February 23, 2024

Freezing in Iceland - Part 1

 Assalamualaikum

Dengan ini...bermulalah perkongsian kisah travel yang terbaru. Patutnya saya share kisah travel Phuket dulu. Asyiklah bertangguh dan akhirnya tiada langsung entry Phuket. Takper lah, saya just share pengalaman baru saya. 

Travel buddy saya macam biasa lah...my sis. Kami berdua ni pening kepala memikir mana nak terjah. Macam-macam idea ada tapi takde feel untuk kami teruskan niat nak membeli flight ticket. Ada yang hampir beli flight ticket, tapi macam tak berapa ada feel nak pergi tempat tu...hahaha. Dan akhirnya saya bagi idea dekat my sis...jom lah kita buat road trip ke UK. Impian saya dah lama untuk road trip tu. Tapi bukannya ketika winter. Saya harapkan spring ataupun summer. Dah Allah beri rezeki lagi awal, so kami redha lah. Winter pastinya gloomy. Tapi betulkan sepanjang trip tu gloomy jer?? Teruskan membaca.

Planning asal kami adalah road trip sekitar UK. Setelah membeli flight ticket, kami cuma ada kurang dari 1 month untuk menyusun routes. Dan bila routes dah cun, my sis tetiba bagi idea untuk masukkan Iceland...haha. On the spot dia search flight dari Heathrow ke Iceland dan dari Iceland ke Edinburgh. Dalam process my sis beli ticket tu...saya dengan poyonya menamakan trip ni...the 3 lands trip...hahaha. Iceland, Scotland and England....amboi boi boi. 

Dah selesai pembelian flight ticket ke Iceland, barulah nak tengok hotel...hahaha. Terkejut beruk lah dengan harga-harga hotel kat sana. My sis sampai tahap berkata....nak burn jer flight ticket tu and back to original planning? Hahaha. Saya tak setujulah main burn burn camtu. Reason my sis bertanya macam tu sebab kami bakal berhabis lagi duit untuk harga hotel yang sangat mahal dan transport cost dari airport ke hotel yang harga yang tak masuk akal...hahaha. Then saya pujuk my sis....tak pe tak pe lari budget sikit. Kita on jer Iceland tu. Dia pun lega dapat green light dari saya. Saya tahu niat dia tak nak bebankan saya. 

Finally bermulalah our journey selama lebih kurang 2 weeks. Saya asyik mengomel dekat my sis yang saya tak suka flight yang perlu transit. This time...hamikkk. 14 hours direct flight...hahahaha. Dan nanti balik ke Malaysia pun 14 hours. 

Lembah tandus bersalji sekitar Turkey

Makanan yang disajikan oleh Malaysia Airline. Pergi dan balik stewardnya adalah abang-abang. Layananpun bagus. Maybe pengalaman yang panjang sebagai steward. Beza sangat dengan steward dan stewardess yang muda-muda cun melecun...Hehehe. 

Turbulence agak teruk ketika melalui India. Seingat saya lebih dari 1 hour flight tu bergegar. Kami landing di Heathrow terminal 4 around 3.30pm. Kami overnight di Premier Inn yang bersebelahan dengan Terminal 4 dan esok pagi baru fly ke Iceland. Hotel ni my sis book sebelum kami decide nak ke Iceland. Ikut original plan, kami rest dulu that day dan start sewa kereta the next day. Untuk ke Premier Inn, ada flyover walkway khas. Flyover walkway ini juga connect ke Hilton Hotel dan Holiday Inn. Kalau tak salah saya, kami berjalan ke hotel around 5 minutes.

 Dari terminal menuju ke hotel

Airport trolley pun boleh digunakan sehingga sampai pintu hotel

 Hotel lobby. Saya akan cerita lebih panjang pasal hotel ni di akhir-akhir entry. Kami stay lagi di hotel ni dihari-hari terakhir kami London.

