October 19, 2015

China (Shenzhen) - Part 7

Assalamualaikum...

Setelah 12 jam di atas sleeper train..kamipun sampailah ke Shenzhen. Tujuan kesini adalah untuk persinggahan ke Hong Kong. Agak tergesa kut kalau terus masuk Hong Kong sejurus sampai Shenzhen kan…so kami stay 1 malam di Shenzhen. Bila keluar dari perut train..kamipun berpusu-pusu berjalan keluar bersama penumpang lain. Ramai sungguh orang...fuhh. Untuk ke hotel kami perlu naik cab. Jaga-jaga teksi sapu..ada teksi sapu yang bagi salam kat kami..tak pasti kami dia tu islam ke tak. Kami memilih teksi yang memerlukan kita beratur. Just tunjuk address hotel..driver cab tu dah tahu. Kami ditinggalkan 1-2 block building...terpaksa berjalan kami..driver cab tu ada jugak tunjuk jalan..bila halfway berjalan..macam confuse pulak. Just 3 minit gitu berjalan..sampailah kami. Maybe driver cab tu tak mau masuk area hotel kami tu sebab dia kena pusing jauh kut. Saya agaklah..hehehe. Area hotel tu agak happening dengan mall sekeliling area tu. Keadaan lebih moden jika dibandingkan Guilin City


 
Shenzhen yang lebih kurang KL


Hotel ni berada tingkat 4 kalau tak salah saya. Ada lift khas untuk hotel ni jer. Jom tengok bilik!!!


Memang sangat selesa bilik ni...ada meja untuk saya senang memasak.


 Masuk jer bilik...saya terus prepare makanan..tahap kebulur time tu. Travel cooker saya guna untuk panaskan nasi lemak Brahim manakan kettle yang ada dalam bilik tu saya gunakan untuk penaskan sambal ikan bilis terus dari pack aluminium tu.


 Nikmat tak terkata bila dapat makan..hehehe

Selepas makan..saya cakap kat my sis saya nak jalan-jalan area dekat-dekat tu jap sementara dia mandi. Plan saya nak buat surprise untuk my sis sebab that day adalah birthday dia..hehehe. Kononnya nak cari bakery la untuk beli cake. Staff hotel tu bagitau saya direction untuk ke bakery...confident giler time tu..sayapun mulakan mission. Keadaan time tu memang sangat sejuk..tapi saya berpeluh cari bakery tak jumpa-jumpa..hahaha. Akhirnya saya kembali ke hotel..syukur sangat time tu..amoi staff hotel tu sanggup keluar untuk teman saya beli cake. Sambil-sambil berjalan tu kami sembang-sembang la. Walaupun tergagap amoi tu nak speaking, boleh jugak lah saya paham sebab tak kurang juga saya..gagap speaking..hahaha.

Agak sedih sebab tak dapat beli sebiji cake. Semua cake besar-besar. Mahu kembung perut my sis makan cake kalau beli besar-besar..hahaha. Akhirnya saya terpaksa beli cake berlainan flavor sebanyak 3 slices. Selepas ucapkan thanks kepada amoi tu...sayapun masuk la bilik. Takde surprise manapun sebab my sis dah boleh agak saya keluar beli something untuk dia..hehehe.

Selepas selesai surprise my sis..sayapun mandi. Memang tak sempat nak rest pun sebab kami perlu keluar untuk ke Window of The World (WOW). Saya memang tak study untuk trip kali ni…semuanya depend to my sis. Kekadang kesian jugak dia…dialah yang kena fikir semua..dia juga kena layan perangai saya kekadang tired pastu moody. Saya pasti takkan ada orang lain sanggup travel dengan saya bila tahu perangai saya...hahahaha..my sis jer sanggup. Kadang-kadang budget terover sebab nak layan perangai mak datin saya nak naik cab bagai sebab tak larat nak jalan..nak makan itu ini. Percayalah..saperpun takkan sanggup...hahaha. Sebenarnya saya boleh jer tahan berjalan atau susah skit..tapi kalau dtg mood ntah apa-apa tu..memang kesian my sis..

