February 11, 2017

Tokyo (Japan) - Part 8

Assalamualaikum..

Entry Tokyo ni dah nak abis. Walaupun trip Tokyo ni adalah pada December last year, memory tu masih segar lagi. Walaupun trip 6 tahun lepas, syukur setiap memory tu masih terpahat diingatan saya. Suasana serta udara segar yang disedut masih terasa sampai sekarang. Nak tahu tips macam mana nak buat memory terlekat di minda dan di jiwa?? Bak kata orang memorable trips. Senang jer..jawapannya adalah dengan cara menulis. Menulis macam saya sebagai contohnya. Bila saya menulis kisah beberapa bulan lepas, pasti memory indah tu dapat menjelma. Suatu perasaan yang susah nak diungkapkan.

Tips yang seterusnya, hayati moment indah anda. Bagaimana caranya?? Hmm..bagi saya, jika kita dah sampai tempat-tempat yang ingin kita pergi, duduk bertenang dan hayati keindahan tempat itu. Bersyukur kepada Allah kerana diberi kesempatan melihat dunia ciptaanNya ini. Jangan sampai jer asyik ketip-ketip butang camera ataupun hp...asyik la posing nonstop. Just luang masa sekejap hayati keadaan tempat itu serta udara yang dihirup. Minda yang merakam suasana itu lebih bagus dari dirakam oleh camera anda. Mudah kan?? Yang ni dulu kut tips saya beri. Kita balik ke perkara asal saya tulis entry ni...

13 Dec 2016...itulah hari terakhir kami di Tokyo. Activity kami that day hanyalah bersantai di taman dan makan seafood di Tsukiji Market. Duit Yen pun masih banyak sebab saya tak berapa shopping. Bagi saya tak berapa suka shopping kat Japan, mahal sangat. Pagi tu kami ke Ueno Park. Ueno Park ni cun giler time spring..boleh tengok sakura. Time saya pergi ni hanyalah leh tengok ranting pokok sakura..hahaha. Jom layan photo... 

Can you imagine the trees are full of cherry blossom?? That day the weather was very cloudy. It was raining when we were on our way to airport. 

Segala pokok teratai semua dah kering...

Lalang...

Flowers...

Trees...

Pagoda..

Mamat yang tengah bagi makan kucing ni macam something wrong sikit. Memula tu suara dia bergema dalam Ueno Park tu..pelik lah time tu..kenapa pulak mamat ni terpekik-pekik kan. Rupa-rupanya dia tengah panggil kucing-kucing ni nak bagi makan. See..gemuk-gemuk kucing ni. Saya lalu sambil snap photo ni..sekali disergahnya saya suruh gi jauh-jauh gamaknya. Maybe takut saya ni buatkan kucing-kucing tu lari. Takut pulak tengok mamat ni...hehehe. Dalam taman ni saya jumpa 2 ke 3 orang macam tak berapa nak betul..takut jugak lah.

Apa ntah orang panggil gate merah ni

Jalan punya jalan dalam park ni, tetiba jumpa area yang daun-daun kering memenuhi tanah. Impian saya nak bergambar sambil duduk atas daun-daun kering akhirnya tercapai..hehehe. 

I feel so sad..today is my last day at Tokyo :(

I is sukeeee....hehehe

Kasut ni lah dipakai untuk travel, untuk jogging, untuk zumba dan main badminton..hopefully next trip nak beli kasut baru..hehehe

Ketika nak ke Ueno Station, kami singgah shopping street tak jauh dari station. Saya time tu masih belum beli apa-apa souvenir untuk officemate. Macam souvenir saya belek..aduhai mahalnya...tak mampu pulak. Officemate saya bukan sorang dua..ramai sangat dong. Tetiba dengar sorang pakcik ni macam tengah rancak menjual..unik pulak cara pakcik ni menjual snack. Anda tengok video kat bawah ni, tahulah betapa berminatnya saya nak beli. Snack saya beli kat pakcik tulah saya jadikan souvenir untuk officemate saya...hahaha. Tu jer saya termampu..jom layan video...


Dengan 1000 Yen, banyak jugak saya dapat...coklat DARS tu sangatlah sedap. Bila dah balik sini, saya guna apps untuk check ingredient setiap snack ni. Yang ada bahan was-was, saya bagi kat chinese officemate.

