February 3, 2017

Tokyo (Japan) - Part 7

Assalamualaikum...

Eh..lambat pulak sambungan citer pasal Tokyo. Takpe..takpe..sikit lagi nak habis dah. Sabar sikit jer lagi ye...hehe. Cuti CNY agak lama kan? Macam office saya off nak dekat seminggu. Kira ok juga nak gi holiday mana-mana. Tapi saya just luang masa dengan family kat kampung. Kalau time bulan 1 atau 2, selalunya Europe tengah winter. Kalau tengok trip2 saya, mostly time spring. I love spring. Ada bunga-bunga beraneka jenis dan juga warna...suka sangat. Kalau summer, kat negara kita pun boleh rasa kan..hahaha..gurau jer. Kalau winter pula bagi saya, sekali-sekala ok juga lah. Sebabnya, nak berski pun takut..bila salji lebat, semput pulak..hahahha. Autumn pula..I think I fall in love with autumn. Hujung tahun ni hopefully boleh experience autumn lagi..aminnnnn.

Ok sambung cerita...selepas kami balik dari Kawaguchiku, kami decide nak tengok crossing yang famous tu...Shibuya Crossing. Kata orang, tempat cun nak tengok crossing tu adalah dari Starbucks. Sebenarnya, saya tak excited pun nak tengok crossing tu..hahaha..yang menjadi keutamaan saya time tu adalah nak minum. Lepas turun dari bus, dahaga sangat. Masuk lah dalam Starbucks tu..mai aii orang berbaris nak beli minuman boleh tahan jugak. Kami just order 1 mocha. Dah dapat order..kami naik ke tingkat atas nak cari seat. Kat atas pun manusia penuh sampai takde seat. Nasib baik ada 1 seat sebelah mamat jepun. Sambil my sis snap crossing tu, saya asyik lah minum sampai tak sedar dah habis. Bila my sis datang..frust dia sebab mocha dah abis..hahaha. Then saya cakap takpe saya boleh beli lagi. Turun lah beli lagi satu. Kali ni saya nak minta cup besar sikit. Malangnya dorang tak macam Malaysia ada beberapa saiz cup. Sedap sangat mocha kat situ. 

My sis suruh saya gi cross then dia snap photo dari atas starbucks tu..hahhaa..saya taknak..nape ntah rasa macam pelik crossing macam tu jadi tumpuan...hahaha. Photo kat bawah ni semua dari my sis.


Mocha yang sangat sedap!!!

Masa yang sesuai kata orang adalah time orang balik kerja. Kami berkesempatan cross menggunakan crossing tu. Tu pun  memang kami kena cross sebab nak ke subway station. Time cross tu punya lah ramai dok bergambar..pelik betul saya..hahaha. 

Selepas tu kami ke Tokyo Skytree pula. Kami nak tengok view Tokyo City dari tower ni. Hmm..tanpa dirancang, dah banyak tempat kami berpeluang tengok bandar-bandar besar dari atas. Contohnya melihat Bangkok City dari Baiyok Sky Hotel, London City dari London Eye, Sapporo dari Sapporo TV Tower serta Soul City dari Namsan Tower. Cumanya tak berkesempatan melihat Paris dari Eiffel Tower, Hongkong City dari The Peak. Sebenarnya kadang-kala perkara yang tidak dirancang itu adalah sesuatu pengalaman yang indah.


Sumber photo : Skytree wesite. 
Inilah rupa Tokyo Skytree tu..tinggi betul. Boleh nampak Mount Fuji dari tower ni, tapi kami kan gi waktu dah gelap..nampak bangunan dan lampu jer lah.

Disebabkan time kami ke Tokyo ni dah nak dekat Christmas, boleh lah tengok macam-macam decoration.

Kami sampai time yang sangat cun. Ingat ka orang ramai-ramai sebab nak berbaris beli ticket, rupanya bukan sama sekali. Semuanya tunggu nak tengok lighting show. Alah..ala-ala projector tu. Macam-macam image akan terpancar kat dinding tower ni. Music yang terhasil menyebabkan keadaan area tu bergema. Power lah show tu. Free jer..dah abis show ni, orang ramai pun bersurai. Orang yang ramai-ramai tu just nak tengok show tu. Kami meneruskan hasrat nak naik ke tower tu

Taraaa..our ticket. Tak perlu tunggu lamapun untuk beli ticket. Macam mana-mana tower yang kami naik, akan ada orang jaga lift. Lift yang kami naik tu memang laju betul..sampai tak terasa yang kita tengah naik keatas menggunakan lift. Kagum lah. Percaya atau tidak, Tokyo Skytree ni adalah tower ke-2 tertinggi selepas Burj Khalifa di Dubai...so angan-angan pasni naik try naik Burj Khalifa pula..hehehe. Nasib baik angan-angan tu free. Jom tengok photo...