Dah dah..cakap..stop hal saya tu...hehehe. Setelah dah bersiap semua…kamipun berjalan lah nak ke MRT station. Dah terbiasa dengan beberapa subway di beberapa negara, taklah rasa blur-blur nak naik subway di Shenzhen ni. Don't worry…machine untuk beli ticket friendly user. Segala handbag perlu scan belum melalui entrance gate ke apa ntah orang panggil tu.



Just touch destination...then harga ticket akan tertera..token nilah ticket ye. Untuk start mission ke Window of The World...cukup lah tahu mana station untuk kita stop...ianya adalah Shi Jie Zhi Chuang Station...bila dah sampai...keluar ikut Exit F.



Selepas memalui tempat scan hangbag...baru boleh masuk area station mengikut tempat yang nak pergi. 




Dari dalam MRT station.



Ayuh lah kita...



My sis tengah beli ticket...sambil-sambil tunggu..saya snap sana sini.



Dekat luar dah nampak menarik..apatah lagi bahagian dalam



Taraaaa....dah ada ticket...untuk harga semua...saya share nanti2 jerlah ye



Window of The World (WOW) ni seolah-olah taman tema yang dibina untuk menggabungkan trademark buildings dari serata dunia. Buildings yang dibina seakan-akan meneyerupai bangunan asal tapi ianya adalah lebih kecil.



Kalau tak salah saya ni Achor Wat...tak sure sangat sebab belum pernah pergi.


Baru jer jalan sikit...dah lapar..hahaha..kami berjamu selera cake yang saya beli khas untuk my sis birthday. Semua cake ni sedap-sedap belaka..hehehe



Jom masuk tempat yang dikhaskan untuk negara Japan jer..siap ada show lagi...tapi kami xberapa sempat nak layan..sebab dah nak abis.



Mount Fuji di tengah kota raya...hehehe



Sakura itu adalah fake yer...dari jauh memang nampak real



Suka tengok bunga ni!!!



Taj Mahal...tingginya maybe dalam 3-5m gitu



Errrr....ni saya tak sure building ni melambangkan negara apa




Tempat ni memang tenang..bunga-bunga dimana saja...



Sampai di Holland pulak...hehehe. Menarik betul. Kat sini tempat yang paling happening



Gila best bagi ikan koi ni makan...air kolam pulak jernih...memang syok duduk sini



Mengalami pengalaman seperti Lara Croft ...dalam cter Tom Raider tu..hehehe



Dalam setengah hari boleh pergi macam-macam negara nih...amboi hai sakan...hahaha. Yang kat atas ni kononnya kat Paris lah. 



Kalau tak salah saya ni garden yang somewhere in France



Stonehenge...sampai sekarang belum berkesempatan nak pergi. Maybe tunggu next trip.



Church di Moscow.


Window of The World ni tersangatlah besar. Memang sakit kaki lah nak jalan. Kena pulak kami asyik berjalan ketika di Guilin..memang sakit giler kaki. Saya time tu tak sabar nak balik sebab sangat tired dan sakit kaki. Patutnya kami tunggu sampai malam...sebab macam ada show. Time tu ditambah dah start hujan dan saya tak tahan sakit kaki dan juga sejuk..maka my sis terpaksa ikut cakap untuk balik ke hotel. Sebelah malam kami hanya duduk dalam hotel. 

Berakhir sudah seharian di Shenzhen. Untuk next entry saya akan share perjalanan kami merentasi sempadan untuk Hong Kong. Untuk cover beberapa negara dalam 1 trip memang tired. Disebabkan pengalaman Europe Trip last year sangat smooth..maka kami tak teragak-agak nak buat lagi trip sebegitu. Ada adventure kat situ. Apa-apapun, kepuasannya sangat-sangat tak terkata.

3 comments: