January 31, 2018

Balkan Trip - (Turkey - Istanbul) Part 1

Assalamualaikum...


Tajuk entry saya ni saya sesaja letak Balkan walaupun saya takde lah explore seluruh Balkan countries. Macam mak sedara saya, ikut Balkan trip sampaikan tak ingat nama negara yang dia pergi sebab banyak sangat. Macam biasalah, touch and go lah tu. Dia cakap, hotel stay untuk tidur jer. Tak sempat nak relax betul-betul.

Ok ok ok..cter pasal trip saya. Macam biasa, my sis lah yang survey flight dan book segala macam. Tugas saya pulak, cari attraction places mana yang patut. Kami beli return flight dari KL-Istanbul dan transit di Jeddah 2 bulan sebelum trip. Kali ni berkesempatan naik Saudi Arabia Airlines. Negara yang paling kami nak tuju sesangat adalah Bosnia and Herzegovina. Malangnya direct flight semuanya mahal-mahal. Cuba pulak direct flight ke Croatia, juga mahal. Nak tak nak kena beli ticket flight ke Istanbul. Saya listkan flight sepanjang trip kami...

1) KL - Istanbul (return) transit di Jeddah by Saudi Arabia Airlines
2) Istanbul - Sarajevo by Turkish Airlines
3) Dubrovnik - Zagreb by Croatia Airlines
4) Zagreb - Istanbul by Turkish Airlines

Ikutkan hati, jika nak ke Istanbul mestilah time spring dan bukan dalam masa terdekat. Apa-apapun saya terima, Allah bagi rezeki ke Istanbul cepat..syukur.

Preparation ala kadar saja sebab barang-barang untuk travel in winter memang sentiasa simpan. Flight kami ke Istanbul adalah pada waktu malam. Disebabkan Saudi Arabia Airlines ni transit di Jeddah, maka ramailah jemaah umrah. Rata-rata lebih kurang 90% penumpang jemaah umrah. 80% darinya adalah dari Indonesia. Jemaah umrah Indonesia ni betul-betul dalam kumpulan yang besar. Ada sekumpulan jemaah dari Malaysia hanya dalam 7-8 orang jemaah gitu jer dan dalam flight mereka duduk di seat yang berdekatan. Seorang ustaz iringi mereka. Disebabkan jemaah Malaysia ni tak jauh dari seat saya, saya just perhati jerlah. Ustaz tu guide mereka nak niat ketika flight merentasi Miqat. Macam mana nak tahu?? info dari screen tv akan tertera.

Yang jemaah Indonesia berdekatan saya pulak, kesian betul saya tengok. Maybe makcik-makcik tu takde anak-anak teman. Nak pakai seat belt pun tak tahu..yang berdekatan saya and my sis bolehla nak tolong..yang lain2 tu?? Kesian sangat. Yang stewardess pulak, tanya makcik2 tu nak fish ke chicken time nak serve makanan tu. Terkebil-kebil makcik2 tu. Last2 main letak jer makanan di meja makcik2 tu. Tak sanggup betul tengok kesusahan makcik2 tu. Bagi mereka maybe takde pape..hanya di dalam hati mereka nak menunaikan umrah serta menjadi tetamu Allah SWT di Tanah Suci.

Sepanjang dalam flight, kami disajikan nasi dan juga pasta. Tak berapa menarik rasanya. Nasib baik ada bun panas..i likeee!!!

Kami sampai di Jeddah setelah 9 jam penerbangan. Kalau tak salah saya, kami sampai di Jeddah dalam pukul 11pm waktu tempatan. Masih ada 6 jam sebelum flight seterusnya ke Istanbul. Saya dah mengantuk giler time tu. Ada transit lounge untuk menempatkan penumpang transit. Bergelimpangan tido sampaikan nak dekat pintu toilet..isk isk isk. Saya sempat lelap sekejap jer atas kerusi. Tak selesa sungguh. 