Amat selesa sekali hotel ni
 Jenis nak kena shower dalam bathtub tu yang tak berapa nak syok...hahaha. 
 Melihat keluasan dan keselesaan hotel ni menyebabkan kami stay lagi untuk hari-hari terakhir di London.
Terdapat restaurant di dalam Premier Inn ni. Waiter and waitress semuanya indian. Oh ye, hotel staff pun mostly adalah indian. Time tunggu makanan siap, saya rasa macam masih dalam flight....hahaha. Pening kut. Malam tu, 7pm kami berdua dah pengsan. My sis terpaksa book cab untuk esok. Kami perlu ke Terminal 5. Terdapat juga bus yang boleh ke Terminal 5, tapi kami tak nak ambil risk. Yelah...silap naik bus nanti terlepas flight pulak. . Seawal 5am kami perlu bergerak ke Terminal 5.
Maka tibalah esok hari. Cab yang datang adalah mercedese benz. Fuuuiiii. Dia datang ngam-ngam masa yang dijanjikan. Melayang 25 GBP. Jarak Terminal 4 dan 5 around 10 minutes jer. Ini 1st time saya naik British Airways. Saya bakal menjejak negara yang takde dalam wish list saya....hahaha. Adakah saya akan enjoy? Macam Germany...not in my wish list. Tapi saya happy giler explore negara yang satu itu. Let's follow me....kita tengok apa jadi di Iceland pulak.
Di sebalik awan tu macam pelik lah apa yang bercahaya tu. Jom tengok apakah ia.
Bai bai Heathrow Terminal 5 
Rupa-rupanya inilah line-line bercahaya tu...laluan flight. Bersimpang-siur. MasyaAllah. Tebal betul awan kat bawah tu.  
Kami belum menjamah breakfast. Saya time nak boarding tu dah mula pening-pening. Dan syukur Alhamdulillah, kami diberi mineral water dan biscuit ketika di dalam flight. Oat bite tu saya return dan minta tukar dengan biscuit sebab ada gelatin.

Setelah nak dekat 3 hours...mulalah nampak muka bumi Iceland. Ketika nak landing...mencemaskan betul. Tapi tidak kepada stewardess British Airways. Makcik stewardess yang dalam perkiraan saya around 60 years old steady jer berjalan ketika flight tu bergegar-gegar melanggar awan tebal. Berpeluh-peluh lah saya time tu. Rasa macam body flight tu bakal hancur...hahaha. 
Syukur kami landing dengan selamatnya. Weather nampak cun. Matahari bersinar di sebalik awan tebal. Flight tu slowly menuju ke terminal. Awan makin menutupi matahari dan tetiba snowing diikuti dengan angin kuat. Kecundongan pergerakan snow menunjukkan ribut berlaku di luar. Cukup mengerikan. Nasib baik tidak berlaku ketika landing process..I can't imagine!!!
Setelah collect luggage, kami menuju ke fly bus counter. My sis dah beli in advance bus ticket tu. Kami just collect physical ticket. Ticket bercolour diberi. Kami dapat green colour. Time tu tak fikir apapun maksud colour tu. Kami dengan susah payahnya menarik luggage di dalam snow yang sudah bertukar menjadi ice yang pecah-pecah dan sikit mencair. Nasib baik bus tak berapa jauh. Ada banyak flybus tersusun depan airport tu..kami menghala ke arah bus yang ramai orang sedang naik. Tak sure schedule bus tu macam mana. Maybe concept dah penuh then jalan kut.

