June 16, 2012

LoNDoN - Day 1

ASSALAMUALAIKUM......


Sempena request dari someone yang minta saya tulis semula entry pasal London yang tak begitu detail, maka saya dengan rela hatinya memulakan entry mengenai London semula. Travel to London begitu memberi sweet memory bagi saya. Itulah permulaan saya untuk beranikan diri travel ke beberapa buah negara. 

Booking flight sikit terburu-buru..lagi2 minggu nak pegi baru booked. Alhamdulillah air ticket kira murah gak la..RM2,150/sorg (Air Asia) termasuk skybus and food atas flight. Dan saya hanya bawa RM2,500 (500 pound) Bertolak dari Malaysia 30 Jan 2011. My sis prepare all the booking matters...flight tickets, Skybus tickets, Easy bus tickets dan hotel. Saya betul-betul lenggang kangkung mak enon time tu..hehe. My sis sudah bertekad nak bawa saya ke London a few years sebelum ni. Then bila dia tengok time tu saya macam blur nak keje KL atau Penang..maka dia rasa thats the right time nak travel jauh. Time tu saya resign sebab company move ke China and my family tak izinkan saya ikut. I am jobless time di London..hehe.

My sis booked seat yang di bahagian tengah sebab nak senangkan kami untuk ke toilet. Kebetulan seat yang ketiga tak ada orang lain duduk..maka senanglah nak landing..lunjur kaki bagai. That is 1st time saya makan makanan Air Asia dan naik flight untuk jarak yang jauh. Memula dorang serve nasik lemak..2nd serve nasik beriani. Flight saya pukul 2pm lebih,dats mean saya melalui sepanjang mlm di Malaysia. Smpai di Stansted Airport, London pd pukul 8pm lebih.

Stansted Airport sangat cantik seperti KLIA. Imegresen agak strict. Nasib baik ada my sis..hehe. Dia nak tengok booking hotel..ticket balik..then tanya kerja apa..datang watpe..macam2 lah. Berkebil-kebil nak paham apa mat saleh tu cakap..my sis terer speaking..kagum saya..hehe.

Dengan confidennya saya follow my sis untuk cari transport ke hotel yang tak jauh dari airport. Macam KLIA kita kena ke counter untuk bayar cab/ limousin ..sama jugak kat sana. Yang bezanya..kita kena menuju ke pintu luar untuk tunggu turn naik cab..tapi di sini driver cab dah ada belakang kami tanpa kami sedar..hehehe. My sis bayarkan tambang untuk pergi ke hotel dan balik semula ke airport keesokkan hari sebab kami kena menaiki transport lain untuk ke London City. Kalau tak salah saya my sis bayar 10 pound (1 pound bersamaan RM5). 

Musim di London ketika itu adalah penghujung winter. My sis ckp still sejuk walaupaun penghujung winter. waktu malam boleh mencecah -1 deg. Time tu saya cakap.."tak sejuk manalah" hehehe..time tu saya langsung tak pakai jacket..sekali keluar nak menuju ke cab..mulut saya berasap..terketar kesejukkan. 1st time in my life mulut kuar asap..jakun sekejap..hehe. 

Kami bermalam di Day's Inn Hotel yang di booked online oleh my sis. Perjalan tak sampai 10min dari airport. Bilik itu berharga 49 pound. 1st nite di London memang saya tak boleh tidopun. Dalam flightpun saya tak tido sangat sebab tak selesa. Sepanjang malam saya asyik2 selak curtain nak tengok view kat luar. Glass window tak clear sangat sebab cuaca sejuk di luar. Kat Malaysia time tu adalah siang..saya asyik2 berfacebook dengan kawan2..hehe. Sesiapapun tak tahu saya ke London termaksud my brother sebab kalo tahu sure dia marah..hehe.

Amik dr google...inilah rupa depan Day's inn Hotel. keadaan kat sini mcm country side.