Lebih kurang pukul 6.30am, lagi sekali naik Saudi Arabia Airlines. Cuma 4 jam lebih untuk sampai di Istanbul. Entah apa sebabnya, flight tu tidak bergerak setelah lebih kurang 1 jam kami di dalamnya. Ada beberapa penumpang complaint sebab mereka perlu naik next flight setelah tiba di Istanbul. Setelah flight landing jer...terus beberapa penumpang ambil bag dan tunggu di depan pintu keluar. Ntah lah mereka sempat ke tak sebab time nak beratur imegresen tu, punya lah panjang. 

 
Hening pagi di Jeddah airport. 

  
Alhamdulillah...kami menikmati breakfast yang lazat di atas flight Saudi Arabia ketika menghala ke Istanbul...nyummy!!!

Kisah di imigresen Istanbul. Ketika turn saya nak lalu imigresen tu, pegawai tu macam ada masalah dengan word Binti di passport saya. Nasib baik ada pegawai lain disebelah dia..pegawai tulah explain. Bila turn my sis, cepat sikit lah sebab isu Binti tu takde lagi.

Disebabkan energy masih ada, my sis ajak naik train jer untuk ke Sultanahamet. Ikut jer signboard nak ke train station. Senang dan mudah. Sebelum naik train kenalah beli Istanbulkart. Kalau tak reti nak beli di machine, boleh beli di kiosk area nak menghala ke train station tu. Train dari airport tidak boleh direct ke Sultanahamet. Perlu tukar naik tram pulak. Systematic juga system train dan tram di Istanbul ni. Jika ada masalah tak paham ke apa, boleh bertanya kepada pegawai yang jaga di gate. 

Dari airport, selepas 4 stop..kena turun pulak di Zeytinburnu station. Dari station nilah kita perlu tukar ke tram. Tak salah saya berbelas-belas stop jugaklah nak sampai Sultanahamet. Dah la kena berdiri...fuhh. Warga negara Turkey saja2 dalam tram yang sungguh padat. Bila baca dari blog atau pape website, saya langsung tak boleh imagine keadaan system transport di Istanbul. Bila dah berkesemptan merasai sendiri, baru lahh tahu...hehehe.

 
Zeytinburnu station...punya bodoh saya time ni..dengan luggage bag besar bagak, ada hati guna gate biasa tu..tersekat dalam tu..hahahha. Boleh jer gunakan gate yang sebelah kiri tu...hahaha!!!

Turun jer dari tram, terkasima melihat betapa happening area Sultanahamet. Tersergam indah Blue Mosque dan Hargia Sophia. Tak sabar betul kami time tu.  Kami memilih Antusa Palace Hotel untuk stay 1 malam di Istanbul. Dari Sultanahamet Station, just 2-3 minit jer berjalan.

 
Ketika di Sultanahamet Station. Boleh cross sesuka hati di atas laluan tram ni. 

 
Kami perlu melalui deretan restaurant area ni untuk ke Antusa Palace..wow unik kan?? Saya suka tengok suasana area Antusa Palace

 
Antusa Palace Hotel

 
Sementara nak tunggu urusan check-in, kami dihidangkan dengan Turkish tea sebagai welcome drink.


 
Masuk jer bilik...eh macam sempit pulak. Tak sama macam dalam booking.com. Bila tanya receptionist, dia cakap memang tulah bilik kami booked. Hentam jer lah labu.  


 
Bermulalah sekmen cari space nak bukak luggage..hahaha. Kerusi di jadikan tempat nak sangkut pape..hahaha.


 
Minta twin bed..diberinya katil ni..hentam jer lah.


 
 
Puas hati dengan toilet.. 

Sesudah dapat bilik, mandi apa semua..kami cari restaurant dulu. Lapar sangat sebab dah melebihi waktu lunch. Kami dua orang ni travel jenis kena cukup breakfast, lunch dah dinner...haahhaha. 

 
My sis la tertawan tengok lauk salmon kat restaurant ni time kami lalu nak ke hotel sesudah sampai di Sultanahamet Station tadi. Kami just pilih satu lauk jer dan share.

 
Roti tu adalah free..tapi tak sesuai di beri. Nak cicah dengan apa?? Lauk semua kering-kering..hahaha. 

