October 2, 2013

Sabah Trip : Day 4 - Kota Kinabalu

Assalamualaikum...

Dan akhirnya tibalah untuk entry terakhir trip Sabah ni...tepuk tangan semua..hehe. Hari terakhir di Kota Kinabalu kami takde lah apa sangat aktiviti. Cari restoranpun xde yang sesuai. Akhirnya kami tahan perut untuk makan kat airport. Jom tengok aktiviti yang tak berapa nak best sangat..

Kami ke Bukit Bendera Kota Kinabalu..bukit ni terletak area Padang Merdeka KK. Tak lah tinggi mana bukit ni..perlu melalui jalan bengkang-bengkok dalam 2-3km jer, then sampai lah kt port untuk tengok view ni.

Atkinson Tower yang saya snap dari bawah bukit ni mlm sebelum ni..memang akan lalu dekat tower ni.

Dengan masa yang masih bersisa..kami lepak tepi laut yang bz..dasyat giler tempat ni, boat..ferry non-stop lalu-lalang area ni..fuhh..risau tengok kut2 boat-boat ni bertembung

Sesampai kat airport, kami makan nasi lemak. Senang betul urusan untuk naik flight..takde nya timbang-timbang beg bagai..kalo tak salah saya, time pergi Kuching, Sarawak dulu tak lah sesimple gitu. Kalo lah saya tau, shopping sakan lagi..hahahaha. Nak naik flightpun depan pintu masuk je..tak lah menapak sangat..senang-senang!!! Dah kenyang makan nasi lemak, atas flight tido je..terjagapun sebab hentakan ketika flight nak landing..hahaha.

Naik Skybus saya tido lagi..hahaha...asyik tido jer. Bila Skybus smpai One Utama, kami makan dalam One Utama dan balik dengan cab. Kemudiannya berehat2 kat rumah sambil belek hasil shopping di KK. Jom sama-sama kita tengok...

Mummy saya ni suka simple2..nak cari brooch yang simple2 untuk mummy ai memang susah..harap2 mummy ai suke :)

For my sista2 in law...kedua kakak dan adik ipar saya ni pandai bergaya..so sesuai saya bagi ni..for myself xde papepun yang sesuai..haha

Ini untuk anak2 buah perempuan..cukup la sorang sebutir mutiara..bebudak lagi kan..haha

Ini untuk daddy

Ini untuk anak-anak buah lelaki

Ni sesaja beli extra..tak decide lagi nak bagi saper :)

FM...maybe untuk letak kat umah mak :)

For myself

Untuk adik perempuan saya..materialnya memang bagus

Kuih cincin untuk opismate dan mak

Patutnya saya borong lagi brooch yang ada mutiara tu..rugi betul lah..hehehe. Bila tengok budget dah lari sangat tuh..isk isk isk. Eh..tak abis lagi k...ada lagi benda nk cter kt bawah ni..hihihi...

Ni cost di Tamparuli dan Kundasang. Oh tak lupa jugak cost utk flight dan juga transport nk pegi LCCT. KPR tu adalah Kinabalu Pine Resort. Semua ni utk day 1.

Ini pulak cost untuk day 2, dari Kundasang..lalu Tamparuli dan sampai di Kota Kinabalu

Ini pulak day 3. Item yang no.2 tu adalah cost untuk ke Sapi dan Manukan Island. Boleh je nak 1,2,3 atau 4 island. Macam2 activity boleh dibuat di Sapi Island..tapinya bayaran lain pulak lah je..Lokan bakar tu harga untuk setengah kilo plus drinks. Sepanjang di Sabah, kami spent sebanyak RM70 untuk petrol. Untuk ke Kundasang, full tank viva amatlah berlebih-lebih..dalam RM60 tu, mungkin RM40 jer yang digunakan.