Dari bilik awal-awal pagi dah planning nak pergi Tsukiji Market nak makan seafood. Tsukiji Market ni kami just buat option jer jika semua tempat kami sempat cover. Bila dah ke market tu thats mean kami dah cover lah semua tempat yang kami nak pergi...yahoooo. 5 hari 4 malam kami berada di Tokyo kami dapat cover banyak tempat menarik di Tokyo. Trip kali ni kami tak berasa tired ataupun memaksa diri untuk cover macam-macam tempat. 

Amat senang nak kenal pasti arah ke Tsukiji Market bila kita dah exit dari Tsukiji Station. Caranya...tengoklah arah orang ramai berjalan...haaa..tu lah arah ke Tsukiji Market..hahahaha. Tu baru keluar dari station..dah sampai ke destination...haa..hamikk. Manusia bak lautan...amboi, gitu pulak andaiannya hehehe. Kami bayangkan Tsukiji Market ni sebesar Nijo Market di Sapporo nuu haa. Tapi salah sama sekali. Tsujiki Market ni sebesar 20 kali Nijo Market. Pepandai jer..tapi tulah..memang besar teramat. Manusia berhimpit berjalan. Kekadang saya terhimpit dan hampir terpisah dengan my sis. Market ni tak berbau busuk pun dan sangat bersih.


Stall jual makanan tak terkira banyaknya...keliru mindaku untuk memilihnya. Daku memcari stall yang tidak hanya menyajikan seafood mentah. Memadai jika seafood itu di panggang seketika. Cari dan terus cari sampai naik pening. Sesambil mencari..ku petik camera hp ku untuk snap apa yang dijual di sana

Inilah rupa wasabi sebelum di sagat 

Telur ikan..nyummy

Kaki saya terhenti melangkah apabila melihat mochi yang dihiasi sedap sebegini rupa. Saya beli satu jer. Angan-angan nak makan selepas lunch. Lorong area mochi ni tetiba stuck bila orang lain pun stop nak beli..hahaha...tak malu tiru..hahaha. Eh..lupa pulak pasal lunch bila dapat mochi...jom jom cari lunch

Wow..tuna head

Wow...scallop with sea urchin..gluppp...inilah kekesalan saya. Akibat nak simpan perut untuk lunch, saya terpaksa lupakan untuk try ni..huarghhhh 

Akhirnya kami jumpa satu restoran kecil dicelah-celah restoran kecil yang lain. Inilah restoran yang dicari kami. Ada menu seafood yang digrilled. Syukur teramat. Kami berdua tak suka seafood mentah. Saya dah pernah cuba..pastu muntah. Tak boleh lah makan mentah-mentah. Jom tengok apa kami makan...

Seafood heaven uolsss...ada salmon, udang, tuna, sotong biasa dan sotong kurita. So fresh. Tak sia-sia berhimpit-himpit dalam market ni..hehehe. Tempat kami duduk pun sangat selesa.

Kepuasan hari terakhir di Tokyo...muahahaha

Time for dessert!!!! Mochi ni sangat sedappppp...strawberry tu manisssss..kat dalam ada custard. Travel and food cannot be separate from me!!! 
Poyo!!!
\(o_o)/

Walaupun dah kenyang saya paksa diri sendiri makan telur gulung ni...isk tak bertenang langsung jika bab makan..anak sapa laaa

Dah kekenyangan, kami masih tengok jam..masih ada banyak masa lagi. Discuss punya discuss, kami decide nak ke Shinjuku. Sebenarnya tak pergipun tak pe sebab Shinjuku ni tempat shopping mewah..tapi just nak jamu mata jer sebab tak tau nak kemana dah. Sedang berjalan nak ke station, seseorang tegur kami. Rupa-rupanya dia offer nak bawa kami shopping area sekitar Tokyo. Ada mini bus tersadai di tepi jalan menunggu customer. Beberapa pamphlet diberi kepada kami. Dia recommend kami shopping di complex yang menjual halal food. Bila dia tahu kami nak ke Shinjuku, terus di promote mall area situ. Rupa-rupanya amoi yang tak amoi sangat tu macam promoter lah. Yang bestnya dia sediakan transport. Bertuahnya kami time tu...tak payah susah payah nak jalan jauh dan naik turun train..hahaha. 

Kami naik mini bus tu dengan senang hati. Kami disapa dengan driver dengan penuh hormat..respect lah kat brader driver tu. Amoi tak amoi sangat tu sikit-sikit boleh speaking english. So kami share-share lah experience kami selama 5 hari 4 malam tu. Saat-saat akhir kami di Tokyo dapat juga tengok view dari dalam mini bus tu. Tokyo sangat bersih dan tak jam pun. Dekat setengah jam jugak lah kami bersiar-siar secara free..hehehe. 

