March 12, 2024

Charming City of Edinburgh (Scotland) - Part 3

Assalamualaikum...

Kisah di Edinburgh menuju pengakhiran. It's just half of our travel journey. Trip kali ni antara trip yang saya suka..sebabnya tidak memenatkan. Kalau tengok orang ramai sangat saya rasa penat..hahaha. Nak pergi mana-mana pun straight forward dan tidak memerlukan energy yang banyak. Hotel pun dekat dengan mana-mana attractions..bila penat baik bilik jap rest lepas tu sambung balik...hehe. Walaupun ketika tu kami sedang berada di Edinburgh, kami still throwback moment di Iceland. Every experience is so valuable. 

Jom sambung kisah di Edinburgh. Pagi tu saya request dekat my sis nak tengok deretan colorful building di Old Town. Saya amat pasti ada lagi part yang dalam Old Town tu kami belum explore. Yelah...luas sangat kan Old Town tu.

Scott monument ni berada di tengah-tengah Princess Street. Rasanya benda ni berada di dalam Edinburgh garden.
Kami hanya berjalan untuk ke Old Town. Tak jauh pun dari Rose Street. Tangga ni menghala ke another layer deretan building. Old Town ni berada di kawasan berbukit sebenarnya.
Kami antara tourist terawal datang di sini...hehe. Cuaca agak cloudy.
Light clouds menghalang biru pekat langit.
Kami penuh energy pagi tu...so terlayan puas sikit keadaan di Old Town. Tempat yang kami strolling langsung bukan tempat semalam.
Kurus betul building tengah tu...hehe. Yang bawah tu adalah famous cafe. Sempit sangat cafe tu.
Bila ke Old Town, silalah jengok-jengok between building yang sempit. Kadang-kadang kita akan berjumpa unexpected things seperti view and cafe. Seperti di Stockholm, kami terjumpa cafe yang cute and the food is awesome. Seperti di Brudges, saya suka gambar saya yang my sis snap ketika di celahan building...cantik sangat. Dan sama juga di Old Town di Dubrovnik. Ohhh no..i miss all that places.
Ternampak awek depan tu excited masuk di satu celahan antara building. Apa lagi saya pun...hahaha..and me also excited. This view is very very beautiful and unik. Sepatutnya datang lagi waktu malam, dengan dim lighting dari building belakang tu pastinya menarik tempat ni. We can see scott monument pun..what an incredible view.
Niat saya nak tengok colorful deretan building akhirnya tercapai...hehehe. Sebenarnya tak banyak pun di cat colourful ni. Ini jer...hehe. Kami naik ke 1st floor berrailing tu...jom tengok apa kami nampak.
This is not 1st floor sebenarnya...ini adalah another layer deretan building yang sebenarnya berada on the ground.
Menakjubkan kan?? Kami dah berjalan dari satu layer ke layer deretan building. Dah panjat sloppy road tu, terjumpa pulak sesuatu yang buatkan saya penuh excited. Apakah dia?? Jeng jeng jeng...
Saya tak pernah study pun route sekitar Old Town ni. Sepanjang explore tempat ni, hanya ikut instinct nak lalu arah mana...hahaha.
Taraaa...setiap lorong kecik tak miss dari pandangan mata saya...hahaha. I found cute cafe!!! And know what?? Cafe tu serve scone!!! I'm very excited.
Masuk jer cafe tu...very peaceful. Orang bercakap pun bisik-bisik. Pekerja pun tak lokek senyuman.
Scone yang herot petot adalah normal..hahaha. I can't wait to taste.
Antara set scone yang pelik.
Interior pun cute sangat. I want one that tea pot!!
This is original flavour scone. Puas hati betul makan scone kedabak ni. Very soft inside and crunchy outside. 1st time rasa scone jenis macam ni...super sedap!!
Set scone bersama tea around 7 GBP
My sis pulak pilih tomato soup. Dia suka sungguh soup tu. Ngam betul cicah dengan sourdough bread. Puas hati dengan 2nd breakfast kami..hahaha. Semua impian saya that day tercapai...hehehehe.

Lepas dah kenyang, kami decide nak berjalan jer untuk ke Calton Hill. Agak jauh sebenarnya kami berjalan ke situ..hahaha. Tapi kami berkesempatan melalui mall yang moden dan besar. Boleh jugak lah cuci-cuci mata dan shopping sikit.

