September 30, 2012

SePeTaNg Di TaMaN aLaM, KuALa SeLaNgOr

Assalamualaikum.....

Hai pembaca semua..every weekend sure terisi sepenuhnya kan?? Hmmm...macam saya..tak senang hati kalau asyik terperap kat rumah jer. Loan untuk kereta baru dah approved..so saya mesti jual kereta lama saya..nak kata lama tak sama sangat la masih barupun..baru 3 tahun pakai. Saya perlu kereta yang lebih stabil untuk balik kampung. 

Me and my sis dengan keyakinan yang jitu terus pergi ke arah Kuala Selangor..ntah apa yakin ntah yang banyak kedai used car kat area tu..hehe. Cari punya cari satu mendepun tak dapat. My sis gigih drive manakala saya gigih tidor...hahaha. Tiba jer satu tempat tu tetiba my sis cakap CENDOL BAKAR. Celik luas mata saya..apa taknya...makanan tu beb..bunyik plak agak pelik. Dengan penuh tekadnya saya cakap camnerpun saya nak try gak..ada drive thru tuh!! Wallaweh.
 
Giler ramai kat situ. Kereta Q untuk drive thru sampai jem jalan raya...perhh!!! Yang dalam geraipun penuh..maju sungguh perniagaan cendol ni. Tak salah saya dalam 15-20min juga la Q.

Untuk cendol ni ada 4-5 jenis. Saya pilih paling mahal yang masih murah harganya iaitu RM3.80. Pilihan saya tu adalah cendol durian pulut. Sedap sekali la..sebenarnya gula merah yang dibakar bukanya cendol kolor hijau tu..haha. Cmnernya bakarpun tak tau la. Selalu2 saya makan cendol pulut, pulutnya sure berketul2..tapi yang ni takpun..sedap sekali. Bila sekali hisap..masuk sekali cendol..ice blended santan dan gula melaka serta pulut..segar sekali time cuaca panas..keropok tu pulak keropok udang geragau..boleh tahan sedapnya.


Saya cakap kat my sis..tak jumpa la kedai used car..jom gi Taman Alam. Tupun selepas saya nampak ada singboard. Ticket untuk masuk taman tu adalah RM4. Time tu saya pakai sandal dan jeans..macam tak sesuai pulak bila tahu yang taman tu adalah hutan. Tapi penjaga tiket cakap xper..kena plak nampak 1 family cina just pakai sliper..so sayapun hentam gak la masuk hutan tu..hahaha

 Penjaga ticket cakap ada banyak burung dari tempat lain datang..so eksaitet la saya..hahaha

 Start masuk hutan tu jumpa area ni..gerun plak nak masuk..haha..ni dah kategori hutan belantara nih..aduh!!! Gigih gak masuk korang wei!!! hahaha. Sekali kena gigit nyamuk daa!!! memang penjaga ticket tu dh pesan ada 1 area ada banyak nyamuk..rupa2nya area ni daa!!!

 Dalam 200m harungi belantara tu..lega nampak area cam ni!!!

SEDIH tengok signboard ni..

 
 HAPPY tengok view ni..ada jumpa sekumpulan student tengah wat research. Area yang saya explored ni adalah Melawati..yang ada lighthouse tu kat situla Bukit Melawati yang kita boleh nek tram untuk naik ke bukit tu..dulu2 pernah la saya try naik tram tu..agak menarik.

Laluan ni berbentuk 'U' ...kita boleh melalui kawasan paya bakau. Sebenarnya ada 3-4 ekor monyet bertenggek kat laluan ni..tak berapa nak berani melalui geng2 monyet tersebut..kang kena ngorat plak..haha
Teringat plak mamat2 kat kampung yang suka melepak tepi jalan dan ngorat orang..haha

 Menara tinjau banyak disediakan

Selepas melalui area ni dalam 500m..kita akan jumpa balik bridge tadi dan masuk lagi sekali belantara..hahaa..tergaru2 saya bila dah jadi mangsa gigitan nyamuk..adoii!!!

 Ada chelet2 kalo nak stay...dekat sangat dengan belantara tu..ada berani??

 Bersih tempat ni..saya kuar dari hutan tu dalam pukul 6 petang.