Info About Day's Inn : Just 5 minutes’ drive from Stansted Airport, this Days Inn is accessible from the M11 and provides free parking for guests. It offers rooms free Wi-Fi and a 24-hour reception. Rooms at the hotel feature private bathrooms and Hypnos beds for a comfortable nights’ sleep. They also include tea/coffee-making facilities and a flat-screen TV. The adjacent services have a variety of high street outlets including a mini-supermarket, coffee shop, fast food outlet and an eat-in restaurant. Bishops Stortford Rail Station is a 10-minute drive away, and transport can be arranged to Stansted Airport at an additional cost. Bishops Stortford Golf Club is a 5-minute drive away. Children up to the age of 12 years old, stay and eat for free at the hotel.  

Bila jer pagi...kami terus keluar nak cari breakfast. Keluar jer hotel...ha tu diaaa...kelihatanlah view yang saya nak tengok2 sangat. Semua pokok tinggal ranting tanpa daun..building hotel yang tak berplaster..hehe. My sis ckp sabar dulu..lepas ni di city saya akan lebih exited. Fresh sangat udara kat situ..kami berjalan ke bahagian belakang hotel. Tiba jer kat belakang tu..kelihatan 1 floor building..tempat ni dipanggil Waitrose. Di dalam building tu ada cafe serta supermarket. kebanyakkan pengunjung2 di situ seolah2 nak beli breakfast dan nak ke pejabat gamaknya. 

Terdapat 1 cafe yang just sajikan roti dan cake...kami rasa yakin nak makan kat sini. My sis order hot tea and roti berkismis dan kekacang skit2 dan saya hot coffee and choc muffin..paling tak boleh lupa moist choc yang dalam muffin tu... marvelous!!! Tengok mug tu...besar bukan main..memang tak dpt nak habis. Lega pekena hot coffee time sejuk2..hehe. (Snap dengan hp camera..pic xberapa nak clear)






Sebenarnya tempat saya breakfast ni macam R&R kita kat sini. Banyak betul giant lorry kat sini...dasyat2. 




Ni view belakang hotel..bersih kan??




Ni tong pos surat..possing skit



Sangat2 puncture driver cab...sharp 9am dia dah ada depan hotel. Memang kitaorg dah booked untuk cab pukul 9am. Kami dibawa semula ke Stansted Airport. gambar atas ni time saya dalam airport. Tengah tunggu transport ke London City. 




Perlu guna lift untuk turun bahagian floor bawah..menuju ke tempat khas Easy Bus.


Taraa..inilah Easy Bus. Kena book before dtg London. Efficient sangat bus ni..jalan tepat pada masanya. Maka bermulah journey saya ke London City. Masa yang diambil ke London City adalah dalam 1 hr. 
Sepanjang jalan saya boleh tgk ladang dan tanpa rumput menghijau di kiri kanan jalan...rumahpun jarang-jarang kelihatan. Setiap ladang berpagar..maybe hak persendirian. Jalan raya pun menyerupai highway kita kat Malaysia. 

Lagi kagum saya rasa bila bus ni masuk area city. Langsung tak ada jem. Rasanya penduduk city lebih suka berjalan kaki atau menggunakan public transport. Di kaki-kaki jalan berpusu-pusu manusia berjalan untuk pergi ke tempat tujuan. Masa ketika itu lebih kurang pukul 11am ke 12pm macam tu. Kemana drg nak pergi sebenarnya?? Hujan agak lebat..tapi saya tengok semua org yang tengah berjalan tu relax jer.


Dalam masa 10 minutes melalui jalan-jalan di area city, maka kami diturunkan dia Baker Street. Hujan masih mencurah2 ketika itu. Sejuk sungguh..hhehe. Saya tercegat kaku bila turun dari bus..macam tak percaya saya dah betul-betul di London City. My sis seolah-olah macam biasa jer dengan tempat tu, dia terus masuk ke dalam baru kedai runcit..betul-betul depan kami diturunkan. Saya just ikut dia..tapi mata still melilau melihat keadaan di luar..macam seronok pulak dengan manusia berpusu berjalan...memang sesak betul.


 
Rupa-rupanya my sis masuk kedai tersebut nak beli Oyster Card. Card ni berfungsi mcm TnGo kita kat sini. Dengan menggunakan card ini..kita boleh naik bus atau under ground tube. Ketika travel ke London..kita mesti ada tube & bus map macam dlm pic ni...tube's map. Dalam card ni adala deposit 5 pound. Kalau nak balik duit tu..before pulang ke Malaysia, kena return kat mana2 station tube..