Diperkenalkan amoi tak amoi yang bawa kami ke Shinjuku. Thank you so much. Dia tunjukkan mall yang bertulis Loax untuk kami masuk. Dia tinggalkan kami betul-betul di depan mall tersebut. Tiada langsung paksaan untuk shopping kat mall tu ye. Dia siap suruh jalan-jalan ke Isetan dan macam-macam lagi mall sekitar tu. Toilet dalam mall tu sangat bersih. Tengah-tengah bershopping dengan my sis..then baru saya terfikir sesuatu. Isk kami ni, tak fikir langsung takut-takut amoi dan amoi tu dan brader driver tu kidnap kami berdua. Mudah sangat percaya. Tapi Alhdulillah tiada apa yang berlalu. Anda semua, jika jumpa mini bus kat atas ni, jangan takut-takut nak naik ye. InsyaAllah tiada apa-apa akan berlalu.

Isetan

Dengan entry ini..berakhir sudah lah kisah saya di Tokyo. Segala info dan pengalaman saya ni boleh dijadikan reference untuk anda yang memerlukannya. Saya sangat sukakan Japan. Jika diberi peluang, saya akan ke Japan lagi. Teringin sekali nak stay lebih lama di Lake Kawaguchiko, teringin lagi visit garden dan park di Tokyo maybe pada musim spring serta teringin lagi makan sepuas hati di Tsukiji Market. 

Setelah berkali-kali travel, banyak betul yang saya belajar..antaranya :-

  • Saya rasa saya semakin matang dalam kehidupan ketika ini. Saya rasa yakin untuk mencabar diri sendiri untuk memilih negara atau tempat yang lebih mencabar untuk di explore. 
  • Pernah dengar ayat "travel like a local"? Kekadang saya tanpa sedar apa yang saya buat seharian ketika berada di negara orang adalah seperti routine harian mereka juga. Naik public transport, eat local food, sembang dengan local people seolah-olah saya ni bukan tourist, bersantai seperti mereka, berjalan seiring local people walaupun di mana jua berada. Tanpa sedar saya dah seperti local peope..no worries..know where to go..feel normal..feel comfortable. Suatu perasaan yang sukar diungkap. 
  • So far saya makin sedar..when we are traveling, don't rush and don't force ourselves to cover all the interesting place..just buat mengikut kemampuan sendiri. Jika tidak, pelbagai masalah akan kita hadapi. Sebagai contoh, tired, exhausted, sick, no mood and etc. Dan kesannya, kita takkan dapat memorable trip. Ketenangan adalah kunci menjadikan sesuatu trip tu smooth..kekalutan menjadikan trip itu miserable. 
Di sini dulu lah saya berceloteh. Jika saya ada mood menulis, maybe saya akan sambung entry langkawi. Masih ada 2 months untuk next trip. Belum study apa sangat lagi pun...hehehe

Sayonara....

12 comments:

  1. u sama cam i.
    even i suka petik camera sekali pun, i akan menghayati suatu tempat tu dgn asyik.
    no selfie for me. sebab tak pandai.
    sebab tu bila buat N3, sikit sangat gambar selfie atau gambar sendiri.

    kitarang ke Japan dulu tak lama di Tokyo.
    lebih kan masa di Kyoto.
    sama gak.. santai2 sangat.
    tak terlalu rushing2 macam tu.
    sebab nak simpan kenangan dalam kepala ni haahh.
    memory kan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. wahhh kita serupa ye. saya memang tak pandai nak pegang camera untuk selfie..nasib baik ada sis yang suka nak snap gambar saya..hehehe. Kekadang kita travel untuk release tention...kalau rush2 lagilah bertambah tension..haha

      Delete
  2. hahahaaa..
    baru tahu wasabi itu berasal dari pokok

    ReplyDelete
  3. best kan tokyo. saya pergi tokyo dulu masa honeymoon, kebetulan masa tu winter, sangat sejuk. rasa nak ke sana lagi kalau ada rezeki..

    ReplyDelete
    Replies
    1. aa memang best kan..saya suka suasana kat sana..hope boleh ke sana lagi

      Delete
  4. bestnyaaaa Japan. Nadia boleh lah baca satu2 entri awak untuk trip Japan sebab plan nak ke Japan Nov nnt . =)

    ReplyDelete
  5. Wahh bln nov..boleh tgk autumn yg best time tu..sila lah refer entry sy

    ReplyDelete