January 2, 2014

Jakarta - Part 2 (Day 2)

Assalamualaikum....

Alhamdulillah dapat lagi kita bernafas di tahun baru 2014. Mungkin anda semua sudah set bermacam azam untuk tahun baru...bagus bagus. Jangan jadi macam saya..berkobar-kobar nak wish happy new year jer tapi tak tanam pape azampun..hehehe. Saya ni suka berazam (dari kata lain..angan-angan) ikut mood jer..takpun nak tunggu tahun apa dan tahun apa. Camner kan?? Hehehe. Camgini sebenarnya..kalau saya angan-angan nak wat pape..saya terus usahakan..kadang-kadang mendadak..kadang-kadang step by step. Saya ni macam susah jer nak jadi macam anda semua...awal tahun setkan azam..sepanjang tahun usahakan azam..saya doakan azam anda semua tercapai lah this year. Azam yang baru saya set 3-4 jam lepas adalah nak fikirkan where I'll be going for my next trip...hmmm..tengah menyusun tempat menarik untuk difikirkan.

Eh..melalut plak...hehe..ok guys..ai nak sambung next entry pasal Jakarta yang masih tergendala..hehe. Lepas kami settle kat Kota Tua..kami decide nak ke ANCOL yang recommended by hotel's staff. Kami ambil cab untuk ke sana. Hmm...kena naik cab jer saya rasa barulah kita boleh masuk ke dalam. Rasanya bajai tak dibenarkan.


Entrance fee ni just masuk ke kawasan ANCOL jer dan bukannya entrance fee untuk pape activity dalam tu..so jangan salah sangka ye. Untuk cab adalah free. Kami tak studypun ANCOL ni..gamble jer masuk. ANCOL ni lebih kurang macam USS Singapore atau Genting..yang bezanya location team park..aquarium dan sebagainya adalah berlainan dan perlu transport untuk bergerak dari 1 tempat ke tempat lain. Ada free shuttle bus dalam ni. Untuk layan semua benda dalam ni..rasanya 1 hari tak cukup. Kami memilih untuk ke aquarium..so kami gunakan free shuttle bus untuk ke desination. Dalam 15min jugak la nak sampai.Untuk more details pasal ANCOL ni..anda boleh visit website.



Dengan keadaan blur2..kami beli la tic ni..ingat ka aquarium..rupanya team park untuk bermacam-macam show...oh best giler.



Ini lah antara show2 yang terdapat dalam teampark ni. Ada a few yang kami tak terlayan sebab dah penat..hahaha



Kami sampai tepat pada masanya..Pentas Anika Satwa ni baru jer nak start..layan la...haha. Setiap show ada DJ yang berinteraksi dengan lelaki yang wat show dengan binatang masing2. Ada 3-4 jenis binatang yang buat show ni..belum habis show ni kami dah bergegas untuk ke show yang lain pulak sebab masa clashed. Dolphin's show..saya tak pernah tengok..so tergedik2 la nak tengok..haha



Kolam ni sebenarnya atas building setingkat. Kena naik tangga untuk sampai atas ni. Kagum betul saya tengok dolphins yang bijak2 ni..pandai buat kelakarpun..mana2 show semuanya ada DJ yang menjadikan show ni tak boring. Seriuosly..semua orang yang ada kat team park Samudera ni takde orang Malaysiapun..semuanya indon..bahasa yang digunakan oleh DJpun bukan english sebaliknya bahasa indon


Dolphins ni berkeadaan gini sehingga pusing 1 round kolam..fuh terer sungguh..saya sangat2 kagum..seriously!!!