Tiada photo untuk saya share sepanjang perjalanan dari Keflavik Airport ke Reykjavik. Window bus tu tak clear sangat. Hanya cukup untuk diri saya sendiri melayan view sepanjang jalan. Muka bumi Iceland tidak lah bergunung-ganang sangat. Ketul-ketul batu hitam yang agak tajam merata-rata. Tiada tumbuhan di sepanjang jalan. Hinggalah mendekati town, baru nampak sikit-sikit pokok. Ketika dah masuk town, kami panic...macam mana kami nak tahu mana satu stop kami? Ada beberapa orang turun tanpa apa-apa enouncement. Hah sudah. My sis on google map. Time tu kami ingat kena tahu sendiri-sendiri mana satu stop kami hahaha. Rupa-rupanya bus tu stop di main bus station. Dan di situ kami perlu turun kemudiannya naik normal bus. 1st bus tu macam bus express lah. Normal bus tu macam rapid bus tu. Di situ lah baru kami tahu function ticket bercolour tu. Depan normal bus tu akan ada card bercolour..haaa..ikutlah colour yang sebetulnya. Baru lah betul-betul paham system dorang ni. Hahaha. Tak tunggu lama pun untuk normal bus tu. Bus tu akan stop di beberapa bus stop. Dan kami stop di bus stop no. 14. Time beli ticket online kita boleh pilih mana satu hotel kita dan dia akan mentioned sekali bus stop no.

Inilah bus stop 14 tu

Bila dah turun dari bus..kenalah menapak sikit. Patutnya 4-5 minit jer. Dengan keadaan jalan berbukit dan snowing, agak siksa untuk kami berdua. Masa masih awal time tu. Tak salah hampir pukul 1pm. Our accommodation check-in adalah pada pukul 3pm. Bolehkah kami early check-in? Kami stay di apartment yang bernama Room With A View.

View sepanjang jalan untuk ke Room With A View. View apalah bakal kami saksi dari bilik kan...hehehe.

Tiada staff bertugas. Just follow step by step dari email untuk masuk ke hotel. Key-in password main door dan masuk ke lobby. Kemudian naik lift untuk ke bilik. Nak masuk bilik pun kena key-in password. Jika ada apa-apa nak tanya, just turun ke lobby dan guna phone dekat lobby tu untuk call staff bertugas. 

Kami syok lah boleh early check-in. Bila jer masuk bilik...ehh..tangga dalam bilik?? Hahaha. Bilik kami ni terletak paling atas. 5th floor. And the view from balcony is super amazing. Tired mengheret luggage hilang. Excited dengan keluasan bilik. Bukan bilik sebenarnya. Dah macam studio. Jom tengok accommodation kami selama 3 malam di Iceland.

Ni bahagian bilik..best giler railing hang baju dan shelves tu. Siap 2 sets lagi...hahahaha. Lepas tu dua-dua orang kejap-kejap turun ke bawah kutip barang dalam luggage dan isi dalam shelves hahahha. Memang tinggal luggage kat bawah..tak larat lah nak bawak ke atas.
Our beds for 3 nights.
Ni pulak view dari living room. Oh ye, ada 2 tv yer...hahaha. Satu lagi bahagian belakang dinding ni..iaitu facing katil. 
Saya paling syok lepak kat sini. Heater dari hujung sofa ni all the way ke katil. Basuh bajupun cepat kering bila hang kat heater tu...hahaha
The kitchen is perfect!!    
View dari balcony. Next entry saya show yang clear sikit. 
Kami lunch sebelum explore Reykjavik. Tiada lauk pun. Just sambal hitam dan bawang goreng..hehe.

Inilah tangga di dalam bilik. Ngam-ngam jer bahagian bawah tu untuk letak luggage.

Apa sebenarnya mission kami ke Iceland yang sekejap ini?? Hehehe. Sebenarnya my sis teringin sangat tengok aurora borealis. Dan lagipun, ntah bila boleh sampai Iceland ni kan. Dah alang-alang tak jauh dah dari UK, kami decide singgah jap pun jadilah...buat rasa-rasa..hehe. Dapatkah kami menyaksikan aurora borealis dengan mata sendiri?? Teruskan mengikuti kisah saya ye. Dah kenyang, kami mulakan mission untuk explore shopping street.

