May 31, 2023

Winter in Switzerland (Zermatt) - Part 9

 Assalamualaikum...

Untuk entry kali ni, it will be a long long long way to go...hahaha. Ok..ready...on your marks...get set...go!!!

That day 2/2/2023...our day 7 in Switzerland dan day 3 in Zermatt. Ikut weather forecast, that day will be sunny day. Dari last night asyik check weather forecast..confirm sunny. Tetiba pagi tu...selak curtain...awan dah covered Matterhorn dan nampak hujung peak jer. Adakah Allah bakal jadikan suasana gloomy seperti semalam??? Please stay with me..there a lot to story by this storyteller hahaha.

That day kami decide nak naik sebuah train yang menuju ke sebuah gunung dengan ketinggian 3000m. Ohh...kedudukan Zermatt ni pun ada ketinggiannya dari aras laut. Around 1600m. Mountain peak yang bakal conquer kali ini adalah Gornergrat. Dekat Gornergrat ni, we can experience mountain panorama yang sangat amazing sekali.

Ada 4 stops kita boleh turun sebelum sampai ke Gornergrat. Ingat ye..kami bukan ke Matterhorn mountain peak, tapinya Gornergrat mountain peak. Dan yang pastinya, Matterhorn lebih tinggi dari Gornergrat.
Selepas breakfast, saya selak curtain...hanya sikit jer nampak puncak Matterhorn ni. Langit pun tak berapa bright colour.
Sebelum menuju ke Gornergrat station, selak lagi curtain...awan tebal dah makin menghilang...syukur Alhamdulillah.
Gornergrat station tak jauh dari Zermatt train station. Zermatt train station di sebelah kiri dan Gornergrat pulak berada di kanan..opposite dengan hotel ni.
Ruang menunggu train. Kami dah check timetable sebelum datang nak elak membuang masa menunggu..ngam-ngam kami sampai train dah nak gerak.
Ticket train ini adalah CHF44 selepas discount 50% dengan adanya Swiss Travel Pass.
Kami duduk di side kiri dan facing each other. Dua orang pakcik di sebelah kami. Naik gi main ski pakcik-pakcik tu.
Dah kami di side kiri...asyik lah layan view side kiri...hahaha. Tetiba pakcik sebelah saya cuit saya dan tunjuk view di sebelah kanan...hahahaha. Baru lah kami sedar kami di side yang salah. Kami decide time nak balik nanti, make sure di side yang betul. Kami terus melayan view di side kami dengan sabar...hahaha. Eh...banyak pulak word side...hahaha.
Di side kiri ada mountains dan pokok....
Cantik weather that day.
Makin ke atas makin clear rupa Matterhorn...gelisah pulak tak dapat snap macam orang di side kanan...hahaha.
Kelihatan sky lift.
Teringat experience saya di Luxor, Egypt...Mountains...kita hanya boleh tengok shape yang exposed. Sbenarnya the roots of the mountains beneath the surface of the earth beberapa kali ganda dari ketinggian mountains. That is how mountains can be stable...Allah Maha Bijaksana. 
Finally sampai....
Pelbagai jenis bangsa dan negara yang keluar dari perut train. Separuh dari penumpang nak ber ski. Tinggallah kami yang dari Malaysia, Thailand dan China snap sana sini kat Gornergrat ni.
Pandang kanan...wahhh...awan berkepul tu macam dekat sangat dengan area tu.
Gah betul Matterhorn ni. Kedudukan Matterhorn ni adalah di boarder Switzerland dan juga Italy.  Shape Matterhorn ni adalah seperti pyramid..3 sides di dalam Switzerland dan satu side lagi di Italy. Nanti ada rezeki saya and my sis pergi Italy pulak tengok Matterhorn side sana....hahaha.
Ada giant binocular kat Gornergrat ni. Hala jer ke arah mountains area tu..setiap mountains akan dapat tengok ketinggian dari aras laut. Ketinggian Matterhorn ni dah lebih kurang separuh ketinggian mount Everest. My sis tetiba cakap...kenapalah Everest tu tak dibuat cable car...kalau, ada boleh lah jugak kita pergi...wakakakaka. Dia nak conquer Everest mountain peak!!!
Machine ni macam collect snow dan buang ke gaung.
Saya sunburn teruk...hahaha. Yelahh,...bila naik gunung..sunny day..lagi tinggi lagi dekat dengan matahari....saya agak lah...hahaha.
Awan di kaki pergunungan Matterhorn 
Saya cepat-cepat panjat jalan berslope untuk masuk dalam building ni. Rasa sesak nafas. Dah la jalan tu berslope..penuh dengan snow..setiap step rasa penuh terseksa. Lepas masuk dalam building ni, lega nampak ada cafe. Pekena se cup latte pastu rehat-rehat kejap sambil tengok view di luar.
View dari building tersebut. 
Kami decide nak turun semula dari Gronergrat ke Zermatt. Kali ni tak ramai orang dalam train..syok lah layan view sepanjang perjalanan. Suka sangat saya tengok permukaan snow yang bersinar bak butiran diamond yang disinar matahari.
Disebabkan kami tak kejar masa nak turun ke Zermatt, kami turun di station ni. 
Inilah rupa train yang kami naik ke Gronergrat tu.
Ada kerusi kami boleh duduk kat sini. Hanya kami berdua jer time ni. Sebenarnya kalau jalan ke depan sana boleh jumpa sebuah lake. Bukan senang nak berjalan di atas snow ni...perlu ada snow shoes. Saya pulak tak cukup stamina nak berjalan ke lake tu. So...lupakan saja lah hahaha.
This mountain is so amazing....MasyaAllah!!!
Dengan adanya pelbagai teknologi di dunia ni...dengan mudahnya kita boleh hayati keindahan alam ini. Bukan setakat mudah...malahan selasa...dan yang penting ada...money..money...money...hahaha!!! I'm really really really recommended this experience. Macam once in the life time. Ingat mampu nak datang lagi Zermatt ni?? So...Gornergrat train is a must do when come to Zermatt!!! Kalau ada budget lebih...try pulak cable car. Maybe lagi dekat dengan Matterhorn.
Agak teruja bila train ni melalui tunnel di lereng gunung. Tunnel ni berdinding dan berbumbungkan dengan kayu. Saya agak saya tahu function tunnel ni. Rail ni berada di lereng gunung yang agak curam. Snow boleh runtuh dan covered the rail. Saya agak jerlah..hahaha!!
Mountains and valley.
Makin nak mendekati Zermatt
Saya pernah tengok video di youtube...view time senja...lawa sangat. Nampak aman tenteram Zermatt...dengan lampu bercahaya bak kilauan emas. Dan time nilah saya teringin pulak experience macam tu. Terus bagitau my sis nanti kita naik lagi train ni...hahaha.
I love this view so much!!! 
Train ni melalui di celah-celah apartment
Train tu saya yang punyaaaa...hahaha...sakan snap...video pulak...snap pulak...macam terer giler kejap tukar video kejap camera kat hp...hahaha
Train ni melalui pulak laluan saya berjalan di area Zermatt. 