Keadaan memang panas..tapi rasa selesa sebab banyak tumbuhan hijau kat sini



Selepas siap tengok dolphin..kami Q nak tengok 4D movie..tengah2 Q tu my sis cakap macam kelakar tengok 4D cartoon Dora..haha. Berpandukan schedule show yang diberi ketika beli ticket tu..kami pilih nak masuk Scorpion Pirate. Fuh...masuk2 orang dah penuh..nasib baik row yang kedua di depan masih kosong. Show ni sikit ganas..dramatic dan action..so dinasihatkan budak2 jangan masuk..dan seat yang kami duduk plak adalah seat yang senang terpercik air ketika show..fuh berdebar betul..hahha



Pelakon2 dalam dalam show ni semuanya macam pelakon aksi...ganas2 betul. Untuk suara lakonan..mereka hanya gerakkan bibir sebab dialog akan dimainkan oleh perakam. Syok sangat time ni sebab kami dapat tempat cun untuk layan show ni.



Pirate2 ni gunakan motoboat dalam tasik ni. Hebat sunggu sorang mamat ni..dia meluncur terbang dengan menggunakan papan dalam tasik tu..kemudian menjunam masuk dalam air dan timbul balik dengan hebatnya. Memang  dasyat. Bom tanganpun digunakan..dan bunyinya macam mecun la..kalo bunyi macam bom betul tu..arwah dah semua penonton.. haha..haippp!!



Inilah para pelakon lagak ngeri tu..yang ketua pirate tu di akhir2 show dia gi baling bom tangan kat penonton...menjerit la semua termasuk saya sebab dia balingpun dekat2 dengan saya..haha..giler. Inilah show paling best kat sini..jangan lepaskan peluang tengok show ni kalau ke ANCOL


Show terakhir kami adalah singa laut ni. Bagus betul orang yang train singa laut ni..memang terbaik!!!


Part ni di singa laut ni cium mamat ni...haha..memang kelakar sangat. 



Paling akhir kami buat kat sini adalah..ke aquarium. 


Aquarium ni sangat gelap..benda yang berwarna putih jer akan bercahaya..



Kalau kat Korea banyak crab camgini..hmmm..buat masak lomakpun sedap nih..hehe



Saya suka tengok ikan..


Muncitnya...hahaha



Dugongpun ada..memula saya dengar announcement sebut duyung..erkk...gi tengok rupa2nya dugong..saya sound trouble rupanya..hehe



Escalator akan susur ke lorong ni...tak letih sangat nak jalan..kagum betul tengok ada macam2 ikan besar..jaws..ikan pari..kenyang la jaws tu....hahaha





Kami singgah souvenir shop..hmm...mahal semua. Say paling teringin nak beli mug tu..aduhai..mahal betul...harga tak logic





 
Bila dah terkinja2 dalam aquarium..kami lapar la pulak. Food court dalam ni sangat bersih termasuk toiletnya...see my fried chicken?? Baru goreng..panas..rangup...ala...mcm kfc la..haha. Bila jamah makanan ni..tetiba rindukan Bandung yang makanan2 yang sedap :(



Puas hati..hehe...kami spent dalam 4 jam dalam ni kalau tak salah saya. Dan bazirkan sejam untuk dapat cab untuk keluar dari area ANCOL tu..hah...seksa betul. Nak kena berebut2 dengan oranglain. Bagi yang nak ke sini...make sure dapatkan no fon cab..memang susah nak dapatkan cab. Tapi Alhamdulillah la kami dapat. Kemudian kami kena redah jammed pulak untuk ke Pasar Baru. Serabut betul tengok jammed di Bandung dan Jakarta..hahaha..



Taraaa...ke sini pulak kami..hehe. Yela masa masih awal. Tempat ni berbumbung seperti Petaling Street tapi ada bumbung yang dah tertanggal..hehe. Yang tak bestnya..ada pemandu moto dan kereta gunakan laluan nih..dah tu laju plak tu. Patutnya laluan ni adalah untuk pengunjung berjalan. Memang kena berhati2..


Kami disambut oleh group pemain music ni



Keadaan dalam...kiri dan kanan adalah kedai2..di celah2 bangunanpun ada stall2 yang jual barangan kulit serta beg. Bagi saya semua kedai2 ni tak berapa menarik..saya lebih tertarik dengan 1 mall yang namanya kalau tak salah saya MATAHARI. Keadaannya macam SOGO. Membeli juga lah saya dalam sebab IDR masih banyak..haha.