Kalau tak salah saya time ni around 3pm...gelapnya hampir seperti 7pm. And it's snowing. Snow yang letak di jacket saya tidak halus seperti selalu yang saya tengok, tapi seketul-seketul gitu. 
Biasa dengar Laugavegur street? Saya tak pernah...itulah 1st time nama street tu. Dan di street ni lah terletaknya Room with a View kami tu...hehe. Dan street ini jua merupakan shopping street yang kami explore that day. 
Menarik deretan building di shopping street ni...very colorful. 
Very nice..buat orang tertarik nak beli.
 Uihh apa tu macam roket tu...next entry saya share ye.
Snowing yang biasa-biasa bertukar snow storm. Agak tidak selesa berjalan dalam keadaan snow storm. Pedih muka dicucuk-cucuk snow tajam.
Kami singgah di kedai untuk membeli barang keperluan sepanjang di Reykjavik. Saya recommend sangat roti dan butter spread ni..sedap sangat. 

Kami terpaksa balik ke bilik sebab snow storm makin teruk. Sepanjang malam pukulan angin kuat menolak pintu dan tingkap di balcony. Dan malam itu beberapa kali saya terjaga terpandang my sis yang masih berjaga. Dia dok tunggu aurora muncul...hahaha. Saya yakinkan my sis tak kan muncul aurora malam tu. Jika langit tiada setompok awan pun, InsyaAllah munculkan aurora tu. Dari katil memang jelas boleh memandang langit. Angin masih kuat di luar tapi awan terdapat beberapa tompok. Bintang bergemerlapan. Laju betul pergerakan awan. Sekejap beberapa tompok kemudian dia heret angin hilang dari pandangan dan datang pula awan yang amat banyak...diheret lagi angin. Cukup mengasyikkan moment tengah malam tu. 

Weather forecast berubah-rubah setiap masa. Asalnya esok cloudy kemudian bila check balik, sunny. Maybe tak boleh dah predict weather sebenar di Iceland. Saya asyik juga monitor website yang menunjuk taburan awan di Reykjavik. Malam tu memang malang sekali awan agak tebal. Adakah kami berpeluang menyaksikan aurora? Teruskan mengikut entry demi entry.

Bai

12 comments:

  1. Mentang-mentang steward tu adalah abang2 yang berikan layanan baik.. habis dipuji nya hahahah... Langkah trip Phuket tak apa lah.. mana yg tergerak dihati itulah yg update dulu :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...pergi balik pun abang-abang yang layan..memang terbaik lah

      Delete
  2. Iceland kan mmg la mahal2 accommodation dengan transport dia.. Tapi once in the life why not kan..at least Iceland dah cover kan :D
    For me saya lagi suka transit sebab tak la kematu sgt dlm flight and boleh jenjalan kalau transit.. lg lama transit lagi saya suka hihiii :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul sangat tu psl once in the life. Tapi kalau transit tak lama mcm 2-3 jam tu ok lah...kalau lebih dari 5 jam memang tak tau arah jadinya dalam airport tu..hahah

      Delete
  3. Suka tengok bandar di iceland ni cantik tapi mcm kurang penduduk .. ke sebab sejuk semua stay at home sahaja.. btww cantik apartment tu.. view di balkoni pun cantik. :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Rasanya penduduk sana tak ramai..tak pun tempat kami stay tu lebih untuk tourist bukannya untuk local keluar pergi pasar cari barang...hahaha

      Delete
  4. Alhamdulillah dah sampai sana. Kita yang excited sangat. Doakan kami sampai Iceland jugak ya Zila. Memang awesome lah Room With A View tu.

    Betul dah dekat dengan England, baik pergi je terus kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ye saya doakan mulan, husband dan anak-anak ada rezeki ke Iceland. My sis pun fikir mcm tu...dekat dengan England, baik pergi.

      Delete
  5. Walaupun rasa kesejukan melihat snow tapi pemandangan sangat cantik. Mudahan ada rezeki ke Iceland. Wishlist juga nak tenguk aurora tu.

    ReplyDelete
  6. Canggih sungguh apartment dia sampaikan tak perlu staf uruskan. Tapi cantik lah

    ReplyDelete