March 9, 2024

Charming City of Edinburgh (Scotland) - Part 2

Assalamualaikum...

Sambungan dari hari ke-6 kami travel. Dari Circus Lane kami menghala ke Victoria Street atau Old Town. Setiap location yang kami pergi that day semuanya dengan menggunakan bus. 

The weather is so lovely..biru sangat langit. Kalau ada tompokan awan, nampak laju betul awan tu bergerak...sangat luar biasa.
Apa ada kat sini? Bila bus turunkan kami, kami berjalan menghala ke Edinburgh Castle. Dekat building ni ada deretan souvenir shop. Saya ada compare beberapa kedai untuk souvenir yang saya suka, dan harga kebanyakan kedai adalah sama. 
Memang amat dasyat Old Town ni..luas seluasnya. saya pernah sampai Bruges, Belgium. Time tu rasa frust sangat sebab sekejap jer round tempat tu. Macam tak puas. Dan time ni, saya sampai di satu tempat yang lebih kurang sama jer dengan Bruges dan saya boleh explore semahunya.
Lorong menghala ke Edinburgh Castle. Saya asyik la tengok photo atau videa orang lain sebelum-sebelum ni dan semuanya dalam keadaan hujan. Memang lawa giler building-building ni ketika hujan. Dan keadaan tu macam dalam cerita Harry Potter. Keadaan dull dan gloomy macam menaikkan rupa tempat ini. Apa-apapun sunny macam ni lagi bagus..mudah untuk kami bergerak dan hayati keindahan dan keunikan tempa ni.
Makin mendekati Edinburgh Castle.
Awan yang bergerak laju betul-betul menarik perhatian saya.
Percaya atau tidak kami hanya tengok Edinburgh Castle dengan jarak ini?? Hahaha. Sebenarnya time ni dah lapar dan tired. Gitu-gitu jer tengok castle ni...hahaha.
Jangan tengok castle jer...pandang-padang sikit ke kanan dan ke kiri dan juga ke bawah....haaa...cantik sangat view ni. Dengan keindahan mountain kat belakang tu dan keunikan buildings tu. Edinburgh ni memang cukup indah lain dari lain. Rasa relax betul keadaan di Old Town ni. Tak crowded sangat. Puas betul menikmati keindahan tempat ni.
Kedudukan Edinburgh Castle ni agak tinggi di gunung..Kami tak perasan pun sepanjang berjalan kaki ke castle ni sebenarnya kami berjalan di atas permukaan ber slope. See the clouds??
Dah penat touch screen untuk snap photo dan record video, kami berjalan mengikut google map untuk ke Noddle 'n' Rice.
Restaurant ni menyajikan Thai food. Saya order prawn tomyam dan my sis veggies panang curry kalau tak salah namanya. Asalnya kami ingat panang curry tu adalah penang curry...hahaha. Memang sedap sangat curry ni..jatuh cinta saya dengan rasanya. Rasa berlemak seperti green curry. Tomyam tu biasa-biasa jerlah sebab pernah makan kan hahaha. Lepas dah kenyang, kami decide shopping di Primark dan kemudian rest dekat bilik.

Sampai jer di Princess Street, teringat pasal garden ni...masuk lah kejap. Agak berslope nak turun ke garden tu. Oh Allah..Tuhan Yang Maha Bijaksana lagi Maha Berkuasa...the beauty of sun ray is beyond imagination.
Kalau tak sejuk sangat boleh lah duduk di kerusi tu...aman tenteram garden ni.
Wahh water fountain.
Lepas dah puas shopping sikit-sikit di Primark dan Poundland, singgah jap cafe Premier Inn untuk minum coffee free...hehehe. Shortbread tu cicah dengan latte baru sedap.
Belum pukul 6pm pun time ni tapi keadaan dan macam 7pm. Kami keluar sekejap jer petang tu untuk beli jajan.
Makan thai food kenyang sampai ke malam. Yang kiri tu macam sejenis wheat mixed with fresh herbs..sedap jugak. Yang kanan tu saya standby untuk breakfast. Dan aim dah pagi esok nak lapik perut sikit-sikit jer sebab nak breakfast kali ke 2...hehehe.

Nantikan entry terakhir Edinburgh. Ada banyak lagi photo menarik di Edinburgh yang saya nak share. Dan akan saya share juga perasaan saya mengenai Edinburgh ni..tunggu tau!!!

Bai..

10 comments:

  1. Suka dengan semua gambar2 persekitaran di Edinburgh tu.. cantik, kemas, bersih dan teratur sgt kawasan mereka..

    ReplyDelete
  2. Wow boleh jumpa nasi outih dgn tomyam dgn kari kat celah2 kota Edinburgh tu.. hebat hebat..

    ReplyDelete
  3. Cantik gambar zila ambil. Tapi kadang terfikir kalau malam agaknya menyeramkan tak kawasan tersebut. hehehehe sebab nampak sunyi dan tenang je

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya agak suram kut di waktu malam. Kedai-kedai pun tutup awal

      Delete
  4. Gambar kat garden dengan pancaran matahari tu unik gambonya. Susah nak dapat macam tu

    ReplyDelete
  5. Birunya langit. Thanks for sharing semua nya, foto semua cantik. Masuk list ni moga diizinkan ke sana. Suka tengok laluan ke Edinburg Castle.

    ReplyDelete