June 19, 2012

LoNDoN - Day 2

Assalamualaikum...

Saya nak continue London trip saya. Walaupun sudah setahun setengah berlalu..ingatan saya mengenai travel ke London masih fresh seolah-olah baru jer balik dari sana. Berbanding Melbourne, saya lebih sukakan London dan ingin jejakkan kaki ke sana lagi. Hati saya ni seolah-olah nak terus stay kat sana. Tapi bila terfikirkan makayah yang kat sini, saya terpaksa lupakan. Jika saya terus stay kat sana, sure susah nak balik kampung..maybe sekali setahun. Oh...tak saggup rasanya.

Ok..1st nite tidur di London City memang best. Walaupun bilik yang amat sempit..itu langsung tiada masalah. TV channel pulak berjenis-jenis.. hehehe. Awal sungguh saya tidur malam tu, maybe sebab penat belum 
abis lagi.




 Pic ni asalnya blur...saya edit skit2 maka boleh la tahan..hehe...ni kat area Easy Hotel..kira sebelah hotel la..Camnilah apartment kat sana. Lower groundpun ada.



 Hotel ni dekat sangat dengan Tesco...senang nak beli pape yang patut. 


Nak dekat pukul 9am..tapi masih gelap seolah-olah baru pukul 7am..


Awal-awal pagi kami bersiap nak explore London City. Walaupun pagi tu dah pukul 8am lebih...keadaan masih agak gelap seolah-olah baru pukul 7am. Saya sesaja usik my sis.."rasanya kat London ni kita 2org jer pelancong paling awal keluar melancong...hahaha"

Disebabkan semalam saya gerun nak naik tube..my sis terpaksa ikut saya nak naik bus. Plan hari ni nak jalan-jalan ke antara tempat paling famous untuk pelancong..iaitu Houses of Parliament. Saya sikitpun tak alert nama tempat tu..yang saya tau nak tengok Big Ben..hehe. My sis dah cakap plan dia time kat Malaysia lagi, dia nak bawa saya naik hop-on hop-off bus. Bus ni boleh bawa kita pusing satu London City. 24 pound for 48 hours. Semalam kami dah boleh perhatikan booths2 mana yang boleh dapatkan tickes..so today kami pergi beli. Sebelum tu perut mesti diisi dulu. My suggest turun di kawasan berdekatan Harrods..sambil2 cari breakfast boleh la tengok building Harrods dari luar. 


Harrods nipun belum buka lagi..hehe..lengang jer. Harrods ni famous dengan barang-barang yang mahal. Memang tak mampu la saya nak shopping kat sini.


Yang paling saya tension kat sini adalah anjing. Mostly mat salleh ni suka jalan dengan anjing..kang dia dtg jilat2 kaki tak pasal2 nak kena samak pulak...hehe. Dah beberapa kali saya terpaksa elak anjing2 ni dengan lari masuk kedai2 runcit...haha. Kemudian kami naik lagi bus dan turun di Oxford Circus terjumpa pula satu souvenir shop yang amat-amat besar. Masuk sekejap..beli beberapa key chain..


Tak berapa nak bermaya sebab lum breakfast :(
Oxford Circus ni tempat yang paling happening bila waktu malam dengan lampu2. Ni siang..biasa2 jer lah :)


My sis dah target nak masuk sini..but not dat day la


Curi-curi snap dalam kedai ni...hehe..


Sayang pic ni blur...tapi saya ada edit skit..ok skit kut noh..heheh..kalo rasa sakit mata tengok..means xok la :(


Snap time dalam bus


Ok, berbalik kepada hal breakfast. Punya la susah nak nak dapatkan makanan. Yang banyak cuma kedai  souvenir ...adoii. Terpaksa la tahan lapar..kami menghala semula ke Marble Arch nak beli hop-on hop-off bus ticket. Dat day sangat2 lah sejuk. Saya betul-betul tak tahan time tu. Kolar jacket dah tutup half muka saya..hehe. Saya silap pakai tudung yang berlubang2 time tu. Otak macam nak beku. Seolah-olah macam balasan pulak sebab saya riak saya tahan sejuk...hehe..padan muka saya.


Sejukk...grrrrrr


Dah dapat ticket kena tunggu pulak bus..dah naik bus, my sis cakap nak duduk atas..ha sudah!! Atas bukannya ada bumbung beb..wa sejuk ni...gerrr ger gerrr. Disebabkan alasan my sis tu munasabah iaitu senang nak tengok view..I follow. Bertambah-tambah sejuknya wooooo...saya tak tahan sejuk maybe juga sebab belum makan. 


Bus ni akan lalu semua attraction places di London City. Map kat atas ni boleh bagi info. Nak more info lagi..bolehla ke http://www.theoriginaltour.com/


Menakutkan dok atas ni..rasa cam nak terhumban ke bawah bila bus ni kona...hehe


really cold beb !!!


berlagak cool bila asyik kena paksa bergambar oleh my sis..hahaha. Dalam hati panas ni...wa sejuk la beb!!!


Again...oh no...