Dan paling akhir..day 4. Tabung bencana tu hasil tabungan me & my sis selama beberapa bulan..tak lah rasa terbeban sangat kalo share2 kan. Untuk diri sendiri saya spent RM1,085.00

Untuk penutup entry trip Sabah ni, saya nak cerita sikit la pendapat saya tentang Sabah ni. Hmm...saya suka sangat Kundasang. Patutnya saya stay 2 malam di Kundasang. Walaupun tempat tu macam sunyi dan xde restoran best2, tapi saya rasa tenang sangat ketika disitu. Keliling semuanya bukit-bukau, gunung-ganang dan semua tu diselaputi kabus..sejuk mata memandang. Tempat tu jugak tak crowded kalau nak bandingkan Cameron Highland. Pagi ketika di Kinabalu Pine Resort, ada couple dari Japan yang naik ke balcony bilik kami nak bergambar dengan Gunung Kinabalu. Memula saya ingat dorang dari Korea sebab nampak sticker beg Air Asia tertulis Incheon. Bila tanya dorang cakap Japan. Means dorang ke dari Japan ke Korea kemudian ke KK. Wahhh...semata2 nak tengok Gunung Kinabalu dorang sungguh sanggup..hehehe. Tapinya..Gunung Kinabalu tu memang mengagumkan!!!

Sepanjang di Sabah, makanan paling puas saya makan adalah di Mango Garden Restaurant..tempatnya bersih dan makanannya seperti dimasak dengan kasih sayang..hehe. Untuk cover KK bagi saya 1 haripun dah cukup..tapinya kena pilih hari ahad la untuk berada di KK sebab kita boleh ke Pasar Gaya yang sangat best. Untuk shopping pulak, saya recommend pegi Pasar Kraftangan KK..macam2 ada situ. Untuk tempat makan best di KK, tak banyak saya jumpa..maybe saya tak berapa cari betul2 mana tempat makan best sebelum ke Sabah. Cuma itulah..seafood yang saya makan kt food court Tanjung Aru. Restaurant cina banyak lah..merata-rata..

So kesimpulannya Kota Kinabalu, Kundasang dan lain-lain yang kami lawat tu memang patut dilawati oleh anda semua..alamilah keadaan yang tenang dan fresh di Kundasang..perasaan senang di Kota Kinabalu yang trafficnya smooth dan orang2nya polite serta memberi kesempatan kepada diri sendiri untuk merasai makan-makan traditional Sabah serta menghayati keindahan pulau-pulau yang tak jauh dari Kota Kinabalu dan akhir sekali  melayan sunset yang cantik ketika senja di tepi pantai. Semua pengalaman yang saya lalui seolah-olah berada di kawasan gunung-ganang, lautan dan bandaraya. Semuanya pengalaman yang mengagumkan..percayalah!!

Dan juga penutup segala penutup, saya nak share masakkan special kat bawah ni :)

Taraaa..teringat2 butter crab kat KK..makanya terciptalah resepi ini..Mr. Butter Crab..tepuk tangan semua. Resepi ni saya reka sendiri tau..memula gaulkan crab dengan telur...di plate yang lain, campurkan tepung jagung + black paper + garam + kunyit. Crab yang disalut telur tu dilumur2 kat dry ingredients tu, goreng!!! Goreng kejap2 je. Di kuali lain..cairkan butter..make sure apinya slow takut butter hangus ye. Tumiskan garlic + daun kari + cili padi..bila puas ati...masukkan susu..gaulkan tepung jagung dengan sedikit air..dan tuang dalam masakkan..garam letak sikit je sebab butter tu dah masin...bila agak likat, masukkan crab yang dah di goreng...bila dah sebati....done!!!

Untuk refer entries yang sebelumnya..sila click link di bawah :

1. wahh..ada tabung bencana travel..good idea! nak buat jugalah..

Sedapnya butter crab tu, very creamy..

2. tu dia, siap dpt resepi butter crab percuma lagi tu hehehe..

3. kundasang antara tempat nak pegi gak. ade pagar putih nak pose2 meletop kat situ. hiks.

4. Lepas baca entry penutup ni rasa nak repeat dan sewa kereta..nk pegi semua tempat yg Zila dh sampai tu..dulu pegi..ada kwn di Sabah..dia yg bawak..tapi biasa lah tak cover semua tempat :-)

5. seronoknya jln sabah....pergi sekali tak puas kena repeat lagi .

