May 19, 2024

The Great Land of England (London) - Part 8

Assalamualaikum..

Dua hari terakhir di London City. That day kami nak pusing-pusing London lagi. Dua hari terakhir di London ni takde yang menarik sangat..a bit boring sebenarnya. Saya just share untuk completekan kisah trip kali ni.

Untuk breakfast, pekena sourdough bread yang saya beli di Borough market. Agak lewat kami keluar dari hotel pagi tu...bermalas-malasan dalam bilik dulu.
Train system kat London ni memang bagus..tapi yang saya tak berkenannya bila part nak tukar line..bukan main jauh menapak. Kalau station yang takde escalator tu paling saya tak suka...jenuh memanjat tangga. Manusiapun berpusu-pusu. Berada pulak di underground. Bila difikir balik, bersyukurnya dengan life style diri sendiri...tak perlu berpusu-pusu nak naik train pergi kerja..nak kena jalan laju-laju keluar dari train station dan jalan lagi nak masuk office..dan kena hadap hustle and bustle di big city. Menariknya travel ni banyak membuka mata kita untuk bersyukur dengan nikmat yang Allah bagi kita.
Mission kami that day adalah nak bergambar di depan Tower Bridge.
MasyaAllah lawanya bunga kecik ni...wangi pulak tu.
Cun cuaca time ni...
Tower of London
Suhu time tu tak perlu mengenakan jacket tebal pun. Saya asalnya nak cari homeless nak bagi jacket tu...hahha. Tapi bila dah jumpa rasa takut pulak nak dekat...hahaha. Seriously banyak betul homeless kat London ni. Just tidur dalam sleeping bag di underground station...di tepi building...tepi jalan..tak kisah pun orang berpusu-pusu lalu-lalang. Lepas tu botol arak ada dekat sebelah.
My sis craving for Thai Food. Dengan refer pilihan di google, kami sampailah di tempat ni. Brick Lane. Ada beberapa cafe halal kat sini...bila berjalan lagi menghala ke tempat tujuan..makin banyak halal restaurant..dan most of the restaurant adalah indian food. Suasana dah macam di india....hahaha. Terserempak dengan ramai Indian muslim.
Ada beberapa kedai jual indian sweet dan snack.
Malangnya restaurant thai tu tutup. Kami terpaksa lah makan indian food...hahaha. Kami memilih set meal. Disebabkan teringat roti nan sedap di Reading, saya memilih roti nan dan my sis nasi. Roti nan ni tak dapat lawan roti nan Reading...hehe. Bila order set meal, kita akan diberi appetizer. Saya memilih ayam tandori dan my sis samosa. Sedap betul ayam tandori ni...hasil perapan terasa hingga kedalam isi ayam. Yang hijau tu punyalah sedap...saya siap tanya waiter apa benda tu. Bagus pakcik tu dia explain macam mana nak buat..hahaha. Plain yogurt mix dengan mint dan coriander leaves. Nyum nyum..
Cuaca gloomy di waktu pagi bertukar cerah di waktu petang
Activity petang tu berakhir dengan berjalan-jalan di Oxford Street. Dua trips yang lepas pun saya makan waffle ni dekat Oxford Street...ni kira kali ketiga makan waffle kat sini....hehe. Sedap sangat!!! Strawberry tu manis. Nasib baik ada tempat sesuai untuk kami duduk menjamu selera sambil tengok orang ramai lalu-lalang. 
Saya terus ke next day yer iaitu last day kami di London. Saya request dekat my sis saya nak makan scone di Notthing Hill. Cheeky Scone nama cafe tu.
Cantiknya ntah buah apa ni. Pokok ni jadi di tanam di depan salah sebuah rumah teres. Notthing Hill ni very calm small town...saya suka. Saya jumpa souvenir yang saya suka kat sini.
Dari train station kami perlu berjalan beberapa minit..
Akhirnya kami sampai. Dekat sini hanya scone dijual..ada pelbagai flavour.
Saya macam biasalah..suka pilih original....nyum nyum.
Nak pilih yang manis-manis macam ni, nanti jem pun dah manis...
Taraaa...my sis pilih yang ada raisin. Puas hati lah dapat scone sebelum tinggalkan UK. Tapi scone di Edinburgh is the winner. So kalau ke Edinburgh mesti try scone yee!!!
Dah kenyang...saya decide nak ke Holland Park tak jauh dari cafe tu. My sis macam ikut jer semua kehendak saya time tu. Menarik betul view dan bunga di sepanjang perjalanan ke park tu.
Very lovely weather. Bunga magnolia ni dalam beberapa minggu kembanglah ni.
Deretan kedai dan cafe.
Tapau cinnamon bun yang lazat.
Bunga putih kecik ni penuh satu pokok.
Punya terkesima view kat sini sampai lupa dah nak refer google map yang asalnya kami dok follow route ke park tu.
Rumah-rumah orang kaya agaknya. Kalau dekat Malaysia rumah lawa macam ni sure ada security dan gate di kawal ketat. Cantik betul architecture teres house ni.
Very pleasant weather. Saya terus tak bawa jacket, hanya pakai sleeveless jacket..sesekali datang angin menggigil jugak lah.
Tetiba nampak gate bertulis Holland park...bila tanya pakcik muka ketat bawak anjing beberapa ekor tu betul ke tak ikut situ arah ke Holland Park...dia angguk. Kami pun lalu lah ikut sini.
Laaa...belakang rumah mewah tadi rupanya...hahaha. Depan dan belakang rumah pun lawa...aduhai.
What a cute back door. Depa ni dah la takde security...takde pulak letak grill bagai. Saya pun tak suka rumah saya ada grill...hahaha. Tengah kumpul duit nak pasang heavy duty window yang tak perlu grill....hahahha.
Akhirnya kami sampailah Holland park..
Tupai kat sini macam tupai dekat taman di York jugak...jinak. Perangai tupai ni bak monyet dekat Malaysia...hahaha. Disebabkan hujan semalam..keadaan sikit berlumpur.
New knowledge
Lawa
Best lah saya jumpa bunga...lama dah takde spring trip. Rasanya trip ketika spring adalah lama dulu ketika Scandinavian trip. Kami tak lama dalam park ni sebab banyak sangat anjing.
Sedang berjalan ke arah train station terdekat...terjumpa cafe ni. My sis terus ajak masuk sebab dia nampak ada jacket potato. Cafe ni halal...owner dia dari Albania.
Macam-macam menu kat sini.
Favourite my sis..saya boleh makan sikit jer.
Sandwich ni saya order untuk take away sebab masih kenyang. Makan separuh di hotel dan separuh lagi bawak balik Malaysia...hahaha. Sampai jer rumah terus masuk dalam fridge..esok tu panaskan..masih elok sandwich ni.
Dah siap makan...kami decide sightseeing by bus.
Best la duduk di upper deck sambil layan view London city.
Saya dan my sis decide biarlah ini kali terakhir kami di London City...taknak dah lepas ni walaupun kami akan datang lagi UK...hahaha. 3 kali datang London rasanya more than enough...hahaha. Dulu time budak-budak bila kawan tanya...hang nak pi mana ni...kami nak pi London..gurau-gurau lah...haaa sekali sampai London berkali-kali...hahaha.

