November 25, 2011

SwEeT & SoUr SaLMoN

Salam Jumaat.....

Minggu ni saya malas sgt nak masak menu yg complete zat2 yg diperlukan :P heheehe
Baru2 ni sy ada masak kari ketam, hanya kaki yg ada pengepit je...yg badannya sy dah masak lemak cili padi. Kenapa sy wat asing2 cmtu?? apa x nya, sekor ketam sebesar 3 tapak tangan...mmg puas la mkn. 1st time ketam sebesar tu..hehe. Oh, pasal kari ketam tu...sy kopek kulit kaki ketam tu...senang je sbb saya ada alat yg sesuai..hehe. Cantekkk la isinya kuar...lepas masukkan dlm kari...aduh...abis hancur..hahaha. Jgn la anda smua tiru sy ek..cam haper je...hehehe. Tapi ada org ckp sedappppp!!! hahaha. (@_@)

Smlm plak sy masak sweet & sour salmon. Ni pun xpernah dibuat org...xper2 sy buat. Memula saya perap salmon tu dengan black pepper, white pepper, garam & kunyit. Pastu goreng. Sementara tunggu masak...sy prepare sos sweet & sour. Memula saya hiris bawang besar kecik2..halia..serai..saya tumis smua benda ni. Then, saya masukkan cili, sos cili thai, sweet & sour sos, nenas, kicap, garam & gula. Biarkan sampai puas ati...lastly, tuang dlm plate dan susunkan salmon ikut suka...done. Easy rite??


Ni lah rupanya Sweet & Sour Salmon saya..senang je kan?? Nape saya suka sgt salmon?? Sy pernah beli ikan2 yg besar2...tp berbeza ngn salmon yg xhanyir dan xberbau. Walau seminggu dlm fridge, ikan ni still fresh.


Sekian dari dapur bujang.... (**_**)

2 comments:

  1. nyum2..
    bab ketam nh sedap mkn tp x suka nk mkn sbb kena kerja lebey,,hahha.kopek kulit ketam,,:)

    ReplyDelete
  2. salam kenal.. jemput singgah blog hamba (Aku Sebutir Pasir) kalau nak baca pengalaman hamba kembara ke 46 buah negara.. :)

    ReplyDelete