Peniaga ni sambil buat kuih sambil smooking..isk isk isk



Kami balik ke Thamrin City dengan bajai. Hujan + jammed..memang dasyat. Driver bajai tu pulak tak cilok dalam lorong2..so kami tersadai dalam jammed..maybe dia tak berapa nak familiar dengan tempat tu. Bila sampai ke desination..kami menghala ke ES Teler yang terdapat dalam mall tu. Familiar dengan nama restoran tu..rupa2nya restoran tu la yang kami pernah makan di Melbourne. Tapinya..menu di Melbourne lebih macam2 berbanding kat situ. Makanan pulak macam fast food..hanya panaskan jer. What to do..makan jerlah. 

Rasa fresh selepas mandi..badan memang penuh dengan habuk dan peluh..haha. Kami packing siap2 malam tu sebab esoknya kami dah nak balik ke tanah air tercinta. Asalnya esok nak ke Tanah Abang untuk tengok apa ada kat situ...tapi staff hotel macam tak recommend kami wat macam tu sebab dia takut kami lambat ke airport. So..takpe lah..tak pentingpun nak shopping (ayat pujuk hati) hahaha...

Ok guys..saya akhiri entry ni dengan gambar fireworks yang saya snap malam new year baru-baru ni...so sad sebab ter parked kete area tiang lampu :(
Saya cuba hide lampu jalan tu yerr... silau pulak tengok gambar yang ada cahaya lampu jalan tuh..layannn!!



 
 
 
 
 

Agak bodoh saya ni..haha..baru malam tu perasan camera saya ada SMART system. Patut la gambar dalam keadaan gelap tak menjadik..tak pandai guna camera rupanya..haha. Gambar yang terhasil ni biasa2 jelah..camera compact lah katakan..ahahah. 

Ok  guys..jumpa lagi dalam next entry..di entry yg paling last nanti..saya akan share cost trip saya kali ni...mana tau leh bg info sikit2 kat uols :)

Happy New Year..moga tahun ini anda lebih sukses!!!

6 comments:

  1. Happy new year Zila..samalah ngan JM..tak ada zam.sbb selalu azam tu tak tercapai nk tahu sbb apa..tak usaha ke arah tu tapi azam nk travel tu tak pernah padam..part ni tak perlu nk azam2 lagi dah..

    Aha...betul tu kalau ke Jakarta mesti masukkan Taman Tema Ancol ni dlm itirenary terutama yg bwk family dan anak2..mesti enjoy habis dorang

    Firewok..dan tang lampu...ahahah..tiang lampu pun tiang lampu lah..adak gak ...JM membongkang je kat umah

    ReplyDelete
  2. Boleh tak zila listkan tempat-tempat yang patut pergi dan tak patut pergi. Saya pun plan nak ke Jakarta.

    ReplyDelete
  3. sangat menarik...
    banyak tempat yg menarik kat Indonesia ni rupanya erk
    jauh perjalanan Luas pandangan...
    tq 4 sharing

    ReplyDelete
  4. menarik nyer tempat tu.. laggi hebat dari malaysia.. siap mamat tu boleh main bom tgn.. iyer la.. nasib baik tak arwah kan penonton hahahah :P

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum kak ziela. huwaaa rindu nak jejak sini. bestnya sambut new year dekat Jakarta. heeeeeeeee.

    ReplyDelete
  6. Sorry semua...baru ada masa nak reply..hehee


    JM --> Betul tu...azam travel memang xleh padam..hehe..dgr cter byk tmpt nk explore thn ni..dasyat2..hehehe

    Prof --> Hmm..saya akan cuba fikirkan..maybe saya share kat blog

    Dila --> Boleh tahan juga la tmpt2 kt kt indon ni

    TT --> Hehehe

    Sheila --> Waalaikumsalam.. bukan sambut new yr kat jakarta la yang oii..ni mesti tgk gambar jer nih..hahah

    ReplyDelete