Flight kami malam tu dilayan oleh steward abang-abang jugak. Lagi beberapa jam nak sampai, chicken mango wrap di serve..sejuk macam baru keluar fridge...haha. Wrap macam tu sedap dimakan ketika panas. Saya simpan dalam bag. Sampai rumah letak dalam fridge..lepas dua hari bagi panaskan dalam pan. MasyaAllah the taste is super good. Wrap tu ada hirisan ayam bersama mango sauce. Nak try lah buat wrap tu..hehe.

Finally saya berjaya habiskan semua kisah sepanjang trip kali ni. I got fun during travelling and also writing the blog. And the most important thing..the experience sepanjang trip is priceless.

Saya hanya beli souvenir untuk diri sendiri. Dah penuh sangat fridge magnet dekat rumah saya..so saya banyak beli miniture.

Thank you yang rajin mengikuti kisah kali ni. InsyaAllah lagi 2 hari saya akan expore new city. Kalau ada rezeki saya akan menulis kisah trip yang akan datang...

Bai...


10 comments:

  1. wah bagus lah idea beli souvenir miniture ni. Dulu2 rajin beli FM tapi lah ni dah banyak tak terfikir lah pulak nak beli miniture ni. Emm lain kali nak buat macam zila lah.

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah rezeki zila pergi London berkali-kali. Akak punya citer pi UK pun dah makan tahun tak habis-habis lagi. Bila tenguk Tower Bridge mengimbau kenangan 10 tahun dulu. Dah lama tapi memori tu tetap dalam ingatan. Semuga ada rezeki pi lagi ke UK tapi makan angin le bukan kerana kerja. Ponet kalau di ingatkan aktiviti yang sibuk setiap hari.

    ReplyDelete
    Replies
    1. InsyaAllah akak...ada rezeki pi lah lagi. Kerja ni sampai bila pun tak habis2 hahha

      Delete
  3. Akak pun bila pertama kali naik bas 2 tingkat punya excited terus dok depan. Seronok sangat sebab boleh nampak view pemandangan perjalanan bas. hehehe masa tu jakun. Sekarang kat kl pun dah banyak bas 2 tingkat

    ReplyDelete
  4. Tak jumpa pokok epal tepi jalan ke. Akak dulu punya seronoknya terjumpa pokok epal tepi jalan macam nampak apa....hehehehe padahal orang london tak pandang pun. Mungkin epal bukan untuk di makan kut sampaikan buahnya melacak je atas tanah.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tak jumpa pun la akak. Bagi dorang epal tu macam mangga kut hahahha. Kalau kat kampung saya mangga telur orang panggil..terbiar jer atas tanah

      Delete
  5. Thanks for sharing Zila. Best nya trip ni. Food semua sedap2 geram je tengok. Cantik semua foto.

    ReplyDelete