February 23, 2019

Europe Trip - (Germany- Munich) Part 1

Assalamualaikum...

Hai...

Dah lama tak menulis blog..rasa kekok pun ada..hehehe. Walaupun saya lama tak update blog, saya masih lagi jengok-jengok blog saya sendiri ni. Ada kala nak imbas balik memory trip-trip yang lepas..saya baca penulisan saya sendiri...hehehehe. Ada 2 perasaan berbeza antara tengok gambar dan membaca pengalaman diri sendiri. Haishh..indah betul memory..

Kita letak ketepi memory trip lama-lama dulu..kita fokus trip yang baru jer abis yer..hehehe.

Memang agak berserabut sebelum trip tu. Tetiba pulak saya di assigned 2 new projects. Sebagai QS, salah satu kerja saya adalah preparation of subcon awarding. Memang tak sempat nak study keseluruhan negara-negara bakal me and my sis terjah tu. Hari-hari terpaksa stayback..sabtu dan ahad kena kerja. Satu hari 2 cups kopi pekat saya hirup..hahaha. Yang para manager pulak mengelabah sepanjang ketiadaan saya..haishh. Seminggu jer kut yang saya takde tu..yang lagi seminggu tu cuti CNY...apa daaa.

1 Feb 2019..lepas jer balik kerja terus siap-siap ke KLIA. Condor Airlines ni tak sama macam flight yang saya pernah naik sebelum ni...sebagai contoh seperti Saudi Airlines, Turkish Airlines, Emirates, Thai Airlines dan sebagainya yang mana kita boleh pilih nak menu apa ataupun seat apa. Kalo nak pilih-pilih menu, seat, bahkan entertainment dalam TV kecik tu pun nak kena bayar. Mahai pulak tu. Nasib baik luggage allow sampai 20kg free. Dan lagi sedih..takde makanan halal disajikan. Bab makanan saya cerita jap gi.

Selepas selesai process drop luggage, kami menuju ke boarding gate. Rata-rata penumpang adalah mat & minah salleh. Saya agak dorang ni transit dari US ke Germany. Seat kami adalah di bahagian tengah. Nasib baik seat kitaorang sebelah-sebelah. Satu seat lagi diduduki oleh entah mamat US atau Germany. Annoying giler dia tu..kaki dia smpai ke space kaki saya...pastu on volume video dari hp kuat-kuat. Nasib baik tak lama pastu battery hp dia nak habis dan USB port charger kat tv kecik tu tak function...siap nak pinjam usb port saya untuk charge. Then saya tak bagi. Pastu ntah cmner dia buat dia dapat pindah seat..best arrr...hehehehe.

Seat pun selesa..macam seat baru pun ada. Movie nak layan pun ada 1-2 jenis jer..yang lain semuanya kena beli..cis. Bila movie pun abis layan..kami berdua main-main tengok map kat tv kecik tu. Pastu discuss pulak pasni nak ke negara mana...ekekeke..ntah pape jer..belum lagi sampai Frankfurt dah discuss next destination...dasar tamak..hahahahaha.

Makananpun tibalah untuk disajikan. Agak lapar lah jugak. Alangkah malangnya ayam yang disajikan. Stewardess tu pulak paham soal halal dan haram..dia cakap memang takde menu veggie untuk kami. Then kami return balik dan just ambik cake, roti dan juga buah. Sekali ditambahnya roti. Berbunga-bunga hati saya tengok roti..saya ni hantu roti..hahaha. Tak cukup dari tu..secekak dia bawak datang pisang dan apple. Syukur betul kami jumpa orang camgitu.

Bila tiba time breakfast..stewardess lain serve kami. So sad..kami dapat roti, buah dan juga ham ke apa ntah. Makanlah saya roti dengan cheese. Tetiba stewardess baik tu datang bawak pulak secekak roti dan strawberry jem berbotol-botol dan butter. Syukur tak terhingga..boleh jadi bekal kami 2-3 hari tu..hahahha.

Saya ni jenis degil tak dengar my sis cakap supaya letak jacket siap-siap dalam backpack. Ye la...saya ingat bila kuar dari flight terus masuk airport..sekali, tidakkk. Kena naik bus dulu. Paling malangnya..ada dua orang polis terpacak depan pintu flight. Time tu lah dorang nak tengok passport..nak tengok detail flight balik Malaysia..tanya itu ini. Apa lagi...menggeletar kesejukan lah saya. Just sarung sweater jer time tu. Dah lepas polis tu..cepat-cepat turun tangga dan masuk dalam bus. Sementara nak tunggu pintu bus tutup..terseksa sejuk.

Our flight sepanjang 12 hours..time ni tak salah saya dalam pukul 7.30am gitu.

Part 1 punya cerita ni memang panjang sikit berbanding photo..so dengar lagi yer saya punya coleteh..lom siap..heehheehe.

Untuk melepasi imigresen pun satu hal..1st lah in my life kena layan imigresen camgini. Nasib baik dia layan kami berdua terus..kalau saya sorang jer..mau nangis..hahaha. Imigresen ni nak tengok semua hotel booking sepanjang di europe. Nasib baik my sis dah save in pdf semua booking dalam iphone dia, so boleh show semua booking. Then, nak tengok pulak cash kami bawak...dah kumpul2 duit kami berdua, kami pass kat dia..dia kira then pass balik. Credit card pun nak tengok. Nasib baik tak suruh login saving acct nak tengok duit...hahahha.Very very 1st time in my life lah.

