May 17, 2017

Scandinavian Trips (Norway - Bergen to Gudvangen) Part 4

Assalamualaikum..


Inilah entry yang paling saya tak sabar nak share. Ehhh...dengar macam best jer..haaa...memang best baq hang!!! Saya selalu ingat pesanan mak..jangan syok sangat, nanti nangis. Just relax..cool..sederhana..InsyaAllah semua akan jadi smooth. Time kecik-kecik dulu memang tergedik-gedik syok..main sana..main sini..last-last nangis sebab jatuh ke..gaduh ke ngan kawan..macam-macam lah. Kiranya saya belajar dari nasihat mak dan juga pengalaman hidup :)

Ok..hari ke-3 di Bergen. Pagi tu kami akan menempuh perjalanan yang agak panjang untuk menyaksikan fjord. So, pagi tu saya makan dengan bersungguh-sungguhnya..hehe. 

Discuss punya discuss akhirnya kami decide nak tinggalkan luggage bag di Scandic Neptun hotel. Walaupun kami dah check-out, hotel ni tak kisah kami tinggalkan luggage. Tempat simpanan luggage pun amat meyakinkan..perlu key-in password untuk masuk. Kami just pakai bagpack jer..bawa apa yang perlu. Lagipun kami akan kembali semula ke Bergen sebelum ke airport untuk ke Denmark. Dan kami tak perlu nak asyik heret luggage bag dengan susah payahnya..hehehe. 


Buffet breakfast at Scandic Neptun...croissant tu rasanya saya makan 4 ketul...hahaha 

Perjalanan jauh kami that day merangkumi....
1) Bergen to Gudvangen - lebih kurang 2 jam lebih dengan menaiki bus
2) Gudvangen to Flam - lebih kurang 2 jam lebih dengan menaiki cruise

Pernah dengar Norway in a Nutshell? Sayapun tak pernah dengar. Bila dah decide nak ke Norway, me and my sis study lah nak ke mana di Norway kan. Time tu lah baru tahu pasal Norway in a Nutshell. Jika ikut website Visit Bergen, kita boleh book tour Norway in a Nutshell dari agent. Dan tour ini boleh dilakukan dalam 1 day saja. Kami jadikan tour tu sebagai reference, tapi kami DIY. Ternyata DIY lebih save. Reference? Boleh dikatakan takde reference sebab tak banyak orang tulis blog macam style kami ni. Mostly lengkapkan tour walau DIY adalah dari Oslo - Myrdal - Flam - Gudvangen - Voss - dan berakhir di Bergen

Our style pula... Bergen - Gudvagen -  Flam (stay 2 nites) - Myrdal - Bergen. Sepatutnya, kami kena naik train ke Voss dari Bergen dulu then naik bus ke Gudvangen. Malangnya, train yang kami book telah reschedule dan dapat nak match time dengan cruise ke Flam. Nasib baik boleh refund. Akhirnya kami terpaksa naik bus direct dari Bergen ke Gudvangen. Kami just lalu jer Voss tu. Dan ada hikmah sebenarnya. Pertama, kami tak perlu nak tukar train nak naik pula bus..terus direct jer bus. Dan kedua, kami boleh hayati view disepanjang jalan. Jika naik train, agak laju train tu dan tak dapat nak snap view yang cantik.

Oh ye..apa tu Norway in a Nutshell?? Norway in a Nutshell ni adalah tour yang memerlukan kita naik bus, train dan cruise untuk menyaksikan keindahan fjord, gunung-ganang, rumah-rumah dilereng-lereng gunung dan banyak lagi keindahan alam. Saya sangat recommend anda cuba tour ni jika ke Norway...amat-amat worth. 

Ok..jom saya mulakan pengalaman saya ye. Setelah kami simpan luggage bag, kami pun bergerak ke bus station. Just berjalan kaki dalam 10 minit gitu. Cuaca that day sangat cantik. Perjalanan 10 minit menjadi setengah jam sebab kami asyik stop bergambar...hahaha. 


Bergambar di sekitar taman..rasanya dah masuk 3 kali saya bergambar kat area ni sepanjang di Bergen...hahaha.

Rasanya ni sakura..sekarang ni saya tengok IG Bergen, bunga ni dah kembang. Mulanya frust jugaklah tak dapat tengok sakura di Norway, tapi saya jumpa di Denmark dan Sweden..teruskan membaca untuk kisah seterusnya di kedua negara tu.

Cuaca that day sangatlah cun...

Pink hyacinth

Bus station tu adalah open..kesejukkan lah menunggu bus. Perlu diingatkan..memang takde counter beli ticket ye..boleh beli dari machine ataupun dari bus driver. Kami memilih beli dari bus driver. Syukur bus yang kami tunggu tiba dan betul menghala ke tempat tujuan kami. Kebimbangan saya berakhir..hehehe. Free seat ye..make sure pilih di sebelah kiri, sebab the view is awesome. Jom layan photo

Station bus. Sila download apps google map..anda boleh nampak pukul berapa bus ke Gudvangen E16 dan nak tunggu di platform mana satu. Platform banyak tau kat sini. Kami memilih bus ke Gudvangen yang pukul 11am lebih sebab nak macthkan dengan cruise kami ke Flam dari Gudvangen tu. 

Saya snap dari bus station

Beli ticket dari bus driver.

