June 22, 2012

LoNDoN - Day 3

Assalamualaikum...


Ini entry saya mengenai London untuk Day 3. Masa yang ada patut digunakan sebaiknya...itulah pesan my sis. So saya tak boleh lemah-lemah.. hehee. Disebabkan terlalu kompius nak naik bus, saya dengan rela hati setuju naik tube yang for my sis lagi mudah dan  cepat. Our sightseeing bus boleh naik lagi that day sebab ticket adalah for 48 hours ...so plan nak gi Buckingham Palace. Sebelum tu perut memamg tak boleh biar kosong..dah serik kes hari semalam tu..hehe. On day way nak gi underground tube di Earls Court Road..kami singgah satu restoran arab.

Saya order roti dan hot coffee and my sis order tuna sandwich dan hot coffee.  Coffee kat situ sama jer rasa macam coffee kat Big Brother Restoran.. sedap sangat. Sandwich my sis lagi sedap..dalam tuna tu ada jagung dan rotinya berbentuk panjang dipotong tengah2nya dan dimasukkan tuna jagung tu. Kemudian di bungkus dalam aluminium foil dan di bakar. Roti bahagian luarnya rangup2 skit. Tuna bila dicampur jagung manis rasanya...terbaeekkk!!!




Jemput makan semua :)







Saya pernah cakap keadaan underground station kan?? Ha..ni la salah satu keadaannya..hehe. Gerun saya dengan keadaan escalator ni..punya la panjang dan curam. Kalau jatuh ke bawah sure koma...



Kami ke arah Marble Arch nak naik sightseeing bus kat situ. Sebelum tu lepak2 di Hyde Park. Jam baru pukul 10am.



 
View sekitar Hyde Park yg bersebelahan dengan Marble Arch




Map sekitar Marble Arch..



Kami naik sightseeing bus untuk menghala ke Buckingham Palace. Apa ada sana?? Hmmm...my sis cakap boleh tengok guard yang berdiri diam langsung tak gerak. Saya ingat boleh gi dekat guard tu dan bergambar...sekali bukan daaa. Hanya boleh tengok dari luar  pagar. Sebenarnya guard tu bukannya duduk diam sangat pun..sesekali dia berkawat. 



Ni baru turun cari bus..terjumpa tempat ni..






Sebelah Buckingham Palace.




Bangunan berdekatan palace ni kalau tak salah hotel. 






Taraaaa...ni la Buckingham Palace. Sesak jugak dengan pengunjung. Berbagai-bagai bahasa pulak tu.  






Depan palace tu ada satu tugu macam kat atas ni. Rupa-rupanya kami pilih hari yang betul datang ke situ. Akan ada satu ceremony of changing guard. Itulah tarikkan utama untuk datang ke situ. Tapi saya pulak sikit boring...hehe. Jam baru pukul 10.30am..perlu tunggu another one hour untuk ceremony tersebut. Saya tunggu jugak la..nak tengok gak ada apa..hehe 




Besar palace ni..xmuat camera..hehe




Polis merata-rata kat situ..




Tetiba kumpulan polis berkuda ni datang...baru pukul 10.50am..eh awal pulak.




See...ramai betul org..nasib baik dpt port yang cun nak snap pic.




Kemudian kumpulan pancaragam pulak...gamat keadaan. Dalam setengah jam macam tu kami berlalu pergi..my sis plan nak gi Trafalgar Square. Kami tunggu sightseeing bus di tempat kami turun tadi. Mostly station untuk naik bus ni akan ada org yang jaga..bagus betul. Dia boleh bagi info untuk kita kat mana kita nak stop.



Tengah2 melayan view dari sightseeing bus..tetiba ternampak satu retoran Malaysia Jom Makan. Alhamdulillah..hehe. Kena pada masanya iaitu lunch. 

Addressnya :
7 Pall Mall East, Trafalgar Square, London SW1Y 5BA 

Dari situ kita just boleh jalan kaki jer ke Trafalgar Square.




Ada ala-carte dan juga buffet. Buffet pun murah jer. Kalau tak salah saya 6 pound lebih. My sis pilih ala-carte. Makanan memang sedap. See?? ful plate saya dengan mihun la..tembikai la..kuih..lauk...hehehe. Kami ditegur mesra oleh pekerja restoran tu...melayu. Chef2 semuapun melayu...dan kelihatan salah sorg tu mamak. Thats why dalam menupun ada menu makanan mamak. Dan pelayan pula warga british...hehe. Toilet kat restoran ni sangat2 bersih dan berada bahagian bawah tanah. Mana2 toilet saya masuk kat London..semuanya bersih. 




Hanya berjalan kaki..kami sampai di Trafalgar Square. That day is sunny day. Langit biru dan cantik. Syok berjalan-jalan cuaca camni. Kami lepak sekejap kat sini. 




Dulu my sis cakap tempat ni penuh dengan burung merpati..tapi sekarang dah kurang.