Berakhir sudah activity conquer mountain peak...hahaha. Lepas keluar dari train terus jumpa officer situ dan tanya boleh atau tidak nak naik tain tu petang pulak. Malangnya ticket tu for one time only. So sad. Dan logicnya sepatut begitu lah...jika boleh naik berulang kali...kemungkinan ada orang akan pass  ticket kepada orang lain pulak...rugi...rugi...rugi Gornergrat ni. Officer tu akan make sure kita scan ticket kita tu time nak exit...so simpan elok-elok ye ticket tu.

View depan station
Kami terus singgah Coop untuk beli apa yang patut...dessert kat sini nampak yummy. 
Sushi pun ada...macam-macam sangat ready to eat food kat sini.
Cheese

Kami balik ke hotel untuk lunch. Weather that day so nice...so kami decide lepas dah rest nak sambung jalan-jalan area Zermatt.
Pan serbaguna ni cukup membantu sepanjang trip. Selalunya just depends on rice cooker...lepas masak nasi, keluarkan then masak pulak lauk lain. Murah jer ye. Lunch that day saya guna telur rebus segera yang tersilap beli tu untuk mix dengan sambal. Sebelum mix..saya goreng dulu sikit-sikit bersama dengan potato. Lepas tu saya buat mixed vegies bersama shrimp. Oh ye...shrimp ni kami letak di balcony sebab dalam dalam bilik tu takde fridge...hahaha. Memang beku lah shrimp tu.
Sepanjang trip ni ntah berapa kotak saya minum chocolate drinks ni...hahaha. Memang sedap sangat. 
Lepas dah cukup rest..kami decide nak explore lagi Zermatt. Saya dah aim nak naik area tinggi sikit dan tengok Zermatt dari tempat tu. Area yang saya aim u tak jauh dari restaurant depan hotel.
Ada tangga ke atas...
Takde lah tinggi mana viewpoint ni...hahaha. 

Tingginya hanyalah paras bumbung building di bawah. Kami just berjalan tanpa arah.
Tanpa sedar jalan yang kami lalui tu makin tinggi...dan inilah view terhasil. 
Di celah antara building..
Kat area yang kami layan view ni seperti area perumahan. Tetiba sorang mamat ni naik basikal dan biarkan anjing dia tanpa tali. Berlari-lari anjing tu beriringannya tuannya...kami pulak cuak lah....hahaha. Sampaikan si mamat tu tanya kenapa. Nasib baik lah anjing tu tak datang dekat kami.
View selepas turun dari viewpoint tadi.
Saya request kat my sis nak ke arah sungai lagi sekali. View yang tak pernah puas.
Kekerapan free bus maybe setiap 10 minutes.
Kami naik bus setelah sedar yang kami berjalan makin jauh. Nak patah balik macam tak mampu.
Tired sangat sampai tak mampu nak tunggu senja. Kami terus balik ke hotel.
Senja...comel jer bulan tu.
Malam tu kami makan telur dadar bersama serunding. 

Finally dapat habiskan entry panjang berjela ni. Tapiiiiii.....kisah di Switzerland belum habis...no..no..no. Next entry akan saya share pulak sisa-sisa masa di Zermatt dan perjalanan ke Zurich. Yaaa...we will leave Zermatt...but Zermatt is always in our heart.

6 comments:

  1. kalau naik train ke Gornegrat tu kena dok sebelah kiri ke kanan?

    ReplyDelete
  2. Cane leh salah dan pakcik tu boleh cuit bgtau arah lain hahaha.. mengerti sgt :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. tak pernah study nak stay belah mana...hahaha...nasib baik pakcik tu cuit..hahaha

      Delete