April 30, 2017

Scandinavian Trips (Norway - Bergen) Part 1

Assalamualaikum…


Tarik nafas...hembus...tarik nafas..hembus..tarik nafas..hembus..adjust kerusi..duduk bagi selesa..bukak tingkap supaya dapat udara segar..ikat rambut kemas-kemas supaya tak rimas. Ok..standby untuk menulis.


Memula sekali, saya ingin mengucap syukur tak terhingga kepada Allah SWT kerana :
1) Rezeki mendapat return ticket murah ke Sweden
2) Rezeki mendapat ticket murah dari satu negara ke negara yang lain
3) Rezeki menghayati alam ciptaan-Nya
4) Rezeki kemampuan, kesenangan, kemudahan, kesihatan dan keselamatan sepanjang trip
5) Rezeki cuaca yang cukup cerah yang menyinari segenap alam


Trip ni bermula pada 14/4/2017 sehinggalah 25/4/2017. Pada 14/4/2017, dari KLIA ke Bangkok adalah lebih kurang 2 jam. Transit selama 3 jam di Bangkok, kemudiannya menyambung perjalanan ke Stockholm, Sweden selama 10 jam pula. Perjalanan kami bukan setakat tu saja ye..kami stay di Arlanda Airport, Stockholm, Sweden dari pukul 9am sehinggalah pukul 1pm untuk ke Bergen, Norway dengan menaiki Norwegian Airways. Sebenarnya tak lama manapun nak tunggu next flight sebab kami perlu ambil luggage the drop luggage dan sebagainya.

Kenapa kami tak stay dulu di Stockholm kemudian baru fly ke Norway?? Kami rasa better begini jer..better sekali gus gini dari nak ke airport lagi setelah explore Stockholm. Maklumlah, nak pergi balik airport ni bukan dekat..campur tired lagi. Kiranya that day kami betul-betul bagi tired sekali gus lah..hehehe.


Matawang Norway, Denmark dan Sweden. Memang susah betul saya nak bezakan ketiga-tiga duit ni. Hari tu nak tukar duit agak susah. Banyak money changer takde ketiga-tiga matawang ni. Nasib baik ada 1 money changer di Sunway Pyramid - Spectrum Forex ada. Rate yang dia offer pun sangat ok. Kena queue sikit lah sebab orang ramai.


Inilah meal paling sedap yang Thai Airways sajikan. Nasi ni berlaukkan isi ikan yang disteam bersama daun kunyit dan daun limau..sedap sangat. Yang sangat best naik Thai Airways ni, bila masuk dan baru jer duduk, stewardess akan datang tanya adakah kami ni request for halal food. Dan makanan kami ni disajikan dahulu dari orang lain...wahh rasa macam special je..hehehe.


Untuk breakfast pula, saya lagi suka roti dari omelette tu. Roti boleh minta jer kalau tak cukup. 


Air turbulence agak teruk sepanjang dalam flight. Saya memang tak dapat nak lelapkan mata. Pergi toilet pun terhoyong-hayang..hahaha. Flight malam tu memang full..tapi diam jer. Tak dengar pun orang nak cakap-cakap atau baby nangis. Semua mat dan minah salleh naik flight tu sunburn. Maybe dorang datang berjemur kat Thailand yang panas. Kat negara dorang sejuk sangat kut...isk pepandai pulak..heehehe. Apa-apun syukur kami selamat sampai kat Sweden. 




Rasa nak lompat bila jenguk dari window flight dah nampak muka bumi Sweden.

Bila tengok rata-rata yang keluar dari perut flight just pakai t-shirt biasa dan seluar pendek. Kami dah tertanya-tanya, tak sejuk ke kat situ?? Kami memang tak standby baju yang proper. Semuanya just t-shirt sebab setahu kami nak pkai jacket jer sepanjang trip. Tak kan nak keluar duit beli baju kat sana pulak kan. Sure lah mahal. Tak pe...baca kisah seterusnya.

