December 9, 2015

Sepetang di Sekinchan, Selangor

Assalamualaikum...

Entry kali ni saya nak share activity sepetang hari di Sekinchan, Selangor. Dah lama teringin nak pergi. Bila my sis offer, saya terus masuk blog Supermeng Malaya. Pernah baca entry dia pasal Sekinchan. Saya pun check la musim apa time tu..ngam!!! Bulan October...padi menghijau...yes!!! Thank you to Supermeng sebab detailkan musim-musim padi. Agak jauh Sekinchan ni...tak salah saya 2 jam kut kalau dari Kota Damansara. 


Taraaaa...sampai sudah...signboard so cute.



Tak berapa nak sure port mana yang cantik untuk snap photo..semua tempat nampak cantik. Penuh dengan sawah padi menghijau..seluas-luasny sawah padi kat sini. Kampung saya di Penangpun tak sebesar ni sawah padinya. 


Closed up


Bila padi dah masak, lagi berat padi ni..


Time ni jerebu sangat teruk..tetapi tidak menghalang keindahan tempat ini..


Anak katak melompat-lompat


Ada satu tempat ni, siap sediakan basikal untuk disewa. Jangan ingat tempat ni semata-mata sawah padi yee...ada banyak bus persiaran yang bawa tourists. Can't believe it!!! Bukan setakat kami yang jakun nak bergambar berviewkan sawah padi..rupa-rupanya ramai lagi..hehehe. 

Lepas dah puas layan view sawah padi, kami lapar sangat. Teringat 1 rancangan tv ni...Remy Ishak makan mentarang kat area tu. My sis pulak tak pernah makan. Macam saya pernah makan, tapi tak berapa suka. Berderet stall dan restaurant jual mentarang tu. Ada yang jual mentah. Kebetulan kami terpilih restorant yang Remy Ishak pergi..hehehe. Restaurant tu macam gerai makan biasa jer. Kerusi meja semua dah buruk. Disebabkan nak try mentarang bakar, pejam mata jerlah..hehehe. Nama restaurant tu adalah Faridah Mentarang Bakar Sekinchan


Saya order gulai ikan sembilang. Sedap sangatttttt!!!! 






Taraaa...mentarang bakar


Cicah dengan sos special kedai tu...ohhh nooo...sedap sangat. Bila mak saya masak gulai mentarang ni..langsung saya tak suka. Bila yang bakar ni....aduhh sedap betu!!!



One day saya teringin nak stay kat homestay area Sekinchan ni. Maybe time padi menguning ke.

Ok...bai...cheers!!! 


6 comments:

  1. mentarang ni mak aiiii.. soooooo lemak oiii.

    ReplyDelete
  2. KD try gak mentarang bakar kat kedai buruk ni..hihihi

    ReplyDelete
  3. Mentarang??? Memang tak pernah jumpa atau try ...

    Nanti nak gi jugak ler hehehhee ... tapi bila yaaaa

    ReplyDelete
  4. Cantiknya view..hari tu p Kuala Selangor, x sampai ke area sekinchan

    ReplyDelete