August 3, 2024

A Short Trip to Western Australia - Part 4 (Final)

Assalamualaikum..

Kisah di Perth bakal berakhir. Eh terlupa nak cerita pasal kisah dalam CAT bus. Sebelum kami layan sunset di Elizabeth Quay tu kami ada naik CAT bus pusing-pusing town. Tetiba naik lah satu group mamat dan minah ala-ala rap tu. Style depa bercakap dan pakaian pun rap habis lah...hahaha. Depa ni rappers berumur sikit lah. Bau pun aduhai tak tahan. Kami yang asalnya duduk belakang ubah tempat ke depan sikit. Tetiba salah sorang dari depa bagi salam pastu sendiri jawab waalaikumsalam dan diikuti dengan pakcik rapper pun ulang benda yang sama. Saya pun beranikan diri tanya lah...muslimkah? Then dia jawab kawan dia muslim yang ajar. Kasar-kasar betul nampak depa ni. Saya gerun. Bila driver bus lambat gerak sebab ada OKU nak naik, yang akak rapper pulak cakap perkataan tak elok dekat driver tu. 

Ok jom sambung. Hari ke-4 kami decide nak beli 1 day ticket. Disebabkan weekend, kami boleh beli family ticket yang boleh digunakan lebih dari seorang. Untunglah nak compare dari ticket semalam yang boleh guna 4 hours gitu. Activity kami that day nak chill jer. Malam baru search mana lagi park yang boleh layan autumn leave. 

Cuaca pun cun macam semalam

Sebelum menuju ke park Subaico Common Park, kami singgah kejap di London Court. Saya angan-angan nak breakfast area tu, tapi tak jumpa cafe yang sesuai. So kami just round kejap London Court cinonet tu.

Rupa bahagian dalam London Court
Bila tengok tempat ni macam replica ala-ala York. Ohh noo i miss York so much!!

Dipendekkan cerita, kami nak breakfast di Jom Kopitiam yang terletak di William Street. Cuaca start mendung. Hujan rintik-rintik. Agak sejuk. Sampai jer Willian Street, kami macam berada di China town...hehe. Dekat sini banyak chinese dan korean restaurant. Orang yang kami selisihpun mostly adalah chinese. Tempat ni boleh dikatakan very calm small town. Makanan di Jom Kopitiam ni tak jauh beza dari kopitiam di Malaysia. Yang bezanya adalah harga. Roti canai kalau tak salah 10 AUD sekeping...haha.

Bila dah kenyang, kami mulakan mission kami nak ke Subiaco Common park. Boleh naik train line Fremantle. Tapi nak berjalan ke park tu agak jauh lah. Nasib baik sepanjang jalan boleh layan view begini.
Besar betul maple leaf ni
Menari cakpong cakpong bersama maple leave. Time ni belum pun sampai Sobaico Common park tu dan asyik stop sana sini berposing hehehe. Agak berangin...syok pulak tengok daun luruh.
Perfect golden leaf
Akhirnya sampailah kami ke tempat tujuan. Best betul lepak kat sini. Park ni terletak di kawasan perumahan. Kami just duduk di kerusi tepi tasik ni sampai layan view dan itik-itik ni. Untunglah orang yang duduk tepi park ni...hari-hari boleh tengok view lawa.
Saya perasan ada kawasan berumput di dalam tasik ni...mesti menjadi sarang itik-itik ni.
Kami spend masa sepuasnya kat sini...yelah esok dah nak balik..huhuhu.
Kami bergerak ke area lain pulak di park ni.
Wahhh sini pun best...boleh main campak-campak daun kering...hahaha.
Tak puas hati hasilnya....then buat lagi...hahaha
Jenuh my sis non stop click hp camera..jom tengok hasilnya
Tak puas hati jugak...hahaha
Ni try entah kali ke berapa..hahaha...masih tak puas hati..
Dan akhirnya..lantak lah...hahaha

Dah puas campak mencampak daun kering...kami bergerak meniggalkan Subaico Common park. Kami ni kami memilih naik bus jer sebab jarak ke bus stop macam dekat sikit compare dengan train station tu. Kami plan balik hotel kejap kemudian keluar balik untuk layan view di Gloucester Park. Kami naik CAT bus red color dari depan hotel terus ke park tersebut. On the way ke park tu, bus tu lalu Kings Park. On the sport kami decide cari cafe area park tu. Nasib kami baik sebab ada cafe dan ada scone!!! Happy lah saya.

Scone ni sedappppp...my sis pula order cheese cake. Kami makan sambil ditemani angin petang yang mendamaikan.
Giant trees yang menghiasi kiri kanan jalan...tinggi betul!!
Dari Botanical Cafe kami berjalan ke arah lookout view point ni.
The view is so wow.
Ada area yang hujan ketika tu.
Dan akhir sekali kami menyambung perjalanan yang tergendala untuk ke Gloucester Park. Dan ketika tu ada pulak dua orang mamat mabuk naik bus tu....siap bagi salam kat kami. Yang ni lagi menakutkan compare yang geng rapper tu..hahaha. Kebetulan bus kami naik tu station di park tu adalah untuk driver rest sekejap kemudian sambung perjalanan. Kami stay kejap jer kat park ni...bila bus nak jalan kami just naik. Tanpa kami sedar kami naik bus the whole route...dah macam sightseeing...hahaha. Lama jugak lah kami dalam bus tu. More than half and hour rasanya.
Malam tu turn saya tak boleh tidur sebab ada bunyi seolah-olah pintu toilet dipulas tombolnya. Kejap-kejap jer bunyinya tapi still rasa terganggu. Bila pergi dekat..pandai dia diam. Issskkkk. So saya spend masa layan suasana dekat luar.

Maka berakhirlah persongsian saya untuk short vacation ni. Walaupun sekejap tapi amat bermakna. I love Australia. Teringin nak pergi city lain pulak. Visa saya valid sehingga next year. Hopefully ada rezeki jejak lagi kaki ke negara kangaroo ni.

Thanks kepada yang mengikuti kisah tak seberapa ni. InsyaAllah kalau ada rezeki trip baru, akan saya kongsikan pengalaman saya.

Bai...

No comments:

Post a Comment