Nak melepasi imigresen sangat mudah. Tak perlu nak isi imigresen card pun. Cuma kena bersedia lah apa-apa document seperti ticket flight, booking hotel etc..dia akan mintak tengok. Untuk next flight ke Norway dengan menaiki Norwegian Airways, kita kena check in sendiri dan drop luggage sendiri ye. Memula tu saya panic jer, tapi my sis relax jer..hahaha. Mudah jer tengok dia print boarding pass, serta luggage tag sendiri. Kemudian pasang luggage tag dan pergi kat counter..confident giler lah dia ambil tempat scan macam kat shopping complex tu, then scan kat bar code luggage tag. Bila letak kat tempat drop luggage tu, luggage bag terus berlalu. Memang saya tak confident lah biar luggage saya berlalu gitu...hahaha. My sis dah penat nak explain..hahaha.


Di Arlanda Airport, terliur saya tengok pelbagai dessert yang menarik. Tengok harga..aduhai. Saya asyik lah convert. 35 Swedish Kroner dah nak dekat RM20 duit kita. Tapi percayalah, memula kita akan rasa luar biasa value duit yang diconvert, lama tak lama sangat, kita akan terbiasa.


Saya dah standby makanan untuk kami makan di airport. Ketupat nasi bersama serunding ayam dan bawang goreng. Terjadilah satu cerita, ketupat nasi ni tak habis kami makan. Letak lah dalam backpack. Time scan bag, imegresen minta izin nak tengok backpack. Dia keluarkan ketupat nasi  dan tanya itu apa. Kalau tengok rupa dah macam pack dadah kan?? hahaha. Dah explain semua, dia maybe gi discuss dengan pegawai atasan then di return dan cakap thank you, perfect sambil senyum. Arlanda airport ni sangat simple. Tak luas mana pun. 


Cost flight untuk Norwegian ni lebih kurang 50 Euro/person. Perjalanan just sejam jer. Yelah kan..just negara sebelah-sebelah jer. Bila dah kelihatan muka bumi Norway..hah?? snow?? Saya cakap dalam hati..maybe ni area tinggi-tinggi..tempat bakal kami explore confirm takde snow.


Setelah sejam perjalanan...sampailah kami. Rupa-rupanya Scandinavian Countries macam Europe, tak perlu chop passport dari negara ke satu negara. Dan time tu, bermulalah process nak explore Norway Ayuh kita...
Oh ye..for info, my luggage selamat sampai ye..hehehe


Tempat tujuan kami adalah Bergen. My sis dah book Flybussen ni awal-awal lagi. Just show booking then dia bagi resit. Just 20 minit perjalanan, cost untuk bus ni adalah 99 NOK...memang kena bersedia lah kalau dah sampai Norway, supaya tak pitam tengok harga-harga..hahaha. 100 NOK = RM59. Mineral water 500ml berharga 30 NOK...erk.

Untuk trip kami ni, kami standby penggunaan internet. Pernah dengar flexiroam? Sila google ye. Sebabnya adalah, senang untuk kami search dari satu tempat ke tempat yang lain. Dengan adanya internet ni, dapat kurangkan masa yang terbuang dan kurangkan rasa tired jika sesat. Memang sangat memudahkan kami. 


Hotel kami dari tempat bus stop just beberapa ratus meter jer..tapi begitu terseksa mengheret luggage bag...hahahaha. Dah la selepas turun dari bus kesejukan mencengkam badan..memang seksa tau...hahaha. Dengan cobblestone gini, luggage 360 deg roda pun memang takde function. Kita kena heret bag sambil roda tersangkut kat celah-celah cobblestone ni. 


Nama hotel yang kami stay ni adalah Scandic Neptun. Asalnya my sis book hotel yang namanya adalah Scandic Byparken. Lagi beberapa hari kami nak berangkat, my sis dapat email yang hotel tu terpaksa ditutup atas sebab-sebab yang tak dapat dielak. Kami diberi 2 hotel lain untuk dipilih tanpa dikenakan extra charge. Kami memilih Scandic Neptun ni disebabkan hotel ni yang paling dekat dengan attraction places. Pilihan kami tepat rupanya..memang dekat sangat nak kemana-mana. Dan hotel ni sangat-sangat selesa.