Bandar yang pesat membangun...Tokyo Tower nun di hujung sana yang berwarna keemasan..

View dari atas ni memang awesome. Bangunan nampak tersusun

Abaikan muka tired dan lapar tu..hehehe

Syok tengok christmas tree ni

Alat ni seolah-olah tengok view kat luar dari atas tower ni.

Tokyo zaman dahulu kala

Tokyo zaman sekarang

Cermin untuk tengok terus ke bawah...hihihi..gayatnyaaaa..

Turun jer dari Tokyo Skytree, kami plan nak singgah Asakusa. Disebabkan just 1 station jer dari Tokyo Skytree station, kami decide nak ke Asakusa dengan niat nak cari dinner. 



Sementara nak tunggu train sampai, kami luangkan masa untuk snap train.

Nilah JR train..jom naik

Kat sinilah tempat shopping. Dah banyak kedai tutup, tapi pengunjung masih ramai. 

Restoran pun banyak yang masih bukak. Telan air liur tengok makanan olok-olok ni..gluppp..

Time ni tak salah saya dah pukul 8 malam kut. Lupa la..tengok dalam gambar salah seolah pembaca blog saya yang kini berhubung dengan saya melalui FB, tempat ni crowded betul time dia pergi. Tapi bila dah lewat...lengang jer.


Tetiba terjumpa kedai ni...pekerja kedai ni masih rancak masak kuih ikan yang intinya kacang hitam ni walaupun kedai lain banyak dah tutup.

Ada dua inti untuk kuih bentuk ikan ni. Saya lupa nama kekacang yang diguna untuk menghasilkan lagi satu inti yang color kuning tu. 

Sedap sangat kuih ni...saya mintak yang baru masak..hehehe

Sedap sangat kuih ni

Motif utama ke sini adalah untuk dinner. Banyak restoran yang tak sesuai untuk kami masuk. Tetiba kami lalu depan restoran kat bawah ni..bila tengok menu semuanya seafood. Tapi tak semudah tu untuk kami masuk..perlu betul-betul yakin kan. Bila tanya kat waiter, tak paham english pulak. Mata saya meliar tengok area kitchen. Sekali saya bertentang mata dengan chef hero india..hahahaha. Terus saya panggil. Dia pun datang. Saya yakin dia boleh speaking. Saya punya dialog lebih kurang camgini…"Do you serve meat here?Then dia jawab, "No, all seafood. Don't worry."

"Do you know about muslim?" tanya saya lagi. "Yes" Jawab mamat tu. Lega saya. Then saya tanya lagi. "Do you know we need eat halal food?" Then dia cakap yes lagi. Bertambah lega lah saya..hahaha. Then kami masuklah restoran tu dengan senang hati, jiwa dan raga gitu.


Senang jer nak cari restoran ni...ada aquarium yang dalamnya ada pelbagai ikan.

Tak perlu order air ye..kita akan diberi tea percuma!!!

Meriah tak makanan saya?? hehehe. Mostly makanan kat sini merupakan tempura. Saya order ell tempura. Ada udang sekor dan beberapa jenis sayuran. Ell tu besar giler..tak larat nak habis. My sis pula order mix seafood.

Malam tu saya tidur dalam keletihan dan kekenyangan..hehehe. Akhirnya tercapai juga niat nak makan tempura. Esok kami bakal pulang. Untuk next entry saya akan share activity terakhir kami di Tokyo…

Sayonara!!!

9 comments:

  1. Inspiratif banget mbak...salut pada anda yang bisa menyalurkan hoby jalan-jalan dan menulis menjadi sesuatu yang sangat positif untuk orang lain karena bisa memberikan inspirasi...terima kasih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks Aniqul..saya pun berharap memberi kesan positif kepada diri sendiri serta pembaca blog saya :)

      Delete
  2. Replies
    1. a'a betul..rasanya pulak kalo x salah macam apam balik..hehehe

      Delete
  3. apa yang best pasal tokyo ni ialah MRT line dia.. hahahaha - sangat pening, tapi after 2 days dah ok dah.. hehehe

    ReplyDelete
  4. Replies
    1. waktu siang sure meriah..time saya pergi tu dah byk kedai tutup :(

      Delete