 Sebelah entrance Taman Alam, ada pulak taman ni..maybe next time datang lagi untuk explore taman ni pulak. Overall saya agak suka kawasan hutan ni..cuma pakaian dan kasut jer tak sesuai..dalam 1 jam setengah berjalan dalam hutan tu..kalo ada basikal maybe lagi bagus!!!

 
Time nak balik...jumpa pulak restoran ni...nasi goreng my sis sedap..saya nyer tak sedap...

Lama dah tak beriadah..berpeluh..bagus untuk kesihatan. Kena pulak boleh hayati nature. Saya rasa nilah aktiviti sihat patut saya lakukan at weekend. Dulu2 suka jugak jogging kt taman di Taman Tun Dr Ismail..sekarang slow sikit sebab sesak otak bila orang terlalu ramai kat sana..kadang2 nak joggingpun tak cukup space..haha. That means ramai rakyat Malaysia suka aktiviti sihatkan badan...bagus tu!! next time saya nak gi lagi Taman Alam ni..sangat2 tenang!!! 

Nantikan entry seterusnya mengenai travel di dalam negara jugak!!
Walaupun semua negeri di Malaysia ni saya dah jejak kecuali Sabah, masih ada lagi tempat yang saya tak explore..InsyaAllah dengan masa yang ada saya akan explore!!!

See Yaaa!!!


18 comments:

  1. my dear..
    cendol bakar tu yg empunya keddai tu nama bakar.. heee.. ini kat kampung hubby.. area depan rumah my in law..

    nature park tu mmg best..

    ReplyDelete
  2. Tu la kak azian...pelik plak namanya..haha. Budak ambik order tu ckp gula merah tu dibakar..haha. Tak sangka plak ownernya nama Bakar.haha

    ReplyDelete
  3. WOW drive tru cendol bakar????? Terbaik. Tak tau pulak ada drive tru camtu kekeke.

    Taman Alam KS tu mmg best! Dah 3 kali saya ke situ dan siap tdo dalam tu lagi kekeke.

    ReplyDelete
  4. cendol bakar ada drive thru?ni dah mencabar kewibawaan mcd n kfc nih...tapi, tak nampak pong burung yang penting sangat tu zila? hehe...

    ReplyDelete
  5. Janggel..
    Huyoooo...kalo dah 3 kali tu kira tmpt tu sangat banguih arrr..perhh!!!

    Orga..
    ada burung tu..cuma saya tak bwk camera nak snap sbb tak plan nak dtgpun. setakat camera hp saya tu apa sangat la leh snap. Lupa nak ckp..saya guna hp camera jer pun. Gigih kan??

    ReplyDelete

  6. wow nampak menarik cendol tu. My feveret tu.....tapi jauhhh nak pi.

    ReplyDelete
  7. Macam mana dia bakar gula tu ek? Bakar sampai cair ke?

    Kalau monyet ngorat apa salahnya he he he

    ReplyDelete
  8. Hari tue pergi tak sempat pun pergi kedai mee udang. Kena pergi lagik la nie.

    ReplyDelete
  9. Lezz...

    Agak jauh la leez..saya kat KD nak ke sanapun agak2 dalam 45min. Tapi cendol tu menang terbaeekk

    ReplyDelete
  10. Prof...

    Kak azian komen plg atas ckp tokey dia nama Bakar..tu jadi Cendol Bakar..haha. Tapi pekerja tu cakap gula merah tu dorang bakar..ntah la..tak paham saya..haha.

    Kalo tak ngorat siut2 cmtu xper..kang dia dia usik xcukup kaki nak lari..haha

    ReplyDelete
  11. Zara AB...

    harga makanan situ xmahal..udang plak banyak diletaknya..patut pergi!!!

    ReplyDelete
  12. cendol ngan keropok tue nmpk sedap! rasanyer i nk try jugak :D

    Latest: Fine Dining with #Oktoberfest

    ReplyDelete
  13. yes ..u must try...a lot chiness go there

    ReplyDelete
  14. next time saya nak ke Taman Alam ni pulak.. :)

    ReplyDelete
  15. next time saya nak ke Taman Alam ni pulak.. :)

    ReplyDelete
  16. saya pun nak gi lagi..hehe..nak picnic plak pasni!!

    ReplyDelete
  17. I visited many web pages however the audio quality for audio songs present at this website
    is genuinely superb.
    My webpage jersey shirts for kids

    ReplyDelete