June 1, 2011

KuCHiNg - Pasar Serikin


Pasar Serikin sering diperkatakan oleh org yg pernah pergi Kuching serta dlm forum dan jugak blog. Berkobar2 bila ramai org suggest pergi. Ada yg ckp kena pegi awal2 takut barang abis. Pasar ni hanya ada hari sabtu dan ahad saja. Rata2 peniaga dr Indonesia. Kira Serikin ni boarder antara Sarawak & Indonesia.

Setelah penyewa kereta serahkan kereta "sport" sewa kira pukul 7am dr airport..kami terus pecut dengan jayanya dan semangat ke Serikin.

Sepanjang perjalanan saya dpt tgk view yg sgt. Jalanpun elok walaupun kelihatan mcm hulu..sejuk jer tgk bukit bukau ..hutan..aduhhh!!!


Dlm 45 minit, sampailah....sekali tgk pasar ni lebih kurang mcm pasar mlm jer..sedih tul tgk..barang2 dijual kat mana2 leh dpt. Mcm tertipu jer..sedih2..hehehe..saya xbeli apapun..tp akibat lapar sgt, terpaksa beli cekodok kat satu gerai ni. Lepas jln2 hampir setengah jam gitu..sayapun cabut..tp Alhamdullillah..walaupun kerta "sport" nampak uzur...sampai gak saya kt situ..saya snap jer apa2 yg saya nampak...tp saya nasihatkan kepada yg berkunjung ke Kuching..xyah la dtg pasar ni...hehehe




Byk org jual kerepek ni...satupun xbeli..hehe


Time pegi ujan rintik2..kira xpanas la time jln2..kena plak awal pg. Ada blog saya tgk drg berpanas nk lalu semua gerai tu..pokokpun xde..gerai plak atap zink


Cicak gergasi ni..hehehe




Kedai makanpun ada 1-2 jer...kesian gak la tgk keadaan kt situ. Apa2pun saya enjoy kat situ. Lepas dah abis round..saya singgah jap bergambar kat Gua Angin sebab terlanjur lalu area tu. Tapi xberani masuk sebab gerun la..



4 comments:

  1. tadela best sgt pasar ni kan...slalunya tgk kat internet diaorg ckp kalo gi kuching mmg kene gi serikin ni...tp pnah baca brg2 kat sana pon bole tahan gak mahal dia..xmcm dulu2...sbb da ramai org pegi sanakan..

    ReplyDelete
  2. memangpun..tapi yg peliknya ramai tui pergi sampai sesak. Dah tu ada yg xcukup tangan pegang plastik hasil shopping. x paham la saya.

    ReplyDelete
  3. pasar nih, xsume suke...akuh pon x suke..panas..

    tp dah mcm trade mark kot, sume dtg, suh bwk g sini...n barang2 dorg setiap minggu berubah2 harga..

    kalo die tgok dress up kiter ala2 kaya gitu, mula r, mahal...kalo asal boleh jek...harga die agak murah...

    ReplyDelete