 
Saya memilih nasi yang ntah apa namanya ni..ada pelbagai nuts. Tak tahu nak explain rasanya..conclusionnya adalah sedap..hehehe. Besar betul salmon tu..puas kami berdua makan. Saya boleh agak rasa masakan salmon tu..salmon di letakkan atas cili, bawang, tomato dan lemon, lepastu bungkus dengan aluminium foil dan masukkan dalam oven..maybe letak lah garam serta pape herbs.

Dah kenyang...time tu explore Istanbul.....Time tu keadaan makin nak gelap. Kami ada sedikit jer masa. Lagipun agak penat sebab menempuh perjalanan yang panjang. Jom layan photo...

 
Meriah betul area tumpuan pelancong ni....

 
Highlight utama di Istanbul...Sultan Ahmet Mosque atau Blue Mosque. Cukup indah. Saya just hayati keindahan masjid ini dari luar. Esok tu saya niat nak masuk pulak.

  
Hargia Sophia yang dibina 1500 years ago. Asalnya Hargia Sophia ni adalah church...church ni jatuh ke tangan tentera islam kemudiannya dijadikan masjid. Dan sekarang Hargia Sophia ni adalah sebuah museum. Nak tahu kisah lebih lanjut, boleh google ye.
 

 Baru pukul 4.30pm dah nak gelap. Kami pun makin longlai...

Nantikan next entry untuk saya share keindahan Istanbul yang seterusnya...stay tune...bai!!!

 

January 21, 2018

Balkan Trip - Intro

Assalamualaikum...

Lama sudah tak menulis sejak habis entry Scandinavian. Sejak setahun lepas saya asyik pulak berinstagram, so blog ni saya akan update bila ada new trip jer. Dalam IG boleh share travel photos dan dalam blog boleh share experience dan juga tips sepanjang travel :)

Nak tahu negara apa pulak saya explore tahun ni?? Jeng jeng jeng...jom tengok intro trip saya dulu..hehehe..

Trip saya ni bermula dari 4/1/2018 to 16/1/2018..nak dekat 2 weeks. Jika ditolak perjalanan yang berjam-jam, ada lah dalam 11 days nett. Jom tengok apa highlight saya dalam sesebuah negara yang saya sampai...

1) TURKEY
  
Menikmati keunggulan Islamic architecture di Istanbul

 
Freezing di Bursa dengan suhu -8 degree calcius 


2) BOSNIA AND HERZEGOVINA
 
Menikmati ketenangan di Sarajevo
 
  
Keterujaan di Blagaj Tekka dan juga Pocitelj 

 
Extra kagum di Mostar Old Town

3) CROATIA
 
Menggigil kepala lutut akibat explore keseluruhan historical City Walls di Dubrovnik...but the view is stunning!!!
 
  
Menyaksikan ciptaan Allah SWT yang sungguh indah di Plitvice National Park dan Rastoke Village
 
 Strolling around Zagreb City

Alhamdulillah yang amat sangat-sangat untuk trip ni, semuanya manisssss..terpilihara dari scamming, perjalanan, makan, minum serta tempat tinggal yang menyelesakan dan pelbagai lagi. Nantikan next entry untuk saya share pengalaman saya :)

Bai......

October 1, 2017

Scandinavian Trips (Sweden-Stockholm) Final

Assalamualaikum...

Hai guys..akhirnya entry untuk Sweden sudah di penghujung..huhuhuhu. Thanks kepada yang follow kisah saya sepanjang entry Scandinavian trips ni. Jika ada yang mendapat inspirasi untuk ke Scandinavian selepas baca blog saya, tahniah saya ucapkan!!!

Ok..jom sambung.

Selepas keletihan dan kelaparan, dari Skansen, kami mencari halal food. My sis search halal restaurant dari website www.zabihah.com. My sis main pilih jer restaurant halal. Kemudian menggunakan google map, kami just follow utk naik bus no berapa semua. Mudah betul jika travel ada internet, possibility nak sesat tu InsyaAllah tak berlaku. Kekadang sesat ni bukan setakat buang masa, buang tenaga juga dan akhirnya buat kita tired dan takde mood.


 
 Saya snap ketika di dalam bus.

