June 21, 2022

Umrah Pertamaku (Mekah) - Part 5

Assalamualaikum...

Untuk entry kali ni saya akan ceritakan saat-saat terakhir di Kota Mekah. Tiada apa sangat activity yang kami buat that day iaitu hari ke-5 kami di kota suci ini. My sis pergi subuh berjemaah bersendirian that day. Demam menggigil saya datang lagi. Setelah my sis balik, saya request coffee dari dia. Dia pun keluarlah cari hot coffee. Bila dah pekena coffee dan telan panadol, badan saya agak ok time tu. Lalu kami decide nak berada dalam Masjidil Haram dari pagi sampai ke Zohor.

Hari pertama sampai di Mekah, saya dah berniat nak beli Al-Quran size B5 tu. Muat nak letak dalam bag dan bawa ke mana saja. Di dalam Masjidil haram memang banyak Al-Quran macam saya beli tu. Kalau saya pegang tanpa baca, mesti ada orang mintak....hahahaha..padahal banyak jer Al-Quran kat itu. Kejadian tu berlaku beberapa kali. 

Kejadian yang paling istimewa sekali, time nak tunggu Isya'. Saya tengah mengaji mengadap Kaabah, sorang hamba Allah berpurdah duduk sebelah saya. Lidah saya ni keras nak sebut ayat yang ada huruf 'kho' & 'qof'...hahaha. Ustazah mengaji saya pun selalu tekankan sebutan 2 huruf tu dalam sesuatu ayat. Ohh ye...dah half year saya belajar mengaji ye...video call ye dengan ustazah saya. Bukan tak pandai baca Al-quran, nak perbaiki mana yang salah dan belajar tajwid. 

Berbalik kisah istimewa tadi, hamba Allah yang berpurdah tu perbetulkan sebutan saya bila part ayat yang ada 'kho' dan 'qof'. Bila part saya baca betul...dia puji-puji. Bila part salah dia ajar sampai saya sebut betul. Hinggakan dia bukak purdah untuk saya tengok mulut dia time dia sebut...hahaha. Tanpa sedar, 3-4 pages jugak lah saya dia tengok saya baca. Kepala kami berdua hampir melekat...hahahha. Sebabnya Al-quran tu kan kecil...dia nak tengok jauh-jauh tak nampak. Saya stop baca time nak start azan. My sis cakap, time saya baca Al-quran dan bercakap-cakap dengan hamba Allah tu, kuat sungguh...macam suara kami berdua jer time tu...hahaha. Menurut hamba Allah dia cikgu mengaji. Dia tak pandai speaking. Dia tunjuk Al-quran dan sebut teacher. Esok tu dia dah nak bertolak ke Madinah. Saya ambil kesempatan membaca Al-Fatihah di depan dia setelah selesai solat jemaah Isya'. Syukur sangat bertemu insan tersebut. Dia dari Iran. 

Sampai sini dulu saya cerita kisah Al-Quran saya dan insan dari Iran itu ye. Kita berbalik kepada kisah di hari - 5 kami di Mekah. Di Masjidil Haram, kami memilih tempat bercarpet hijau yang mana Kaabah pun boleh nampak. Sementara tunggu masuk waktu Zohor, kami sembang-sembang dengan makcik sebelah kami. Dia dari Indonesia. Dia cakap macam orang Malaysia jer. Rupa-rupanya anak dia duduk di Malaysia. Dia pun beberapa kali datang Malaysia. 

Bila my sis cakap...'ini Zohor terakhir kita kat sini tau'..terus rasa sebak. Rasa tak puas lagi nak berada di Masjidil Haram. Tempat yang langsung tak rasa nak fikir benda lain. 

That day kami keluar dari Masjidil Haram ikut King Fadh Gate. 1st time ikut gate tersebut. MasyaAllah indah betul interior area nak keluar tu. 

Kubah area ni cukup cantik dan indah sekali. 

Saya zoom lampu yang menghiasi ceiling...simple and unique

Ceiling pun lawa sungguh...Majidil Haram ni sentiasa dalam keadaan bersih. Cleaner boleh nampak di mana saja. Yang perempuan mostly adalah dari Indonesia dan lelaki dari India ataupun Bangladesh. Time keluar ni kami nak lunch. Tanya kat sorang cleaner Indonesia tu kat mana restaurant Indonesia. Dia just kalut-kalut cakap di Arabia Bank dan tunjuk arah keluar ke King Fadh Gate ni. Sebab itulah kami berkesempatan ikut gate ni. Malangnya kami tak jumpa Arabia Bank yang dimaksudkan oleh cleaner tersebut. Akhirnya kami makan di food court sahaja.

Saya snap ni setelah kami keluar dari King Fadh Gadh Gate. Gah betul gate ni.

Ada lagi gate-gate lain yang kami tak berkesempatan nak tengok. Maybe next umrah..hehe.

Maghrib terakhir kami di Majidil Haram. Baru tergerak nak record sepanjang azan berkumandang. Kemerduan alunan azan sungguh asyik sekali. 

Selesai solat jemaah Isya', kami berjalan-jalan area Masjidil Haram. Time tulah terjumpa lagi makcik indonesia time Zohor tu. Punya ramai manusia berjumpa lagi kami makcik tu hahahhaha. 

Esok pagi kami bakal bergerak ke Madinah. My sis dah deal dengan agency HQ untuk belikan train ticket ke Madinah. Menurut HQ, ada 5 orang lagi jemaah akan naik train. Kenapa my sis decide nak naik train? My sis risau jika terlalu lama duduk di dalam bus, slip disc dia akan worse. Dari Mekah ke Madinah jika dengan bus, perlu 5-6 jam. Jika dengan train, just 2 jam lebih. Luggage kami just letak di depan bilik student Mesir. Memikirkan entah pukul berapa luggage kami akan boleh diambil, siap-siap kami pack keperluan kami ketika di Madinah.

Tawaf wada' atau tawaf selamat tinggal kami lakukan around pukul 8.30am. Pukul 10am kami bakal bergerak ke train station. Sebak pertama saya ketika 1st time menjijak kaki di Masjidil Haram dan menyaksikan Kaabah di depan mata. Sebak kedua saya adalah saat nak meninggalkan Masjidil Haram dan kali terakhir menyaksikan Kaabah di depan mata. Saat tu langsung saya tak lepaskan pandangan ke arah Kaabah. Jammed bila melalui depan pintu Kaabah. Semua orang nak ambil kesempatan unutk berdoa di depan Multazam yang mana dikatakan mustajab doa. Habis tawaf, my sis tolak-tolak saya dan akhirnya saya berdiri betul-betul depan Multazam. My sis betul-betul dibelakang saya sambil bersuara...berdoa cepat. Depan Multazam ni agak susah nak ke depan. Saya pun tak sedar macam mana my sis boleh lolos ke depan sambil tarik tangan saya....hahahaha.

Mula-mula saya tak start berdoa lagi. Saya ambil kesempatan memerhati keindahan pembuatan pintu Kaabah. Indah. Dikatakan diperbuat daripada emas tulen. Beberapa hari saya di Masjidil Haram, inilah kali pertama saya berpeluang berada di depan dan paling hampir dengan Kaabah. Selesai berdoa kami bergerak meninggalkan Masjidil Haram. 

Group yang akan naik train berkumpul di lobby termasuklah kami. Sebelum bergerak, mutawif bagi sikit briefing. Seorang student (saya lupa university mana) diberi tugas untuk bawa kami ke station. Saya bayangkan memang dah di arrange transport ke sana....rupa-rupanya student tu bawa kami berjalan ke main road dan cari cab..hahaha. Student tu berjaya dapatkan mpv. 9 orang termasuk driver berada dalam mpv tu. Macam sardin dalam tin jadinya....hahaha. 

Group yang menaiki train adalah saya and my sis, suami isteri dan anak lelaki mereka dan juga seorang puan bersama anak daranya. Ketika itulah kami berdua berpeluang beramah mesra dengan jemaah lain...hahaha. Time berada di ruang boarding tu lah rancak bersembang-sembang dan interview orang tu orang ni. 

Saya akan ceritakan experience kami naik train dalam next entry.

10 comments:

  1. Pengalaman baru naik keretapi.
    Memang cantik pintu King Fahd.
    Alhamdulillah diberi peluang untuk berdoa depan Multazam.

    ReplyDelete
  2. Masyallah.. terasa macam akak pun kat sana.. indah semuanya.

    ReplyDelete
  3. hebat,diberikan kesempatan ke sana,tanah suci bumi yg penuh keberkatan

    ReplyDelete
  4. Allahu rindu nya mekah.. Naik train insyallah bnyak mudah dari naik bas berjam2 lama nya huhu..

    ReplyDelete
  5. Asdalam dik zila..akk mashita perlis ni..ingat akk lg tak...nk tanya la pasai naik naik train HHSR ni 😅 boleh ke...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wsalam akak...Akak ni yg lecturer tu ke?? boleh akak...nak tanya apa?

      Delete