Dengan confidencenya my sis ajak naik double-decker bus. Apa lagi, berkobar-kobar la saya...hehe. Kami nak menuju ke Earls Court Road..hotel yang telah dibooked ada kat sana...Easy Hotel. Kami stay di hotel tu just 3 days dan another days stay di Bayswater. Gambar kat atas ni ketika saya di bus stop. Kecik jer seat tu..tak muat punggung :P


Jam dah tunjuk 2pm lebih...perut mmg lama dah berdangdut. Lepas jer turun dari double-deck bus..terjumpa restoran arab ni..saya tak sabar nak rasa kebab. Punya la besar kebab kat sini. Sedap makan panas..minum pula maggo jus..walllllah...mantap beb. (photo dari google)



Ni Address nya :)
178  Earls Court Road

Earls Court

London 

SW5 9QQ

Telephone:  020 7370 4051


Akibat terlalu lapar...xsempat nak snap kebab tu..tapi cmnilah rupanya yang saya amik dr google. Saya pilih kebab ayam. Heran saya nape xjual daging lembu sebaliknya kambing..saya paling tak suka kambing sebab baunya saya tak tahan.

Dari sini nak jalan ke hotel dalam 5 min. So kami tak payah nak risau sangat pasal makanan. Selepas tanya owner restoran ni direction ke Easy Hotel..kamipun menapak ke sana..

Easy Hotel kena book awal2..kalo tak price dia makin naik dan naik. Hotel ni 3 tingkat kalau saya tak salah..under groundpun ada lagi. Takde lift pula...kami dapat bilik di 2nd floor. Hotel ni bersih dan selesa.



Ni sempoi sikit..extra changers kalao nak tengok TV. Remote TV ni pakai buang..tapi saya simpan untuk kenang-kenangan. Yang lagi sedih...di London City janganlah nak harap free internet Wi-Fi ..internet Wi-fi ada di mana saja..tapi kena bayar online..


See..betapa sempitnya bilik ni..hehe. Tapi sangat2 comel tau. Dinding macam board saja...bawah katil dikhaskan untuk simpan bag...no problem at all..kami bukan datang nak lepak2 dalam bilik tapi nak explore London City. Paling susah kalo nak bagi tower kering. Pasal baju takyah nak risau sebab badan takkan busuk sebab cuaca sejuk..a few days saya tak mandi tau..hehe..sejukkk woooo. 




Depan katil ada TV and mirror..space depan tu just 2 kaki jer..hehe. Really2 sempit u know.




Yang lagi best...ada window. Boleh la tengok view sikit




Tengah dok budget2 wang nak belanja


Lepas jer rehat dan wat pape yang patut, kami bergerak nak jelajah London City. Jika time winter, malam amat cepat. Pukul 4.30pm ke atas sudah nak start gelap. Terbatas sikit la nak jelajah. Untuk pertama kalinya saya merasa naik underground tube. Menyeramkan...dah la terlalu laju. Then terdengar lagi bunyi yang mengerunkan..bukan  itu saja..nak masuk ke station untuk tunggu tube pun dasyat teramat..kejap turun tangga..pastu ada pulak escalator.. masuk plak lorong2..memang sah2 la dalam tanah..pastu dengan org ramai berpusu-pusu lagi..aduh...seksa gak la..hehe. Then saya ckp kat my sis..saya tak suka naik tube..rasa sesak nafas ditambah lagi penat menapak. Then my sis ckp..kena gak..tu jer murah..hehe. Saya suka naik bus sebab boleh tengok view..cuma tak baiknya..mahal dan lambat sebab dia asyik2 stop. 



1st destination adalah Marble Arch. London punyai building yang boleh dikatakan dull color..tapi itulah tarikkannya..ciri-ciri lama dikekalkan.  




See...keadaan agak nak gelap..time ni baru nak pukul 4pm. Matahari memang langsung tak nampak. Kenapa saya pilih time ni nak pergi?? sebab time ni la Chines New Year...my sis boleh cuti panjang skit.