Lastly..i like it!! 


See...Eye of London there?? 


Oh..what is this?? lantak lah..i dun care..hehe


Nearly reach...hmmm


Akhirnya nampak la Big Ben yang gagah nun di hujung sana...saya kalut nak tengok Big Ben..my sis lagi kalut...nak snap pic saya lagi....kalah artis nihh!!! hehhehe



Building area situ


oooo....cmni lah Big Ben. My sis ajak naik cruise dulu then baru gi ke seberang bridge tu.


Antara popular icon kat London..Big Ben..akhirnya saya sampai juga. Tak sabar nak bergambar berlatarkan Big Ben..hehe. Kami turun dari bus tersebut. Makhluk manusia punya la ramai..sesak jadinya. Saya betul-betul kagum.. betul-betul happy sesangat. Kalo nak hayati betul-betul keunikkan tempat tu, saya perlu biarkan perut saya stop berdangdut..so kami menghala ke Country hall nak cari apa yang boleh makan...




London Eye location map

Picture kat atas ni adalah beberapa location yang menjadi tumpuan pelancong. No. 8 tulah di mana terletaknya Big Ben. Kami masuk ke building No. 7 iaitu Country Hall. Dalam country hall ni ada aquarium..tapi kami tak masukpun. Tak banyak choice restoran dalam ni..disebabkan ada org islam kerja kat dalam Mcdonal dan xde menu pork..saya yakin untuk beli cherry pai dan hot coffee. 

Kemudian kami berjalan-jalan kat area tu...Eye of  London yang tersergam amat kenakjubkan..manusia pula punya la panjang gila dok que. Di persisir Thames River ni terdapat Queens Walk. Ada show pelik-pelik sikit kat sini..hehe. Mereka ni buat benda pelik-pelik dari pemakaian..dan kita perlu bagi duit ikut suka hati kalau nak bergambar dengan mereka. Jom layan pic....


Cherry pai...manis..nyummy




Nampak cam patung..rupanya orang...dia gerak skit2 jer..menakutkan. My sis dok paksa di dekat orang ni dia snap pic..tak kuasa saya..aisshhh..




Yg ni lagi geli...dok kayuh basikal...sebelah kanan nun anak dia..patung..bila dia kayuh..patung tupun kayuh sekali..


Dekat sini juga la kami nak naik river cruise. Que nak beli ticket cruise tak lah sepanjang Eye of London. Harga ticket tak sampai 10 pound. Saya cukup gerun tengok air sungai tu. Rasanya memang betul-betul dalam..yela..kalau tak macam mana kapal-pakal besar boleh berlabuh kat situ. River Cruise tu sangat bersih dan selesa. Di sepanjang Thames River yang dilalui akan ada informer yang akan explain apakah tempat tersebut. 

Kami bukan hanya berpeluang sightseeing melalui sungai tetapi dapat mengetahui setiap tempat yang dilalui..saya begitu kagum sekali. Cruise ni stop kat Tower Of London. Kami diberi masa kira setengah jam untuk berpatah balik ketempat asal kami naik. Masa yang ada boleh la round area Tower of  London. Rupa-rupanya tempat tu terdapat castle. Fee nak masuk 20 pound. Macam biasa, kami tak minat pasal museum dan benda-benda lama..hahah...teruk kan??? Aisshh. 



Thames River...


Eye of London ni memang besar...xmuat camera..hehe


Boots jual ticket cruise


Jom jom naik cruise..hehe..ni jeti cruise


Boleh snap pic yang cun kat jeti ni..I love this view..credit to my sis


Yes..our cruise dah sampai..jom naikk...opssss...not this one la


yes this one...jom naik..hehe


Love it..


Antara view yang boleh snap dr cruise ni...


saya ingat kami akan masuk bawah Tower Bridge tu..rupa2nya tak. Cruise ni akan stop kat jeti nearly Tower of Bridge. Ni konon-kononnya Tower Bridge on my hand la...hehehe



Dah sampai jeti yang dekat Tower of London



Tempat tu memang best..kepada sesiap plan nak pergi London, jangan lepaskan peluang ke Tower of  London. Saya rasa nak stay lama kat situ, tapi apakan daya..banyak lagi tempat nak pergi..takut tak dapat cover semuanya. Untuk pertama kalinya boleh saya katakan yang indutrial perlancongan London sangat efficient dan systematic. Bukan itu saja, semua trasport system pun sangat systematic. Patunya Malaysia patut beri peluang untuk pihak-pihak yang kendalikan perlancongan Malaysia try lalui pengalaman seperti saya supaya boleh dijadikan contoh dan upgrade system perlancongan negara kita. Jom layan pic lagi...






Cantik castle ni..



Kita boleh masuk dalam castle ni tapi kena bayar la..hehe..




Antara view dia Tower of London



Kat sini boleh dapat view yang cun kalau nak bergambar dengan Tower Bridge



Saya pantang nampak kerusi sure nak duduk sebab sakit kaki daaaa... asyik jalan dan jalan..


  
 
 
 I really like view kat sini...tambah2 lagi udara yang nyaman tak kira manapun tempatnya...


