May 22, 2017

Scandinavian Trips (Norway - Flam) Part 5

Assalamualaikum...

Tak patut biarkan entry pasal Norway in a Nutshell tertangguh lama-lama, so jom teruskan mengikuti cerita seterusnya.

Cruise yang ditunggu tiba di Gudvangen. Pekerja cruise ni langsung tak check booking kami dan juga group dari Korea tu. Cruise ni ada 2 tingkat. Kami memilih tingkat bawah jer dan duduk di bahagian depan sekali. Dalam cruise ni ada cafe ye.

Kalau naik bus dari Bergen ke Gudvangen saya sampai tak sempat nak sandar kat seat..apa pulak jadinya bila atas cruise pulak?? Hmmm...saya jarang-jarang jer duduk uols..hahahah. Memang tak tentu arah jadinya. Sepanjang perjalanan disajikan dengan view yang cukup mengagumkan. Apakah itu fjord?? Kat bawah ni info yang saya dapat dari internet :

"A fjord is formed when a glacier retreats, after carving its typical U-shaped valley, and the sea fills the resulting valley floor. This forms a narrow, steep sided inlet (sometimes deeper than 1300 metres) connected to the sea."

Tak ramai orang yang keluar untuk bergambar di bahagian luar cruise ni. Keadaan kat luar ni memang sangat sejuk. Kesejukkannya seolah-olah duduk di dalam air yang penuh ice..hahaha. Itulah andaian yang dapat saya berikan. Kalau terlalu lama kat luar ni, sure otak boleh beku...nipun andaian saya lagi..hehehe.

Bahagian dalam cruise yang sangat selesa.

Dari jauh kelihatan ruang yang akan dilalui cruise amat sempit...


 
Makin dekat..begini pula keadaannya..

Sebenarnya tak sempit pun...bentuk laluan ni yang tak straight membuatkan laluan nampak macam sempit

My sis memang tak mampu nak bertahan dalam keadaan yang sejuk tu..sesekali jer dia terpaksa keluar untuk snap photo saya..kesian dia..hehehe. Saya pula, kejap keluar..kejap masuk..banyak kali jugak lah..bila tak tahan tu masuk balik untuk dapatkan haba panas.
  
Ciptaan Allah SWT yang sungguh hebat!!! Walaupun photo yang saya snap tidak lah setanding photo yang disnap oleh para photographer, tapi saya lagi suka photo yang saya snap...hehehe. 


This is the best moment to me!!!


Kelihatan rumah-rumah di lereng-lereng gunung..macam mana lah penduduk kat sini nak kemana-mana?? 

Photo ni saya snap guna compact camera..suka tengok hasilnya..agak sharp walaupun saya zoom. Gambar lain mostly guna hp...tetiba rasa nyesal sebab jarang guna camera


Snow di puncak gunung. Perasaan time ni seolah-olah tak percaya saya menyaksikan semua ni dengan mata saya sendiri dan bukannya dari kaca tv. Dan cuaca...syukur Ya Allah memberi kami merasai peluang menyaksikan bumi ciptaanMu dengan cuaca yang amat baik sekali..tak terungkap dengan kata-kata keindahan ciptaanMu..Ya Allah!!!


 
Bila dah makin nak menghampiri tempat stop kami iaitu Flam, kelihatan penempatan yang semakin bertambah. Alangkah bestnya penduduk kat sini, hari-hari bangun tidur boleh tengok view gunung dan sungai...bak kata orang terapi kesihatan.


Laluan fjord berakhir di sini rupanya. Inilah penghujung sungai..ohhh..baru tau.


Hai Flam..seharian perjalanan akhirnya kita ketemu..so beautiful village!!!


Cruise makin menghampiri perlabuhan di Flam


Mall of Flam di belakang saya...

Visitor center ni dah tutup time kami sampai..segala kedai semua dah tutup, Tak salah saya time ni dalam pukul 7pm gitu. Kami sangat kelaparan time ni.


Mall of Flam yang sunyi sepi


Kami berjalan mengahala ke hostel yang dah booked...tak jauh pun..2-3 minit berjalan jer.


Dari Mall of Flam..kami cross sungai


Taraaa...dah sampai Flam Hostel. Pondok kecik nilah reception hostel ni dan juga kedai runcit. Kami sampai ngam-ngam dia nak close.


Area hostel..dah aim dah basikal tu untuk activity kami keesokkan hari...hehehe


Bila dah siap bayar semua..kami diberi access card dan juga bed sheet. Kita perlu pasang sendiri bed sheet yerr...jom tengok bilik kami. 1st experience to me..rasa excited pulak....hehehe.


Bilik kami sangat comfortable...saya suka dengan perabot hostel ni...perabot Ikea.


Katil...time ni belum pasang bed sheet.


View sebelah pintu pula...


Ruang mandi dan toilet di asingkan. Kami tersangat puas hati dengan keadaan bilik kami ni. Bersih dan sangat selesa. Kami akan stay untuk 2 nites.

View dari tingkap bilik.

Tanpa berlengah, kami keluarkan semua peralatan nak masak. Kelaparan giler dah time tu. Kitchen kat hostel ni boleh digunakan anytime. Kitchen ni sangat bersih dan kemas. Time kami nak prepare makanan tu..ada beberapa mat dan minah salleh gotong-royong masak-masak. Kecoh lah dorang tu dok masak..ada la dalam 10 orang gitu. Kami just nak masak nasi jer..nak makan dengan sambal ikan bilis..


 Time kami dapat makan...mat ngan minah salleh tu still tak siap-siap masak..hahaha. Aroma nasi panas dari rice cooker kami membuatkan semua orang asyik pandang. Mesti la dorang pelik..kami just duduk jer kat meja..tetiba nasi masak dan bau harum..hahahha. 

Bila dah kenyang, kami keluar lawat area sekitar hostel. Tak sangka betul time tu kami stay di mana gunung-ganang disekeliling kami. Sungguh menakjubkan...di antara celah puncak gunung, terdapat pula waterfall yang tak berapa besar..maybe waterfall yang terhasil dari snow yang cair. Walaupun masa menganjak ke pukul 8pm lebih, suasana seolah-olah pada pukul 6pm gitu. 


 
Sekitar hostel


Mega-mega merah semakin kelihatan ketika jam 9pm


 
View yang saya snap dari tingkap bilik...satu perasaan yang sukar nak diungkap kan ketika ini. Sunyi, tenang, aman dan damai.

Malam tu saya asyik pandang ke tingkap..walaupun dah pukul 11pm langit masih cerah. Rasanya bila dah 12 tengah malam ke atas, suasana barulah betul-betul kelam. Tak sabar nak tunggu esok tu untuk explore Flam. Ok, guys...let's check-out what we do the next day in this tiny village, Flam.

Bai.

9 comments:

  1. Masyaallah.. aku sangat rindukan Norway. Melompat-lompat hati nak ke sana.

    ReplyDelete
    Replies
    1. me tooo...alangkah bestnya kalo lompat terus leh sampai..hahaha..gurau jer

      Delete
  2. Zila;

    Memang cantik dan mendamaikan ....

    Suka tgk sungai sungai yang mengalir deras .... amat menenangkan !

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu..kalo kt kl ni..kenderaan jer yang bergerak deras..sesak jiwa. Saya suasanya di Flam yang mendamaikan

      Delete