So, bermulalah our journey untuk menghayati keindahan alam semulajadi ciptaan Allah SWT. Believe me..2 hrs plus punya journey ni terasa sekejap sangat. Tak sempat nak samdar kut kat seat kut..hahahaha. Ehh....betul maaa..happen to me...hahaha. Kiri kanan view cun melecun. Sekejap snap sekejap rakam view. Nasib baik ada seat belt, taklah jatuh tergolek lah bila driver lalu area selekoh tajam...tak sandar kat seat lah katakan..hahaha. Tunnel pun banyak...ada panjang ada pendek. Dan setiap kali keluar tunnel..siap-siap standby camera..sebab?? Setiap kali keluar tunnel ada saja surprise view cantik. Tak tergambar betapa cantiknya view sepanjang ke Gudvangen ni. Cakap banyak tak mau..jom layan photo... 

Sekitar Bergen masih nampak perumahan yang agak padat.

Makin menjauhi Bergen, dah jarang-jarang jumpa rumah. Yang jumpa pun jarang antara rumah agak jauh.

Tunnel

 
Perjalanan kami disajikan view yang magnificent..cantik sangat. Time ni kami rasa ni lah view tercantik kami tengok...rupa-rupanya ada yang lagi cantik lagi...Subhanallah.

Kemudian nampak pula tompok-tompok snow..hah?? snow?? Lagi rancak snap sana sini..hahahha 

tompokan snow makin kelihatan

Bus ni banyak juga stopnya..macam kat atas ni..nilah bus stop. Rasanya time tu kami berdua jer tourist..hahaha.

Sekitar Voss. Kalau kami naik kereta sendiri..boleh lah stop tengok waterfall tu dekat-dekat. 

Suka tengok rumah-rumah orang kat sini...cute dan cat yang cantik.

Akhirnya kami sampai Gudvangen E16. Memang betul tekaan saya..hanya kami tourist yang turun kat sini..hahaha. Gudvangen E16 ni bukan last stop tau...so kena alert time nak turun tu. Dah turun dari bus..haa hamik..sejuk ngeletar..hahaha.

Dari main road kena berjalan ke arah bridge nu ha untuk ke jetty cruise. Ayuhh kita...

Sebelum cross bridge tu..kami gi toilet kat building tu..free tak yah bayar. Kemudian ada kedai runcit kat situ..kami beli roti dan hot coffee untuk lunch.

Our lunch...ada disediakan kerusi meja area ni. Macam R&R lah tempat ni. Banyak orang stop untuk lepak macam kami.

Sambil-sambil makan tu layan lah view..Kat puncak gunung tu boleh nampak snow mencair jadi waterfall..amazing!!!

Tak tahu ni rumah atau apa..just sebuah ni jer..

Jom cross bridge...kami kesejukkan time ni. Luar biasa sangat sejuknya walaupun nampak suasana seolah-olah panas. Target kami nak masuk dalam souvenir shop tu untuk panaskan badan. 

View ketika cross bridge

Suka tengok bunga ni

 
 Niat nak masuk ke souvenir shop ditangguhkan bila tengok view fjord..Subhanallah cantiknya. Teringat movie2 yang saya tengok dalam TV. 

Sampan Viking

Boleh lepak kat sini kalau tahan sejuk

Yesss..I'm here!!!

Kalau rumah traditional Scandinavian, dorang memang biar rumput tumbuh (roof turf) kat atas bumbung..unik.

 Macam-macam souvenir dalam kedai ni..jacket pun ada jual. Macam biasalah...harganya luar biasa mahal..hahaha. Kita boleh jer guna toilet atau lepak-lepak dalam ni. Ada banyak seat. Ada cafe juga dalam ni. Rasanya, kami tunggu cruise dalam 3 jam juga lah. Tapi tak terasa lamapun.

Tak lama lepas tu, segerombolan midland chinese serbu dalam kedai tu. Saya dah sedia maklum, dorang ni something sikit..hahaha. Kekadang takde adab pun. Dah banyak tempat saya pergi akan jumpa dorang yang ramai giler tu. Dah la bising giler..pening dibuatnya..haha. Port kita bergambar pun dorang dengan muka tak malu boleh jer block kita..cerita betul ni tau..haha. Saya ada baca dalam blog mat salleh ni..dia asyik complaint jer midland chinese ni spoil kan tour Norway in a Nutshell. Time kami berdua dah berubah muka jadi pucat...hahaha. Takkan our trip naik cruise akan spoil?? 

Syukur sangat...rupa-rupanya group midland chinese ni ada private boat. Lega teramat. Ehh..tapi kan..takkan kami berdua jer nak naik cruise yang besar tu..hahaha. Datang pula gabra saya....hahaha. My sis terus geleng kepala tengok perangai saya..hahaha. Yala..kalau kat Malaysia bus express tu tak jalan selagi orang tak penuh..saya terguna konsep tu pulak...hahaha. 

Ohhh....ada jer orang datang..tu haa bus orang Korea..haha. Saya sempat sembang dengan tourist guide Korean ni..dia sorang jer jaga sampai penumpang dari 2 buah bus tu. Dia cakap dia pernah bawa orang ke Langkawi..dia cakap best.

Bai Gudvangen..

Di sini dulu lah ek..pengalaman atas cruise saya cerita dalam next entry lah ek. Tak larat pula nak taip. 


6 comments: