January 12, 2014

Final Bandung and Jakarta

Assalamualaikum...

Oh no..saya belum habis lagi entry Jakarta. Dah basi dah cerita Jakarta ni :( 
Dekat-dekat nak CNY ni memang busy sangat office ni. Nasib baik my project mencapai target untuk collect payment. Sekarang ni tertunggu-tunggu bonus jer..hehe. Bila dah ada bonus, baru boleh target nak kemana pulak lepas ni..hehe.

Entry ni mengisahkan hari terakhir kami di Jakarta. Gerun tengok traffic di Jakarta tu..makanya kami gunakan cab untuk ke airport. Ok jugak la traffic hari tu..maybe sebab hari ahad dan keadaan masih awal pagi. Jarak dari Jakarta nak ke airport macam dari Kota Damansara nak ke LCCT la..lebih kurang sejam jugak la. Melalui highway. Terkejut tengok meter cab..hampir 150,000 IDR

Masuk jer dalam building airport tersebut..aduhaii..minah2 indon bergelimpangan duduk bersila atas lantai. My sis tak berapa lalu makan time breakfast kat hotel tu..makanya kami makan dulu sebab masa masih awal untuk check-in. Saya dah tak sabar nak naik flight yang belum pernah naik..iaitu Malindo Airlines. Airport di Jakarta ni agak besar..toilet bersih...kedai2 yang terdapat dalam tu menarik. Masa yang kami ada memang cukup untuk menjamu mata kat kedai-kedai dalam tu. Kami tak jumpa apa souvenir sepanjang di Jakarta..dan Alhamdulillah jumpa di airport. Tapinya..harga aduhaii..berganda2 mahal la. Setakat nak beli 1-2 jenis..pejam mata jer lah..hehe.


 
Menu kat Dapoer Mie mostly adalah mee segera..hehe. Saya teman my sis makan sambil curi-curi rasa sikit. Pedas giler mee tu..yang sup bakso tu biasa jer. My sis pun makan sikit jer sebab tak tahan pedas. Nampak level kepedasan kat menu tu?? Kalo boleh just pilih yang 1st level jer..yg 2nd level my sis pilih tu nak makanpun tak boleh sebab pedas sangat..


Kami antara orang terawal check-in..yang bestnya naik Malindo ni..30kg free untuk masukkan beg dalam kargo. Walaupun beg kami taklah berat mana..kami ambik kesempatan lah check-in luggage supaya boleh lenggang kangkung naik flight..hehe. Setelah check-in..kami still ada sejam setengah untuk naik flight. Dikesempatan itu..kami window shopping dalam complex airport tu.



Saya dah lapar sebab waktu tu dah tengahari. Nak cari restoran yang makanan heavy takde lah pulak..so kami singgah satu cafe. Oh ye..sebelum singgah cafe tu, saya ada beli coklat brownies kat Starbuck. So..saya just order drink dan my sis order toast with chocolate and cheese. Melihat presentation toast tu..menggamit pulak customer dari Brunei untuk order..hehe. Memang sedap..roti very thick and soft.

Departure hall yang selesa..nasib baik takyah menapak dan naik tangga bagai untuk ke flight..Oh ye..kami landing kat KLIA 



1st time for me naik flight ada monitor kat depan gini..hehe. Sepanjang dalam flight saya layan movie Jack The Giant Slayer..tapi sayangnya sikit lagi nak habis cter ni..flight ni dah nak landing..so sad.



bye bye Jakarta



our snacks dalam flight..dapat free mineral water and oreo..



Nasi uduk..indonesian meal..kami beli dan share..

Kami landing dengan selamatnya di tanah air tercinta..dengan gunakan airport limousine kami terus balik ke rumah..Alhamdulillah semuanya smooth..jom tengok saya beli apa..hehe



Ni saya beli dari penjaja jalanan ketika di Bandung


Ini dapat free ketika di Toko 3...tapinya kena beli barang baru dapat free ni :)


Sebenarnya saya beli 2 pcs t-shirt Bandung dan 2 pcs t-shirt Jakarta



Ini pula saya beli kat airport Jakarta..mahal tul harga..


Terjumpa ni kat airport Jakarta..terus beli..hehe


 Taraaa...masa untuk share cost bagi trip Bandung dan Jakarta. Kami stay 3 malam di Zodiak@Sutami dan 2 malam di Amaris Thamrin City. Kedua-dua hotel ni my sis booked dari booking.com. Bahagi sendiri lah ye untuk 1 night berapa


 Untuk Day 1 takde sangat cost involve sebab kami sampai waktu malam..so saya share cost untuk Day 2 terus yee...pls tengok betul2 cost yang tak dicover oleh supir tu supaya tak terkejut beruk time gunakan service dorang serta mengelak salah paham..sekian :)



Nampak 50k IDR? Kena byr extra utk ke Kawah Putih..time ni la kami tersalah paham pasal cost yg dikenakan..nak tak nak kena bayar jugak la sebab Kawah Putih antara tempat yang kami nak sangat pergi.