Untuk balik ke station asal, kami naik cruise yang lain pula..kali ni cruise ni penuh dengan pelancong dan lagi happening. Kalau diperhatikan..semuanya mat saleh dan kami jer org asia.

 Cukup-cukup tu beb...jom balik...cruise tengah tunggu tu!!!!



Cruise yang lain pulak...manusia memang padat...kami paling ke belakang..


 Kapal perang ni tak salah saya menang tersadai kat sini untuk show kepada pelancong..time saya lalu ni saya dengan macam tour guide tengah briefing.


Selepas turun dari cruise...kami merentasi Westminster Bridge. Jalan kaki jer..tak jauhpun. Di sini la kami berkenalan dengan sorg mamat warga Indonesia...dia minta tlg amikkan pic dia berlatarkan Big Ben. Dia jalan sorang2 jer. Baru pulak balik dari Paris. Dengan rela hati tanpa kami minta..dia offer nak tlg shap pic kami dua org..hehe. Kat bawah ni antara pic2 nak saya anggap menarik... 


See?? Eye of London on my hand....heheh 



Mak aiii mamat ni...dok posing kat atas bridge ni...saper2 nak bergambar kena bagi upah kat dia. Konon-kononnya pahlawan British la ni...



 Saya cakap kat my sis yang saya nak dtg lagi tempat ni sebelum balik...



Last pic yang saya snap adalah dalam pukul 3pm..dan selepas tu saya xsure pulak mana saya pergi...hehe. Rasanya saya gi shopping kat Oxford Street la...hahaha. Tapi tetiba plak dalam camera ada pic ni pada pukul 8pm lebih. Ni view Harrods pada waktu malam.


12 comments:

  1. Jelesnyaaaaaa ......bilala nak sampai ek...:)

    ReplyDelete
  2. Salam ziarah, alang-alang dah sampai UK,ada pergi tengok bola x?hehe..plan nak pegi sana jugak one day,samalah macam wa..tatau bila nak sampai, hehe..nway, nice pics!

    ReplyDelete
  3. wah jalan2 sakan zila...tingat zaman2 dolu masa belajar kat london..dah lama dah awal 90an. Sejak tu saya tak balik semula so nostalgic jugak bila nengok pics zila kat sini
    senang2 tu singgah yer blog saya kat www.blogmakanbest.blogspot.com topik makan, makan dan makan 100% tak de topik lain :)
    jgn lupa follow tau zila TQ TQ TQ

    ReplyDelete
  4. Wa -> InsyaAllah boleh sampai :)

    Orga -> Saya dah pergi setahun setengah la..hehe. InsyaAllah one day awk dpt pergi...bila tengok blog awak pasal Osaka..cam best. Sebelum2 ni saya tgk cter korea..heroin tu pergi Osaka..cantik sangat view. Saya lom baca habis lagi entry awk pasal Osaka..

    Papa-Ntiq -> Amboiii...saya ada gak kdg2 jenguk blok awak..

    ReplyDelete
  5. aduiii.. teruja muja nya akak tgk. nak duk dana??? amboiii...

    insyallah kalau ALLAH izinkan akak nak ke sana another one or 2 years. ada fren kat sana offer apartment dia dan boleh jadi tour guide akak nanti. heee.. makan minum ditanggung. ok lah kan.

    ReplyDelete
  6. Wahhh bestnya...Masa ambik gambar kat Tower bridge tu ada tak korang nyanyi london bridge is falling down...falling down... hehehe.. Suka tengok gambar pemandangan yg sangat cantik tuuu...

    ReplyDelete
  7. Kak Azian...bestnya ada org nak tanggung. Haritupun kitaorg ada org nak tanggung..kwn my sis..tapi kitaorg tak nak. Time my sis stay sana dulu dia baik ngn org tu. kdg2 org tu selalu col dia kat sini. Maybe next time nak kesana lagi kami nak jumpa dia.

    ReplyDelete
  8. Rozita...sy penat berposing hahahah...akak sy tu asyik2 nak amik gambar saya. Last2 balik sini dia tnya nape gambar dia kurang..hahaha. Yala asyik kalut amik gambar saya.

    Jom la gi sana...tengok dengan mata sendiri permandangan sebenar :)

    ReplyDelete
  9. i miss my london trip. Tgk gambar u ni...rindu sgt london.

    Cuaca yg segar dan sejuk....sedap mata memandang.

    ReplyDelete
  10. Yes..memang segar kat sana. kalo rindu kena gi lagi la..hehe. Alah...Leez anytime leh pegi..kan?? hehe..sayapun nak pegi lagi pasni. Nak try British airways pulak.

    ReplyDelete
  11. Last time, i stayed in Malaysia Hall but permitted up to 3 days jek. So right after that we moved to one small hotel just in front of Malaysia Hall owned by Bruneian. Baik hati sungguh manager dia, bagi harga sama dgn harga Malaysia Hall.

    ReplyDelete
  12. kalo tak silapnye tower of tu prison kan

    ReplyDelete