Bila dah sampai di entrance untuk ke Calton Hill, tercungap-cungap dah penat..hahaha. Kemudian ada pulak tangga dalam 10 - 20 steps gitu sajer lah...hahaha. Dah lepas tangga jumpa pula laluan berslope tu. Sejuk sangat time ni dan bertambah sejuk bila angin agak kuat. Pelbagai gaya lah berjalan akhirnya sampai ke puncak.
View atas ni best. Rasanya lagi tinggi kedudukan Edinburgh Castle tu dari bukit ni.
Another side of Edinburgh city. Kami tak berlama pun atas ni sebab sejuk sangat. My sis cakap nak tengok aurora pun boleh dari atas Calton Hill ni. Ikut plan asal kami, sebelum decide ke Iceland, my sis memang dah plan nak bawa saya tengok aurora kat sini...nasib baik lah pergi Iceland, kalau tidak beku saya atas bukit ni...hahahaha.

Kami menapak jugak balik ke hotel. Gigih kan?? Hahaha. Disebabkan tired sangat, kami decide stay dalam bilik sajer lah. Tak boring pun dalam bilik tu sebab ada tv dan boleh layan movie. Disebabkan kami dah kira brunch, kami decide nak dinner jer. Bila check weather forecast, malam tu bakal light snowing dan esok pagi hujan. Syukur Alhamdulillah, kami explore Edinburgh dalam keadaan penuh kemudahan tanpa hujan. 

Oh ye, petang tu kami berjalan ke train station. Tujuannya adalah untuk membeli train ticket ke York dan juga nak familiarkan diri dengan station. Bagus betul kedudukan train station tu iaitu di antara Princess Street dan Old Town. LNER adalah train company yang bakal kami naik esok pagi. Staff tu sabar layan kami. Kami nak train yang tak awal sangat tak lewat sangat dan dengan harga yang murah. Kalau nak yang sedikit murah, awal pulak train tu. And finally kami memilih train pukul 8.30am. Bai bai RM600++...hehe.

Ada banyak halal restaurant di sekitar Old Town. Tapi kami memilih yang berdekatan hotel jer. Macam dah give up nak berjalan lagi ke Old Town...hahaha. Entrance restaurant ni adalah on ground floor. Bila masuk jer kena turun ke underground floor camni. Oh ye..ini adalah indian food yer. Can't wait to eat food with a lot of flavours. Time kami masuk, ada 1 couple mat salleh dan pakcik dari india tengah berjamu selera. Trademark restaurant ni, they serve freshly cook food and not frozen food..something like that lah...haha.
Kami memilih lauk yang berbeza..dah lupa namanya. My sis punya adalah fish fillet curry kalau tak salah dan saya punya tiger prawn yang dimasak bersama herbs dan tomato..2 dishes ni sangat full of flavours.
Light snow time kami keluar..bila kena muka bak gerimis hujan. Sejuk giler lah time ni.

Edinburgh..a city full of ancient buildings dan macam fairy tale stories. Architecture deretan building di Old Town tersangat lah unik dan menakjubkan. Kepada yang suka travel, tempat ni wajib dilawati. Angan-angan kami memanglah nak explore seluruh Scotland, malangnya dihalangi oleh masa. InsyaAllah kalau ada rezeki, boleh datang lagi. 

Ok lah...nantikan kisah selanjutnya..there are a lot of excitement, suspense, surprise and so on. We love traveling so much...because the memories..are priceless!!!


8 comments:

  1. Best sangat baca trip Zila ni. Seronok. Thanks for sharing. Sedap tengok scones & Indian food tu.

    ReplyDelete
  2. Sejuk-sejuk dapat makan nasi panas2 dengan kari panas2 sedapnya

    ReplyDelete
  3. Cantik dan cute cafe tersembunyi tu dengan scone kedabak besar. syiok tenguk hehehehe

    ReplyDelete
  4. Seronok sebenarnya jalan kat Edinburg ni. Lagi kalau baru pas hujan. Asyik betul feeling gothic & mystery gitu. Scones kalau pairing ngan jem yang sedap, memang puas hati sangat.

    ReplyDelete