Ini pulak cost hari terakhir di Bandung dan juga hati 1st di Jakarta.



Ini pulak cost untuk 2nd day di Jakarta. Cuma that day saja kami spent untuk explore Jakarta.



Ini pulak hari terakhir di Jakarta :)



RM1,240..plus minus cost yang mengalir seperti food, transport, entrance fee and misc. Saya just bagi duit untuk my sis control duit2 ni. Main expenses seperti flight, hotel and train termasuk dalam cost RM1,160. Overall cost RM2,400 adalah cost untuk 2 orang. Personal cost?? Hmm..saya bawa RM1,000..tak habispun..lebih kurang half jer habis..


Clear tak cost ni? bab costing2 serta record2 ni dia mmg bagus..heheh. Sy share cara dia tabulate cost ni ye..memula dia asingkan duit dlm 4 envelopes..1 envelope untuk food..1 envelope untuk transport..1 lagi untuk entrance fee dan yang terakhir untuk miscelleneous.  Dia yg control smua duit sepanjang kat sana serta report time to time to me supaya saya boleh boros ke tak...haha. setiap cost yg keluar straight away dia catat kt envelope yg berkenaan. Tak susah utk dia wat semua tu sbb dia sorg yg cermat serta ada masa ketika dlm kereta atau cab ataupun dlm restoran. Setiap resitpun disimpan utk refer kalo tak sempat catat.


 See?? Hahaha...dia guna 2nd hand envelopes jer..haha. 

Ok semua..thanks kepada yang membaca cerita mengenai Bandung dan Jakarta yang tak seberapa ni. Moga-moga  dapat memberi gambaran kasar untuk anda yang bakal ke sana. Bersedialah melalui pengalaman di kedua-dua tempat ni kerana kepadatan penduduknya amatlah dasyat. Untuk keselesaan 100% mungkin anda takkan dapat di sini...so janganlah berharap semuanya elok2 sahaja. Memang setiap orang nak semuanya smooth and perfect..semua tu harapan  dan doa kita..kenyataan yang bakal terjadi tak seindah harapan dan impian kita. So...bersedia lah dengan apa jua kemungkinan...

Next entry...saya nak share photobook baru saya..hehehe. Baru balik dari Jakarta..terus upload gambar buat photobook..hehe..over kan? Ok..bai semua..

12 comments:

  1. one day nnti kna try gak naik malindo nih..asik kepak pak tony je kn klu ke jkrta..eheheh

    ReplyDelete
  2. WAhh..detail betul buat pengiraan budget..leh lantik jadi BENDAHARI ni heeee

    JM suka cara pengagihan duit tu..asing2kan dalam envelope..nampak teratur dan boleh budget dengan cermat..JM nk tiru cara ni boleh heee

    ReplyDelete
  3. perghhh..giler detail lah!! tapi memang bagus buat macam tu. nampak duit tu ke mana.. thumbs up!!

    ReplyDelete
  4. Perghh banyak betul sampai 30 kg dapat ..untuk seorang ke tau berdua? tapi Malindo memang best.. kapal terbang baru.. ada tv dah try sekali balik dri KK mmg best :D

    ReplyDelete
  5. Fini --> sambil2 jejalan..sambil2 try different flight..antara yg menarik tu..hehe

    JM --> Betul tu JM..saya tgk my sis xsusahpun wat semua tu..

    Den --> Hehe..tq tq..on behalf my sis

    TT --> 30kg tu adalah untuk sorang :)

    ReplyDelete
  6. Kenapa komen saya tak keluar?

    FM Tabgkuban Parahu tu pun saya beli he he he.

    Saya suka nasi uduk, macam nasi lemak. Sedap tak nasi uduk tu?

    Di Jakarta, mana tempat yang paling Zila suka pergi?

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak zila, perghh tengok souvenier banyak tu. fm dia cantik2 belaka. hehe thanks sharing iterary :)

    ReplyDelete
  8. haha sama la..sy pon asing duit macam tu..tapi letak dlm angpau.

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum WrWb.

    Minta maaf apabila mengganggu blog/website Tuan/Puan, peace..

