September 14, 2011

SaMPeRiT

Salam...

Sejak akhir2 ni saya tak sempatpun nak update blog. Siang mlm bz. Ni kira ada masa sikit. Kali ni saya just nak share experience buat samperit dengan mak. Samperit mak saya ni kat mana2pun xleh dapat. Takkan sama dengan samperit orang lain. Tiap2 raya...kitaorg sekeluarga mesti buat biskut ni. Kdg2 tetamu yg dtg mesti cari biskut ni...ada org siap2 order2 lg. Selalunya mak akan wat adunan dan saya akan bentukkan samperit ni. Memang betul2 kena sabar skit wat samperit ni. Adik plak tlg letakkan cherry kt atas bunga samperit ni...jom ushar skit pic :)



Ni la bentuk samperit yg saya wat. Kat kedai semua cherry merah dah abis...terpaksa la guna manik gula ni. Kalo guna cherry merah akan berseri lg.


Taraaa...ni yg dah siap. Ni utk makcik saya..1 tupperware ni just RM5. Ada 60 biji. Mak saja2 nak jual murah sbb dia bukan niat nk untungpun...mcm tlg watkan jer.


Ni yg guna cherry hijau.

Mak xde sukatan untuk resepi samperit ni...semuanya depend sedap tangan mak.So, saya xdpt nak share resepi yg betul2 sgt..so...kt bwh ni bahan2 dan cara2 nk wat :

Bahan2 :
Butter
Tepung biskut blue key
Tepung jagung
Tepung Kastard
Telur kuning
Susu pekat
Gula (dikisar)
Cherry (utk hiasan)

Cara :
Kacau butter dan gula sampai jd sebati. Masukkan telur kuning dan susu....masukkan semua tepung ikut suka hati. Tepung kastard yg byk sgt takut xsedap plak...letak mcm yg bg dia kuning skit2 jer. Tepung blue key dan jagung tu maybe sama byk kut...xpayah air.

Tips :
Tepung2 leh stop letak bila adunan dah boleh jd doh.

No comments:

Post a Comment