December 28, 2016

Tokyo (Japan) - Part 4

Assalamualaikum..

Dah nak dekat new year..cepat betul masa berlalu. Semua orang bila nak dekat new year, mesti cakap pasal azam baru. Saya pula tak pernah nak berazam. Kadang-kadang tak sempat nak berazam disebabkan busy dengan kerja. Ada orang tanya, asyik busy dengan kerja..ada ka masa nak study bila nak travel? Hmm..my answer so easy. I have my sis..hahaha. Sebelum dan semasa trip yang banyak mengerahkan tenaga adalah my sis. 10 bintang untuk my sis...hehehe. Dia adalah travel buddy yang paling terbaik (echeh...macam lah pernah travel dengan orang lain...hahaha). My sis lah yang banyak survey flight ticket, hotel dan sebagainya. Untuk itinerary selalunya kami akan discuss sama-sama.

Untuk expenses, saya tak pernah nak ambil tahu kadang-kadang..hahaha. My sis just cakap rough cost yang perlu saya keluarkan...that’s all. Bila dah sampai mana-mana negara, my sis yang uruskan soal pembayaran. Me?? Lenggang-kangkung..layan view...tengok orang. Teruk kan?? Hahahha. Kalau anda baca statement saya ni, sure cakap...teruknya blogger ni..jalan-jalan nak..tapi pemalas..semua sis dia buat..hahaha. My sis memang expert hal pengurusan..dan enjoy dengan apa dia buat dan juga sifat tanggungjawab dia sebagai orang yang lebih tua dari saya. Most important thing, we enjoy the little things we do together.

Tak sampai 4 bulan kami akan ke Europe lagi..my sis tengah busy untuk study tempat-tempat bakal kami terjah. Saya pula?? Busy dengan project baru..west coast highway...memang bagi saya stress. Ini 1st time handle project besar gini. Hopefully Europe trip yang akan datang boleh release tension dan menambah semangat yang baru untuk improve dalam career.

Eh..panjang pulak mukadimah..hahaha. Kita tukar ke topic asal ye..hari ke-3 kami di Tokyo kami ikut our itinerary  nak ke Imperial Palace. Dari hotel terus ikut route berpandukan google map. Yakin sangat kami akan jumpa apa-apa cafe area Imperial Palace. Bila dah keluar dari station, aduhh..takde apa-apa cafe pun. Kami dua orang ni bab makan kena lengkap..hahaha.


Sebelum keluar bilik, kena siap2 simpan route ni dalam handphone.


View dari luar Imperial Palace..untuk kisah di sebalik Imperial Palace ini sila lah google ye..hehehe.


Di pintu masuk Imperial Palace. Entrance fee adalah free.


Baru jer langkah masuk dah nampak bunga sana-sini kembang mekar. Langsung tak sangka dah masuk winter saya boleh tengok bunga. Happy giler lah. Saya kan minah bunga..hahaha


Rasa macam nak makan buah kecik-kecik ni..hahaha


Nasib baik croissant yang beli di Akihabara. Makan bersama sambal ikan bilis tu memang kena betul lah. Dan lagi nasib baik dalam Imperial Palace garden tu ada mesin hot drink dan kerusi untuk kami duduk. That day cuaca sangat cerah dan menyegarkan. Angin tidak bertiup kencang dan sejuk seperti semalam. Suasana amat selesa sekali. Habuk-habuk croissant yang bertaburan di lantai menarik perhatian burung-burung kecil. Kami seolah-olah berkongsi makanan...hehehe. Bila dah kenyang, kami mulakan exploration. Garden tu luas dan bersih betul.  


Orang pun tak berapa ramai dalam garden. 


 Suka tengok ginkgo leaves beralun-alun ditiup angin


Suka tengok pokok yang tinggal rantin ni jer


Dari building ni sebenarnya kita boleh tengok Mount Fuji..tapi tak dibenarkan masuk

  
Pisang kaki yang masak ranum


Zoom sikit


Walaupun panas kelihatan amat terik, sejuk tu masih terasa walaupun dah pakai 1 t-shirt dan 2 lapis jacket dan 1 lapis windbreaker. Kami duduk berjemur kejap. Kemudian makin ramai pula berjemur kat padang rumput kering tu..hehehe. Bila tengok my sis macam nak lepak lama kat padang tu, saya ambil kesempatan nak snap sakura.


Sebatang pokok sakura ni jer bunganya dah kembang walaupun bukan keseluruhan pokok. Pokok ini bukan saja menarik minat saya, malahan orang Jepun yang lain.  


Kami menyambung perjalanan explore garden tersebut sehingga ke pintu keluar. 


Puas betul menghayati keindahan autumn. Cuaca pulak indah betul dengan langit biru tanpa awan dan suasana yang cukup mententeramkan. Kami pula tak terasa cramp kaki untuk trip kali ni kecuali sakit tumit akibat terlaku banyak berdiri bila dalam train. Lain pulak trip sebelum-sebelum ni, kami selalu cramp. Then saya baru teringat, sebelum trip me and my sis selalu jogging awal pagi sebelum ke office. Untuk anda yang bakal jalan banyak ketika travel, praktis lah dulu dengan berjogging ye. Saya hanya berjalan jer..takyah berlari bagai, nanti sakit lutut...hehehee. Just setengah jam satu hari ye. 

Nex entry saya akan story pulak pasal Tokyo Tower dan juga kisah terkejut tergempaq ke Lake Kawaguchiko untuk tengok Mount Fuji. Bai....


4 comments:

  1. wahh memang puas hati laa dpt merasai musim autum kat sana..memang cantik view dier...azam...hehhee...

    azam dolu2 nak kurus..tapi x kurus2 pun..so lps nie azam nak sihat..kaya dan bergaya...muahahaha...

    best dpt sister yg boleh buat semua mender kan...maybe dier suka research..explore...untung laa tuan badan yer x...

    ReplyDelete
  2. Azueriena --> a'a cantik sangat autumn kt Japan ni. Saya doakan azam awak tercapai..hehhee. my sis tu memang penyabar bab2 research ni..kalo saya..out..hehehe

    ReplyDelete
  3. buah pisang kaki tu boleh makan tak? Geramnya.

    ReplyDelete