    Salam kami dari Syifa Tour & Travel Indonesia.‎ Kalau Tuan/Puan nak melawat ke Indonesia, jangan risau hati sila hubungi :

    SYIFA TOUR & TRAVEL INDONESIA
    Tour operator & Travel Agency

    Sebuah syarikat muslim di Indonesia yang mempunyai cabang di Malaysia (Kajang), memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati. Kami arrange secara profesional dan dengan penuh rasa kekeluargaan dengan harga tour yang berpatutan. Driver & tour guide yang boleh berbahasa inggeris & Melayu karena selalu bawa tamu-tamu daripada Malaysia. Diantara perkhidmatan kami : Tour Jakarta, Bandung, Puncak, Palembang, Bali, Jawa, Sumatera, Ticketing, Hotel Reservation dan Sewa kendaraan (mobil - bas).

    Sila Email / WhatsApp untuk keterangan lebih lanjut.

    SYIFA TOURS & TRAVEL
    "Helping Travelers Plan and Have The Perfect Trip"

    HP & WhatsApp +60173089600
    Email : syifatravel@yahoo.com
    PIN BB : 2B1D33E2

    Please Follow & Like us www.facebook.com/SyifaTourTravel

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum Wr,Wb,. Tuan /Puan

    salam ... terimakasih banyak banyak sudah sudi memberikan ruang kosong untuk promote pengkhidmatan transport saya di blog yang best sangat ini

    Yuk!! ke Bandung shoping & liburan. dika ada menyediakan Khidmat Transport Di Bandung & Jakarta. Pemandu berpengalaman, berterampilan kemas, jujur, peramah & sopan
    (Company Name : diekha tour)
    Jenis Kereta: Innova, Avanza, Apv Suzuki, Coster & Bas.

    Anda boleh melawat beberapa tempat menarik di Bandung dengan menggunakan perkhidmatan yang menyediakan kereta yang dikhaskan untuk di sewa di Bandung, dan anda boleh memilih kereta yang sesuai untuk anda gunakan di Bandung. Anda hanya menulis e-mel kepada kami atau hubungi kami, pemandu kami dengan kereta yang anda perlukan akan mengambil anda di mana-mana di Bandung.

    diekha tour membantu anda untuk meneroka Bandung, tempat untuk membeli-belah di Bandung, tempat untuk makan dan melihat pemandangan di Bandung, panduan kami akan membantu anda meneroka Bandung City. Dan membawa memori manis.

    Kereta + Pemandu + Parking + tol + makan pemandu ( semua dalam pakej) Bandung Dalam Bandar

    Kereta Taip Daily/14 jam

    Suzuki APV ( 7seat )
    Toyota Avanza ( 6seat )
    Toyota Innova ( 7seat )
    KIA Pregio ( 10seat )
    Isuzu Elf ( 11-15 seat )
    Isuzu Elf Long ( 16 seat )

    * semua dalam pakej termasuk pemandu, petrol, tol, makan pemandu.



    Email: diekha38@gmail.com;
    phone +whats app: +6281 320 627 412
    Fb. : diekha38@gmail.com / pusing pusing bandoeng

    ReplyDelete

  11. Assalamualaikum Wr Wb. Tuan / Puan. Abang/ Akak

    Minta maaf apabila mengganggu blog anda

    kami dari Mekar Wangi Bandoeng Tour Syariah menyediakan pilihan dan harga terbaik untuk keselamatan familly anda semasa bercuti kat Bandung or Jakarta

    Sebuah syarikat muslim kat Bandung dan Jakarta yang memberikan perkhidmatan tour ground handling di beberapa daerah favorit untuk dilawati. Driver & tour guide profesional kami inshaAlloh akan selalu bawa anda ke semua tempat menarik kat Bandung, Bogor and Jakarta.

    special offer at 2015 jomm tempah murah jer *Include: minyak, parking fee, tol, driver, driver meal and kereta

    Rate per Kereta per Day

    Suzuki APV / toyota avanza rate nye 400.000rupiah / RM 115 ---6seat

    Toyota Innova / Kia Pregio rate nye 550.000rupiah / RM 160 ---8seat

    Coaster Isuzu Elf rate nye 650.000rupiah / RM 185 ---12seat

    Coaster Isuzu Elf Long rate nye 850.000rupiah / RM 245 ---17seat

    Toyota Hiace commuter rate nye 850.000rupiah / RM 245 ---12seat

    *company kami tak payah ada deposite cukup send jer picture plight and tempahan kereta by whatapps or email

    WhatsApp +62 877 1519 6061 (mas Bimo)
    email mekarwangibandungtour@gmail.com
    facebook page mekarwangi bandoeng tour

    king regards,
    Bimo
    mekar wangi bandung syariah tour

    ReplyDelete
  12. I like this nice post with food and dishes with price information. Travellers would enjoy such delicious food during their trip.
    long stay parking gatwick

    ReplyDelete