March 3, 2019

Europe Trip - (Germany- Munich) Part 3

Assalamualaikum..

Our 3rd day journey in Europe...


That day cuaca syukur Alhamdulillah cerah secerahnya. Snow pun dah stop turun. Sebenarnya masih banyak attraction places yang kami belum cover di Munich. Tapi takpe lah..kami fikir takyah la pulun kalau tak mampu. Kami akan ke Salzburg that day..so, kami just ada 2-3 jam jer nak jalan-jalan area Munich ni.

Kami lepak dalam bilik sampailah masa untuk check-out iaitu pada pukul 10am. Kami tinggal dulu luggage kat hotel tu. Kami decide nak ke Nymphenburg Palace.



Jom simpan luggage dulu



View dari depan hotel



Sisa-sisa snow yang semalam..masih kelihatan snow yang turun...halus-halus jer



Snow yang terlekat kat basikal ni bak buih sabun



Suka betul tengok snow yang terlekat di ranting pokok



Hati-hati kami melangkah sebab licin...tak sempat nak familiar dengan system subway dan tram di Munich ni..so sad kami perlu tinggalkan Munich lagi beberapa jam



Mulanya kami decide nak naik hoho bus..tapi mak aii...mahai. Memang tak berbaloi dengan masa yang kami ada. So kami decide pergi jerlah Nymphenburg Palace naik tram



I love that weather..so lovely. Matahari memancar indah...contra color di muka bumi dan juga langit..putih dan biru..ohh..indah betul


Bila guna google map..kami perlu naik tram dari depan Munich Hauptbahnhof tu..dah lupa dah saya tram no berapa. So, kamipun naik lah. Ada machine ticket dalam tram tu. So sad..just boleh guna syiling. Kami pulak tak cukup syiling. Berkeluh kesah lah..Nak pergi tanya driver, tempat duduk dia tertutup rapat. Tram tu stop kat satu station ni, tetiba ada anjing besar naik bersama tuan dia...memang kami berdua angkat kaki turun lah. Tercangak lah kami berdua kat station tu. Tengok kiri-kanan depan belakang takde pun kedai nak tukar duit..haishh. Tetibaaaa....



Di seberang jalan kami berdiri tu saya nampak ni...wahhh cantiknya. Mulanya my sis marah saya time saya nak cross jalan tu sebab problem kami tak settle lagi. Saya tipu dia...saya cakap ntah-ntah  depan tu ada kedai..ehhehehe. Last2 hati dia turut tertawan dengan kecantikkan tempat ni..hehehe.



Kalaulah di Fussen semalam tu view camgini..mesti cantik gambar castle tu terhasil.



Walaupun tempat ni cantik...kena hati-hati jugak..sebab snow atas ranting pokok ni asyik jatuh ke bawah. Seketul snow jatuh atas kepala saya...kedebok jugak bunyinya haahhaha.



Memang betul-betul takde kedai area tu...kami try naik lagi sekali tram tu. Syukur..ada staff tram lain selain driver dalam tram tu. Dia tolong kami tukar duit dari driver. Kemudiannya dia ajar cara beli ticket..baik betul.



Ticket untuk 1 way.


View ni saya snap dari dalam tram



Ok...sampai sudah...tak jauhpun dari Munich Hauptbahnhof.



Tak susah nak cari palace ni..turun dari tram..nampak jer bridge..berjalanlah ke arah bridge tu...tersajilah Nymphenburg Palace nun di hujung sana. 


Bridge yang saya maksudkan tadi. Sungai ni fully covered by snow..yang lubang-lubang tu saya agak bekas kaki swan. Ada dua ekor swan bawah bridge ni.





Zoom sikit. Berjalan jer susuri sungai ni..sampai lah kat Nymphenburg Palace tu.




Nymphenburg Palace ni memanjang buildingnya..



Kami singgah cafe ni untuk panaskan badan. Sejuk betul kat luar tu.


Saya ambik kesempatan nak rasa pretzel ni..cannot accept dek tekak. Dah la masin terlampau..keras pulak tu



Kami sambung berjalan susuri sungai tersebut



Bergambar dalam sekolah




See??  Panjangkan Nymphenburg Palace ni?? Kami just layan view dari luar..tak laratlah nak jalan masuk...jauh lagi tu



my tiny snowman..hehehe



View sekitar kawasan



Ketika berjalan patah balik untuk balik ke hotel, saya sempat bertemu dengan swan bawah bridge tu...hehehe.



Sebelum ambil luggage di hotel, kami singgah dulu lunch dan bungkus makanan untuk dibawa ke Salzburg kut-kut susah nak dapat halal food kat sana. This is our 2nd time makan di Uyghur restaurant ni. Kali ni kami pilih nasi dan share berdua. Sedap jugak. Saya recommend sangat mee tarik kat sini...especially yang bergoreng tu...saya bungkus kan makan bila tiba di Salzburg..masih sedap tau!!!


Dah ambik luggage..kami bergegas ke Munich Hauptbahnhof. Agak terseksa nak tarik luggage dalam snow yang dah jadi ice dan juga permukaan jalan yang berselerak dengan batu-batu kecik. Bukan setakat susah tarik luggage, geli gusi bila roda luggage bergesel dengan batu-batu kecik tu...hahahaha

Untuk trip kali ni..my sis tak beli train ticket in advance sebelum trip..mostly kami beli counter ticket jer. Sebelum pilih nak naik train yang mana satu...my sis check harga dulu. Train memang kerap..tapi harganya ada yang mahal dan ada yang murah. Maybe yang banyak stop akan murah sikit. 

Perjalanan untuk Salzburg nak dekat 2 hours jer. Banyak kali jugak train tu stop. Dan view sangatlah cantik sepanjang perjalanan. Tak banyak photo cantik terhasil disebabkan cermin tingkap train tu terbias.




Ini saja photo yang saya dapat share.



Tak banyak sangat kisah dapat saya share kali ni. Nantikan kisah yang menarik di Salzburg, Austria. 

Bai




3 comments:

  1. Tq sis...good sharing. Cantik pemandangan.

    ReplyDelete
  2. subhanallah cantik sungguh tempat tempat yg ditututpi salji ni...paling best tu...clear jek gambar x de manusia lain yng ganggu pemandangan..rasa mcm tempat tu cuma ada zila n your sis sahaja hihi

    ReplyDelete