My sis memang talented traveler..dia nak wat semua planning and kerja saya kena follow...ekekeke. Tak jauh dari Marble Arch adalah Oxford Street..Rupa-rupanya tempat ni adalah dunia shopping. That time saya tahan-tahan diri dari lupa diri untuk shopping sebab lepas balik London saya penganggur. Tengok harga baju..just 10 pound..15 pound..saya asyik dok darab 5..hehe. Kami masuk Primak. Shopping mall ni jual barang2 yang murah..kalau tak salah ada 3 storey. Saya just beli sikit2 jer. Kami tak berapa lama kat situ sebab hari makin gelap padahal jam baru tunjuk pukul 5pm. Saya perhatikan area Oxford Street ni begitu banyak kedai sourviner. Tak cukup dari itu..ada lagi stall2 tepi jalan...





Salah satu keadaan yang sesak di Oxford Street..kalo tak pegang tangan my sis..sure saya boleh hilang. Dalam kesesakkan ini ada ramai peminta sedekah yang mostly org Arab..dengan anak yang masih kecik dan comelpun pandai hulur tangan minta sedekah. Tapi yang peliknya pakaian dorg kemas-kemas belaka..(sumber google)



Ada stall yang jual pizza serta waffle. Saya betul-betul tak tahan tengok waffle..terus beli dan makan tepi jalan. Waffle ni sedap sekali...topping tu saya pilih blueberry..bahagian atas waffle ni nampak cam garing kan?? Saya rasa tu gula..nyum2...tetiba lapar pulak..hehe.

Selalunya kalao cuaca sejuk kita sure asyik lapar kan?? Tapi sepanjang di London saya tak rasa mcm tupun..just lapar bila lambat ambil lunch jer..malam biasa2 jer.
Pukul 6pm totally malam..dan keadaan makin sesak sebab org balik kerja..sibuk betul keadaan tu. Kami balik ke hotel dan tidur nyenyak. Esok my sis cakap saya akan lebih jakun..hehe...tak sabar nak tunggu keesokkan hari. 






8 comments:

  1. Lain kali Zila cuba kambing biri-biri...rugi kalau tak makan, pasal SEDAP sangat sangat...kambing di luar negeri tak berbau, bukan macam kambing Malaysia...cubalah. Saya, keluarga & kawan2 saya pilih itu dulu..kalau dalam satu majlis makan tu ada orang tak makan kambing biri-biri kami bertepuk tangan gembira, kerana kami UNTUNG dapat makan yg sedap he he he.

    ReplyDelete
  2. Proff...

    Kambing biri-biri Malaysia berbau tak agaknya ye?? Saya tak pernah makan kambing biri-biri..hehe. Selama ni saya fikir kambing biasa dan kambing biri-biri ada rasa yang sama..hehe.

    ReplyDelete
  3. Hi Zila..saya pon pernah makan kat star kebab tu dan duduk kat earls court easy hotel..he..he.. makanan kat situ sedap dan murahla kalu nak banding harga makanan kat London kan..? Try tak nasik dan lauk pauk die..? best tau...

    ReplyDelete
  4. Ye Farikica, saya ada beli..rasanya malam lepas balik dari dari Oxford Street tu. Punya la banyak nasi dan lauk dia letak. Memang tak boleh habis.

    ReplyDelete
  5. Bestnya ada geng sekepala nak gi jalan jauh2 ni. Sya ni tak tau bila nk gi jln2 tempat sejuuk mcm ni... Bestnyaa, tgk gambar pun dah dpt merasai keseronokkannya

    ReplyDelete
  6. Alah cik juadah...gi la jalan2 cari makan kat sana..hehe. Saya control2 gak seronok2 kat sana sebab mak pesan kalo syok sangat nanti benda tak elok jadi..kecewa nanti :)

    ReplyDelete
  7. I missed London a lots. Oxford street mmg terbaik! Tp souvenior are much more cheaper in Bayswater with full range of selection.

    ReplyDelete
  8. Since London is among the busiest and popular cities in the world and it's great to travel in such a wonderful city.
    Manchester airport cheap parking

    ReplyDelete