January 21, 2018

Balkan Trip - Intro

Assalamualaikum...

Lama sudah tak menulis sejak habis entry Scandinavian. Sejak setahun lepas saya asyik pulak berinstagram, so blog ni saya akan update bila ada new trip jer. Dalam IG boleh share travel photos dan dalam blog boleh share experience dan juga tips sepanjang travel :)

Nak tahu negara apa pulak saya explore tahun ni?? Jeng jeng jeng...jom tengok intro trip saya dulu..hehehe..

Trip saya ni bermula dari 4/1/2018 to 16/1/2018..nak dekat 2 weeks. Jika ditolak perjalanan yang berjam-jam, ada lah dalam 11 days nett. Jom tengok apa highlight saya dalam sesebuah negara yang saya sampai...

1) TURKEY
  
Menikmati keunggulan Islamic architecture di Istanbul

 
Freezing di Bursa dengan suhu -8 degree calcius 


2) BOSNIA AND HERZEGOVINA
 
Menikmati ketenangan di Sarajevo
 
  
Keterujaan di Blagaj Tekka dan juga Pocitelj 

 
Extra kagum di Mostar Old Town

3) CROATIA
 
Menggigil kepala lutut akibat explore keseluruhan historical City Walls di Dubrovnik...but the view is stunning!!!
 
  
Menyaksikan ciptaan Allah SWT yang sungguh indah di Plitvice National Park dan Rastoke Village
 
 Strolling around Zagreb City

Alhamdulillah yang amat sangat-sangat untuk trip ni, semuanya manisssss..terpilihara dari scamming, perjalanan, makan, minum serta tempat tinggal yang menyelesakan dan pelbagai lagi. Nantikan next entry untuk saya share pengalaman saya :)

Bai......

19 comments:

  1. bestnya turkey dan bosnia
    berapa budget kesana tu?

    ReplyDelete
  2. kat Insta pun akak enjoy yr posts.

    ReplyDelete
  3. Thanks for the info shared di Instagram =)

    ReplyDelete
  4. Alhamdulillah..teruja tgk pic-pic Zila kat sana..yang penting semua selamat..tak sabar nk tahu full budget dan detail trip selama 11 hari NETT tu hihih

    ReplyDelete
  5. wah Zila...dah sampai Balkan ye...

    ReplyDelete
  6. wahhhhhhhhhhhhhhhhh cantiknyaaaaaaaaaaaaaa trngok gambar pun dah terasa cam sampai kat sanaaaaaaaaa jer.. <3

    ReplyDelete
  7. sorang ke ni.... assalamualaikum sis salam singgah. hehe

    macam best je balkan

    ReplyDelete
    Replies
    1. waalaikumsalam...saya travel bersama my sis :)

      Tq luang masa singgah

      Delete
  8. nak follow di IG.pakai nama apa yer?:)teringin nak tgok gambar2 semua

    ReplyDelete
  9. Seronok baca.

    Mei 2016 kami bertujuh mula jelajah Europe termasuk Balkan secara backpacking.

    Bermula dari London. Naik bas ke Amsterdam, brussel dan paris.

    Dari Paris naik keretapi laju ke Geneva. Dari Geneva ke Dubrovnik dgn easyjet.

    Keluar airport Dubrovnik kami mula menyewa van mereatasi mostar, sarajevo, nemila, zenika, sarajevo - kotor - budva - podgorika - skhoder ( Albania) - prizren , pristina (Kosovo). Hantar van di airport Pristina dan naik flight ke Istanbul.

    Kos keseluruhan rm6500.

    Oct ini mngkin kami jelajah Europe dan Balkan lg. Cdg ke Berlin, Warsaw (Poland), Budapest (Hungary), Ljubljana (Slovenia), Bosnia, Athens (Greece), Bucharest (Romania), Larnaca (Cyprus) dan mngkin Istanbul.

    Ada beberapa kawan yg akan ikut serta dan sesiapa yg nak ikut serta email kat saya

    ReplyDelete
  10. Sewaktu jelajah Europe termasuk Balkan dan Scandinavia Oct 2016 kami dapat tiket qatar airways yg tersangat murah iaitu hnya rm1200 shj. Route Kul - London - Copenhagen - Kul. Belum pernah lg saya dpt beli tiket semurah ini sepanjang saya travel sejak thn 1994 lagi. Kos semua rm6500. Sama dgn kos saya travel mei 2016 krna kos di Scandinavia sangat mahal.

    Oct 2017 lps, saya, isteri dan 4 org kwn jelajah Europe lg.
    Bermula dari kul ke Amman, Jordan. Dari Amman ke Istanbul. Dari Istanbul ke Madrid. Sewa mpv di airport Madrid merentasi Andalucia iaitu Cordoba, Malaga, Granada, Seville. Dari Seville ke Portugal dan pulangkan kereta semula diairport Madrid utk ke Munich, Jerman.

    Sewa mpv di airport Munich merentasi negara Swizland, Lestantein, Austria, Prague, Czeck dan pulangkan semula mpv di airport Munich utk naik flight ke London. Dari London ke Kl. Kos selama 20 hari rm7300

    ReplyDelete