June 23, 2011

NaSi ToMaTo

Hari ni balik jer dari office terus rasa nak masak. Dalam paler otak fkr nasik tomato. Sebabkan malas nak singgah beli barang, so saya gunakan bahan2 yg ada dlm fridge je. Kalo nak beli tomato dlm tin, pakai sekali sure pastu buang cmtu jer sbb terbiar lama dlm fridge. Nasib baik ada buah tomato boleh jugak diguna pakai. Ayam xde so nak wat cmner?? kalo ada leh la jugak wat ayam masak merah..xper xper..telur ayam ada...wakakaka..sesuka ati jer nak wat lauk..xper asalkan rockkkkk!!!


Ni dia bahan2 =======>>>








Make sure basuh dulu bahan-bahan masakkan kita ek..


Potong tomato kecik-kecik


Nasi tomato senang je nak wat..guna magerin utk tumis bawang merah, bawang putih, bawang besar, kulit kayu manis dan bunga cengkeh. Setelah naik baunya..masukkan tomato serta susu..lepas je tomato hancur..masukkan beras bersama air yg disukat sama dgn qty beras..lepas jer kering..taburkan kismis dan transfer ke periuk electric..bila dah cukup masak...masukkan daun sup.

Telur ni plak..saya rebus dulu..lepas dibuang kulit, saya goreng sekejap. Kentang plak saya campurkan lada dan kunyit then goreng. Sosnya plak..saya campur cili kering + sos thai + honey + serai ...so jadilah spicy honey egg...hehehe.

Ni salad Malaysia. Memula saya mixkan cuka, cili, gula dan garam...bila gula garam dah sedikit hancur...masukkan timun dan tomato...kacau sebati..siappppp!!!! *_@



erkkkk...kenyang..Alhamdulillah..hehehe


Makanan saya masak semua simple dan low cost. Saya tak suka masak ikut sukatan2 bagai, xpuas la masak gitu. Mak sayapun gitu..kalo masak kek patutlah ikut sukatan. kalo dessertpun saya main ikut suka jer...

No comments:

Post a Comment