditaman ikut color pelangi..

    ReplyDelete
  13. Zila Keukenhof tu mmg cantik gile. hopefully akan dpt pergi sana one day! Kt Melbourne pon ade.. 'Tesselaar tulip festival' di silvan between Sept to Oct. x dpt jejak tempat tu ari tu sbb pergi bulan May :((..

    ReplyDelete
  14. A'a sayapun berharap dpt gi sana..ritu saya gi melbourne pun xdpt gi tgk tulip tu sbb gi bulan march

    ReplyDelete