Dalam pukul 2pm..kami bergerak ke tempat lain. My sis ajak gi London Dungeon tengok hantu. hati saya time tu berbelah bagi sebab saya takutttttt!!!!!



Ticket kami beli dari pekerja sightseeing bus time kami turun dari bus tersebut. Mesin yang digantung di bahu dia boleh jual bermacam-macam entrance ticket. Hati saya masih tak mau masuk. My sis yang asalnya penakut dok paksa2 gak saya masuk. Masuk jer..tengok org xramai dan saya dah seram sejum dengar macam2 suara kat dalam. Lastly saya cakap kat my sis..i can't...grrrrrr...grrr. Dia pujuklah macam manapun saya memang xnak masuk. So kami keluar...lega...nasib baik duit boleh return. My sis bengang ngn saya...heheh...cian dia.




Kami naik balik sightseeing bus..building unik ni snap time dalam bus.




Snap dari Tower Bridge..






Sorry...saya dah lupa ni castle kat mana...yang pastinya dekat2 dengan Tower Bridge. Rasanya castle yang sama time gi Tower of London tu.




Time kat underground tube station. Time ni my sis berkira-kira nak ke Paris. Saya tak setuju sebab takut tak sempat nak cover semua London dan saya tak cukup duit. Kesian dia macam kecewa..hehe. Kami dah buat outdoor activity...now indoor activity pulak...




Sure semua pernah dgr Madame Tussaud?? Itulah tempat tujuan kami..nak tengok patung lilin artis serata dunia dan juga pemimpin dunia. Camera saya bateri nak abis daaa..so tak banyak photo boleh dapat :(








Tingginya Princess Diana ni.


Hi Salman Khan!!!




Wow dapat peluk Shrek. 




Wow...dikalangan kerabat diraja british


Memula masuk..kita boleh bergambar dengan Hulk dulu..pastu masuk 4D movie. 



Super hero 4 movie ni memang best..dah la kelakar pastu suspen. 4D tahu2 lah macam mana kan?? Menjerit2 jer. Kerusipun boleh gerak2 ikut action dalam movie tu..kuar angin la..air la..hehe..ah...susah nak explain betapa syoknya. Part bus  dibuang ke Big Ben..kaca berderai macam nak masuk mata..oh no!!! Cartoon dalam movie tu plak cute2 jer.


And the kami masuk rumah antu...huargghhh...tak taupun dalam tupun ada..hahaha. Laluan-laluan dalam building tu menang ikut flow yg betul supaya pengunjung tak termissed semua tempat. Kami ikut mat and minah2 salleh masuk..hehe...my sis belakang diaorang...saya belakang sekali. My sis cakap dia pegang baju dorg..tau x saya wat pe?? Saya peluk my sis dari belakang dan pejam mata tak pandang pape langsung..hahah. Saya langsung tak nampak hantu...hahaha...tapi ada nampak sekor je dok tergantung kat dinding..grrrrrr grrrr.

Lepas tu..baru masuk area patung2 lilin tu. Lastly...beli souvenir la.
Keluar je dari tempat tu hari dah gelap. Rupa-rupanya dah pukul 6pm daaa. My sis ajak plak gi Ripley's Believe It or Not London at Piccadilly Circus. Saya advise tak payah masuk la tempat ni..tak best!! ada gak benda yang best dan ada byk benda yang x best..hehe..dah la ticket mahal. Sorry xde pic...bateri camera totally abis.






Sekian....bila free nanti saya akan share hari ke-4 kat sana.



8 comments:

  1. Cantiknya semua gambar tu terutama kat hyde park. Bilalah ahkak pulak nak sampai london...

    ReplyDelete
  2. Pernah ke sini dolu2... London ni memang kota pelancongan yg sgt tersohor...

    ReplyDelete
  3. Saya pun macam Mie...pernah ke sana DOLU2. Nanti kita boleh share zaman dolu2 kita di London kan Mie?

    Saya boleh lihat perbandingan dulu dan sekarang melalui gambar-gambar Zila ni. Cth: dulu byk merpati sekarang kurang

    Cantik jacket biru Zila, sesuai benar dgn langit yg biru

    ReplyDelete
  4. Rozila -> Ahkak ni...ajak la cik abe..hehhehe. Hyde park memang cantik..saya kat situ sekejap je


    Mie -> Ya betullll

    Prof -> jacket sy tu pling murah kat Sogo..hehehe. Sy pilih yg murah jer sbb nak pkaipun sekali tu jer..nak jual kat bandle pasni...hehe. Kalo xsalah..tak sampai rm50. Jacket ni je saya bekenan...yg lain2 tu mcm nak daki gunung Everest lagaknya :)

    ReplyDelete
  5. cantiknya gambar!!bilalah nak sampai agaknya yer, hehe...great info!

    ReplyDelete
  6. Banyak photo yang akak saya snap. Patut puji dia...hehe.

    Jepang leh smpai..sure London pun leh sampai...tak gitu??? hehehe

    ReplyDelete