Restaurant yang kami nak terjah tu adalah Hot House of Taste. Time tu memang tak tahu lah restaurant tu jenis apa. Bila jer sampai...ohhh....thai restaurant rupanya. Terbaik betul pilihan my sis. Dah beberapa hari dah sepanjang trip tak makan nasi bersama lauk yang lengkap. So, time tu lah kami nak makan sungguh-sungguh...hehehe. Gembira tak kepalang.


 
Air ni ikut suka nak minum banyak mana pun...free!!


 
Taraaa...ni lah yang kami order. Saya order rice with salmon tomyam and my sis order rice with seafood tomyam..kemudian kami tambah mix veggies. Saya punya la makan sampai tak larat nak jalan...hahahaha. Total makanan ni lebih kurang SEK270..apa salahnya makan besar sebelum nak balik Malaysia kan...hahaha.

Akibat kekenyangan, kami decide nak balik bilik dulu. Boleh dikatakan kami dah pun banyak cover interesting places di Stockholm. Selepas relax kat bilik, kami decide nak pergi lagi Gamla Stan untuk habiskan duit beli souvenir dan tengok sunset.



 
View petang berdekatan hostel yang kami stay tu. Bridge yang saya berdiri untuk snap photo ni adalah juga port terbaik untuk tengok sunset...baca sampai habis untuk tengok view sunset yang sempat snap...


 
Time ni tak salah saya dalam pukul 6 tau 7 macam tu. Suasana di Gamla Stan ni sangat lengang. Kedai pun banyak dah tutup. 

 
Ini masa yang sesuai untuk snap building di Gamla Stan tanpa ada orang ramai 

 
 
Langit biru masih jelas kelihatan..tapi suasana di dalam Gamla Stan ni makin gelap 

 
Ada 2-3 buah souvenir shop yang masih buka. Akibat tak bayak souvenir shop buka, ramai lah tourists dalam tu. Saya cuba-cuba lah nego..Alhamdulillah dapat. Tips saya, nak dapat souvenir murah, datang lah lewat macam kami ni dan masuk kedai yang owner dia adalah muslim..InsyaAllah boleh nego harga.


 
Tetiba kami nampak cahaya keemasan di celahan building Gamla Stan ni...apa lagi...terus lah kami berjalan menghala ke arah tu.


 
The golden light brought us to this view..Subhanallah cantik betul cahaya keemasan tu. Cahaya senja yang cukup sempurna!!! Maha Suci Allah yang menjadikan bumi ini dengan penuh keajaiban!!!


 
Rasa tersangatlah beruntung sebab sehari sebelum nak balik ke Malaysia, saya berpeluang menikmati petang yang indah macam ni...Syukur!!!


 
Gröna Lund's Amusement Park di seberang sana!!!


Tempat ni tak jauh pun dari Gamla Stan, just cross jalan jer..memang port terbaik nak tengok view waktu petang walaupun tak nampak sunset.


Masih terpahat di dalam minda, hati dan sanubari saya suasana ni..angin menderu lembut, burung camar berkicau-kicau, kepulan awan sungguh mengasyikkan, sejuk jangan cakap lah...menggigil tu sudah pasti. Sangat menenangkan jiwa.

Hari ni kami asyik berjalan. Dah la berjalan berjam-jam dalam Skansen..kemudian berjalan lagi di Gamla Stan..kaki terasa nak jem dah...hahaha. Bukan setakat tu..dah berhari-hari aktiviti kami start dari Norway, kemudian ke Denmark dan akhir sekali di Sweden...asyik berjalan saja. Badan pula minta nak rehat. Dah puas di Gamla Stan, kami decide nak akhirkan exploration kami di Sweden. Cukup kut rasanya..kami terpaksa puas sebab esok tu nak balik Malaysia dah. 

Seperti yang dijanjikan..inilah view senja berdekatan hostel kami. Jika kami awal sikit, maybe boleh nampak matahari jatuh. Di hujung sana seolah-olah api yang sedang marak kan?? 

Ok, guys..next time bila ada masa, saya akan menulis entry untuk wrap this scandnavian trip dan share apa yang saya beli. Dalam otak sekarang banyak betul idea nak decorate my apartment with scandinavian decor..i'm so excited...hehehehe.

Bai...