Kelaparan yang teramat sangat time tu..nasib baik ada bawa instant maggi. Makan refill energy sebelum nak keluar explore Bergen.


Lebih kurang pukul 4pm gitu kami keluar nak explore Bergen. Suasana agak gloomy tapi tak hujan. Sepanjang kami di Bergen, suhu antara 3°C hingga 7°C. Walaupun dah masuk spring sejak bulan March, tapi suasana macam masih winter. Rata-rata pokok hanya tumbuh tunas daun sikit jer..bungapun belum kembang.  


Hanya cross sebuah bangunan dan jalan, kami nampak view ni..so magnificent view, Bryggen. Bryggen ni adalah pelabuhan yang bersejarah di Bergen, Norway. Kiranya pusat perdangangan pada zaman dulu-dulu lah. Untuk that day, saya just tengok dari sebalik sungai ni jer..esok tu baru saya pergi dekat dah masuk dalam beberapa kedai yang menjual souvenir dia dalam bangunan-bangunan tu.


Tak jauh dari Bryggen, boleh nampak view deretan rumah di lereng-lereng bukit ni. Suasana ni amatlah menyenangkan dengan udara segar dan kicauan burung-burung. Bandar ni memang tak kelihatan bz.


Tak jauh dari tempat tengah layan view tu, ternampak lah fish market yang selalu saya baca dari official website visitbergen. Bila belek menu..erkkk..1 meal berharga nak dekat 200 NOK. Then my sis cakap...takpe..kita try makan kali ni. Tapi time tu kami masih kenyang makan maggi. Fish market ni pula tutup pukul 11pm..then kami decide nak datang lagi untuk dinner maybe pukul 8pm gitu.


Dengan sisa energy yang makin berkurangan, kami just jalan-jalan area hotel jer. Happy saya jumpa bunga..hehehe. Cantiknya daffodils ni.


Bila sampai jer kat taman, energy makin gone. Kami decide nak balik tidur kejap kemudian keluar untuk dinner dan layan sunset. Yang sangat kelakar, my sis tanpa buang tudung dan sweater terus tidur dan saya just nak baring-baring jer terus terlelap. Bila sedar jer, tengok jam dah nak dekat pukul 11pm. Kalau tak salah, saya terlelap dari pukul 6pm. Memang tired sangat lah kami..hahaha. My sis terjaga selepas tu terus bergegas nak ajak keluar..then saya cakap..dah terlambat..gi tidur balik..nak kul 11 dah..hahaha. 

Berakhir sudah 1st day kami di Bergen, Norway. Tunggu next story saya untuk the next day in Bergen ye...ada banyak view menarik saya nak share.


12 comments:

  1. Wah brapa lamaye flight pergi sana? Bangunan kat Bryggen cantik sangat...

    ReplyDelete
    Replies
    1. dari KL ke Bangkok 2 jam..dari Bangkok ke Sweden 10 jam. Bangunan tu memang unik dan colourful

      Delete
  2. Mcm Qantas Airways laa, passenggers yg mintak halal food akan di serve dulu...trip u ni mengingatkan kembali kenangan sy ke negara Scandinavia niii..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ohh ic. Akan saya share trip saya ni untuk BR imbas lg dan lg kenangan dulu :)

      Delete
  3. Jet lag memang tak boleh buat main main hahhahahahaha ....

    Kita org kalau balik Malaysia, kurang sikit jet lag dia, tapi kalau kita travel arah arah west memang teruk ... macam kalau kita org balik semula ke sini dari Malaysia, memang kalau siang tuh mata tak leh nak angkat !!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itu lahh..hahaha

      Selalu ke balik Malaysia dari Canada tu??

      Delete
  4. zila cantik watermark. macam mana nak buat

    ReplyDelete
  5. Pegh.. sebak tengok Bergen. Best kan Zila.

    ReplyDelete
  6. salam...nak tnya psl flexiroam tu...mcm na nak dptkan..adakah dapatkan di airport bila kita dh sampai di oslo?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam...boleh dapatkan scara online ataupun pegi dekat booth area KLIA..dia boleh tlg pasang dan ajar camner nak guna

      Delete