September 20, 2014

My 3rd Photobook \(o_o)/

Assalamualaikum....

Macam biasa lah...lepas trip..share citer..share photo..share cost...and now nak share my photobook pulak..hehehe. Saya selalu guna Pixajoy jer untuk buat photobook ni. Boleh ke website Pixajoy untuk more info macam mana nak buat photobook. Kemudian, kena la rajin tunggu promotion...so dapatlah murah sikit. Macam photobook kat bawah ni, saya spent dalam RM59 for 40 pages. Asalnya nak beli yang layflat..tapi mahal sangat.


 Cover untuk photobook ni adalah jenis Ruff 'n' Debossed Hardcover. Cover yang jenis tebal ni boleh protect page kat dalam daripada terlipat atau rosak kalau kita simpan kat rak dengan cara menegak.


 
 Yang bestnya buat photobook ni...boleh design gambar-gambar ikut suka hati..dan ada scrapbook yang pelbagai. Kadang-kadang confuse nak ambik scrapbook apa..hehehe. Gambar yang atas ni adalah di Keukenhof, Holland...tempat paling saya suka untuk trip ni...hehehe


Amsterdam...


 Tempat yang amat sejuk ni adalah di Zaanse Schans, juga di Holland


 
 
 Belgium....walaupun sekejap di sini, I fall in love with food kat sini dan juga kesempatan visit Gents and Bruges yang penuh bermakna. Sedikit rasa ralat sebab spent 1 day full kat Belgium. Kalaulah saya ni jutawan...next week kut dah boleh pegi lagi...hahaha
 


 Pengalaman 2nd time di London...sangat-sangat bermakna.


 creative tak I arrange photo....hehehe. Macam main susun jer kan..isk isk isk


 Bila last-last page..macam dah fedup nak susun gambar...dah takde idea


 Di Paris saya takde banyak photo diri sendiri sangat...asyik snap photo building dari HoHo bus jer...


 Cara nak cepat habiskan 40 pages ni...letak 1 photo dalam 1 page...hahaha


 
Last page...kalo my sis tak desak suruh cepat-cepat siapkan photobook ni, sampai bilapun tak siap-siap lagi..hehehe. Thanks to you sis sebab sudi jadi partner travel dan juga snap photo-photo yang mostly ada dalam photobook ini :)


Photobook ni bukan saja saya buat untuk diri sendiri, tetapi untuk saya tunjuk kat makayah saya. Tak puas hati betul makayah takde hati langsung nak tengok photo atau tanya hal trip saya...so saya paksa makayah saya tengok photobook ni...hahahaha. 

Untuk anda yang belum ikuti pengalaman trip saya ni, boleh click link mengikut kategori negara seperti di bahagian atas blog ni. Saya dah siap-siap letak link every part mengikut kategori negara. Semoga memudahkan anda membaca.

17 comments:

  1. dah lama x buat photobook ni. nk start balik makkk aihhh malas sgt!

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Cik Zila
    Kebetulan saya pun tgh berfikir nak buat photobook dan terjumpa pulak blog Cik Zila.
    Thank you for sharing this info :).

    ReplyDelete
  3. senang ahati ada geng nak ajak melancong. nak2 pula adik beradik sendiri

    ReplyDelete
  4. Bestnyee... sayanye 1st photobook on traveling pun x siap2 lagi :p

    ReplyDelete
  5. X pnh siap buat..hehe..semuanya hot2 chicken shit...tngk org punya suka...haha

    ReplyDelete
  6. Cantiknya bila dah dijadikan buku. Seronok tengok. Tapi saya tak buat-buat pun.

    ReplyDelete
  7. Terasa macam dah lama giler tak buat photobook ni... Rindu plak nak buat..

    ReplyDelete
  8. John --> no malas2 :P

    Syed --> Waalaikumsalam..u r welcome :)

    Nieda --> A'a best kalo ada geng dan my sis tu bukan akak betul..akak angkat :)

    Hafiz --> isk isk...kena ada push mcm saya kut baru cepat siap :)

    ReplyDelete
  9. Farikica --> heehehe

    Prof --> Jom la buat...mesti prof lagi seronok tengok yang diri sendiri punya :)

    SS --> ayuh....jangan tunggu lagi :)

    ReplyDelete
  10. Zila,
    Nampaknya kena ambik aura zila nih, satu photobook pun tak pernah buat..dok berangan dlm kepala je, hihi

    ReplyDelete

  11. cantiknyaaaa...
    Sy takda masa lagi nak buat. Padahal byk tempat2 travel yg bersusun belum buat.

    ReplyDelete
  12. photobook utk abadikan kenangan travel..tapi nak siapkan satu buku, payah juga, kena ada kerajinan yg tinggi..bila tengok hasilnya, puas hati..

    ReplyDelete
  13. jauh di sudut hati nk juga abadikan kenangan travel ke dalam photobook tu tapi bila tgk semula pic2 sebelum ni semuan ampka blur x sharo maybe guna camera kurang kualiti

    ReplyDelete
  14. Nida pon ske buat photobook,tapi kadang tak larat nak buat, nak menyiapkan satu buku tu punya la lama..huhu

    ReplyDelete
  15. Fini --> Cun?? hahaha

    Hidayah --> xper2..berangan dulu pastu baru wat. Apa2pun selalu bermula dengan berangan :)

    Leez --> meh sini nak tolong wat..byr jer saya upah sikit..hehee

    Nohas --> betul tu...saya setuju.

    JM --> Kalau pandai edit..maybe gambar yang blur boleh jd clear skit.

    Nida --> xper...slow2 lama2 siap arr...macam saya la..heeheh

    ReplyDelete
  16. A photobook not only for me, http://smartessayrewriter.com/blog/online-essay-revision-make-best-choice-here but also for beautiful and laconic it was possible to arrange my memoirs and show them to my friends.

    ReplyDelete