6. Assalamualaikum kak zila. wahh bestnya! macam tak banyak shopping pun? hehe tak sabarnya travel sini. heeeeeeeeee gila best kak oiiii. meleleh air liur tengok butter crab tu :)

7. aritu zura plan nk singgah kt atkinson clock tower tu tp tk jdk.. huhuhh..

butter crab tu nmpk yummy sgt !!!!

8. Zila, kat KK memang banyak kedai makanan Cina. Tapi, mostly halal. Kitorang kat sini memang makan kat kedai2 macam tu. Owner je Cina, tapi tukang masak, pekerja & even menu memang sesuai untuk Muslim.

Xpe, nanti leh repeat visit. Zila cover belah Simpang Mengayau lak.

9. kite sangat suka pergi ke sabah ni, tapi kite tak pernah citer dalam blog.. btw, thanks for sharing

10. Nohas --> hehe..kalo dah ada travel fund gitu, bebila terkejut tergempar nk gi mana2, tak lah mengikat perut time balik travel..heheh

Zilla --> hahahaha

Henry --> Ye patut pergi..sayapun byk posing sakan kat pagar putih tu..hahah

JM --> Hmm..sayapun ada 2-3 tempat termis nak pergi sebabkan kejadian excavator tu..nanti JM pergi suruh Bibie Karim bawak jalan2..hahaa

Nieda --> nampanya gitu lah..hehehe

Sheila --> Waalaikumsalam..akak memang kurang shopping kalau jln2..lebih suka habiskan duit utk makan atau jalan2..haha. Meh la umah akak masak..hahah

Zura --> sayapun ada 2-3 tmpt nak singgah mcm awk singgah ritu..tapi tak dapat sebab incident excavator tu..sedih tul lah. hajat nak singgah memorial war dan air panas tu

Bibie --> Tulah bibie..xsure mana 1 yang boleh masuk makan :( Simpang Mengayau ada apa pulak? Bibie ni wat partime tour guide kt Sabahpun boleh masyuk ni..semuanya tau..hehehe

11. Lavender --> takpe x tulispun..janji kita igt memori tu :)

12. Tabung Bencana tu contingency-lah ya?
    Saya suka brooch tu.

13. sedapnya...sy pernah ke sabah dulu makan ketam masak telur masin...sedapnyee...hehehe

14. Nak FM dengan kuih cincin jer hahaha.. pastu tapau butter crab sket hahaaa.. seronok nyer jalan2 kat sana :D

Orang dari jepun sanggup datang kundasang.. orang kat malaysia pulak tak nak pergi huhuhuu..

15. DJ --> hmm..ketam telur masin..rasa nak try buat lah..hehehe

TT --> kan dah nak gi sana..gi beli sendiri..haha. Tu arr..org luar lagi kagum pulak..

16. Asalam Zila..masyaallah sedapnyer butter crab tu kan...slalu butter prawns kan..kenalah cuba cuba terai!!

17. Wsalam Nekcik..hehe..kena try nekcik..kalo dtg umah boleh la sy masakkan..heheh

18. Hi Zila,

Pendapat kita sama.. saya pon nyesal x dok Kundasang 2 hari.. saya ingat x best..hu..hu..saya p dok KK 2 hari... 2 me, kalu kita nak p snorkelling ke ok la kot 2-3 hari kt KK..the next time kalu i ke KK, i will straight away drive from the airport to Kundasang..

p/s: makanan kat Pine's restaurant best kan..? saya paling suka tomyam nya... marvelous!

19. Farikica, sy pun fkr xde pe sangat boleh dibuat di Kundasang tu..hmm salah sangka rupanya. Saya pulak kalo next time nk pegi lagi Sabah, saya nak stay lama skit kat Kudasang dan maybe singgah KK jap je beli dan belah..maybe x tidopun kat KK pastu balik semenanjung..hahah. Rasanya makanan kt Pine's restaurant tu mmg marvelous..org yang pernah cuba je tahu :)