Next..kami berjalan untuk naik train ke Munich...4 jam jugak lah nak sampai Munich. Kenapa kami tak stay Frankfurt dulu dah alang-alang sampai Frankfurt?? Sebabnya nanti nak balik Malaysia pun dari Frankfurt...so last port adalah Frankfurt lah.

Train station di airport untuk long distance train.

View sepanjang jalan..walaupun tired..mata rasa fresh jer sebab tengok view. Dalam train ni pun ada free wifi dan juga cafe.

Sampai jer Munich Hauptbahnhof...manusia berpusu-pusu keluar dari pelbagai jenis train. Manusia tu takpe lagi...anjing pun terkedek-kedek sama keluar. Semua hotel my sis booked berdekatan hauptbahnhof (central station). So, just berjalan jer dah boleh sampai hotel.

Munich menyambut kami dengan gloomy day. Di Munich ni ada tram, bus dan juga subway.

Time travel ni, paling saya tak suka..first..duduk dalam flight terlalu lama..2nd..kena trasit..3rd uruskan hal luggage. Annoying betul tarik luggage. Dalam map show 2-3 minit jer berjalan dari Munich Hauptbahnhof..end up jadi 10 minit sebab kena tarik luggage.

Taraaa...our room for 2 nights. Boleh dikatakan sepanjang trip kali ni, this is the best hotel yang kami stay. Alfa Hotel namanya

Tak salah saya kami sampai di hotel around 1pm..patutnya check-in around 3pm. Syukur kami dibenarkan check-in awal. Lepas dah rehat-rehat sekejap, kamipun mula explore Munich. Ketika kami berjalan keluar tu..kami ternampak ada sebuah restaurant halal tak jauh dari hotel. So, kami decide nak makan petang tu.

Tempat pertama yang kami tuju adalah area Marienplatz.

Marienplatz ni macam central square..bangunan dalam photo atas ni adalah City Hall. Manusia memang ramai jer kat area ni. Risau jugalah takut ada penyeluk saku.

Fountain area Marienplatz

Shopping street...time ni my sis macam dah start tak berapa nak sihat. Something wrong dengan kaki beliau..so kami decide nak balik ke hotel jer.

Photo terakhir sebelum tinggalkan Marienplatz

Bila sampai area hotel..kami singgah di restoran halal yang kami nampak tadi. Selalunya kalau restaurant doner kebab akan jual kebab jer kan...lain sikit restaurant ni..ada jual nasi dan juga mee. Bila tengok signboard baru tau rupa-rupanya restaurant tu adalah Uyghur Restaurant. Jom tengok kami makan apa.

Kalau ke oversea..saya suka kebab yang jenis roti bulat  gini. Nampak sambal merah tu...fuhhh pedas melesing baq hang. Tapi sedap!!!

Sementara tunggu order my sis sampai..saya snap photo ni. Lauk pun tengok mengancam...

My sis punya order. Memula tu saya ingat ka spaghetti goreng..salah rupanya. Inilah mee tarik. 2nd day di Munich baru saya perasan ada orang buat mee tarik kat kitchen. This is the best menu kat sini...saya makan half jer kebab saya...pastu dok curi-curi makan mee my sis ni..hehehe. Portion ni memang sesuai untuk 2 orang.

Ok guys...sampai sini dulu..saya nak mengarang the next entry pulak..hehehe. Tak sabar nak share experience di tempat ala-ala fairy tale gitu...Neuschwanstein Castle.

Bai...

1. Aslmkm sis.. Semua percutian sis amat mengkagumkan saya.. Apakan daya saya belum berpeluang nak travel mcm sis... Best sgt kan.. Saya suka baca pengalaman sis..

1. wsalam...xpe seri baca dulu...insyaallah pasni ada rezeki seri pulak

2. Ha baru puas baca cerita cenggini hehe .. kagum tgk zila kerabat castle tu hehe ~ Luv:Fazlyana Hanum

3. Lepas ni cepat2 plan negara lain....lama tunggu entyr ni

4. Bestnya jalan... Rindu nak balik jerman... Oh Kampung ku...tapi for me pergi jerman is ok.. Senang... Hihihu... Anyway singgah blog u nk tgk trio ke norway....

5. ahaha..same to me..on off update blog..ikut mood bila nak update..tapi nk baca blk apa yg di tulis tu tak la hahaha

6. struggle sgguh untuk trip ni..kalau JM mmg tak mampu nk buat preparation dlm masa singkat..

7. Condor Airline ni dah mcm konsep tune hotel..nak towel byr..nak guna aircond bayar..tapi harga bilik mmg murah..

8. syukur jumpa stewardess yg baik hati...kalau cm tu..boleh bwk roti masuk backpack buat bekal dlm flight hihih

9. wah..enjoy betul baca stroy zila ni..bila baca rasa mcm JM yg tengah jln2 start dari dlm flight, sampai ke imigresen sampai ke check in semua..

10. Hiiiiii, I nk tanyaaa, pi Germany visa free ye? Beli tiket terus fly ? Ade kat submit apa2 dulu tak??