June 1, 2011

KuChiNg - Taman Bako

2nd day kat Kuching..aktiviti hari tu adalah menjejak taman Bako. Kata org setempat tmpt tu jauh..tp bila saya pergi, xjauh mana lah...dr town just 45 minutes. Cuaca cukup panas time tu..

Sampai jer kat situ..kami terus masuk utk tanya mcmana nak pergi Tmn Bako. utk masuk jer dah kena byr RM10 sorg dan kena tulis detail diri kat list dorg. Lepas tu kita akan dilayan oleh diver boat. Dlm 1 boat max 5org je boleh duduk..so kebetulan ada 3org minah india nak ikut..so cukup lah 5org..1 way RM47 tp disebabkan nak pegi sampai Bako Rock, kena tambah lg Rm35. So kitaorg bahagi 5 lah, lebih kurang RM16 sorg. Nak balik lain cter plak.

Ada apa kat sini?? hmmm...cantik sgt view kt sini..mmg alam ciptaan Allah sangat indah..masih terbayang2 lagi view kt situ. Sejuk mata memandang. Tapi yg xbestnya saya takut la naik speed boat..rasa cam xselamat jer...berdenyut2 pala otak..hehe

Ni lah stone henge Malaysia..ni lah batu tarikan utama kat sini



Kalo saya turun kat sini boleh tgk monyet yg hidung besar tu..disebabkan sakit paler sgt2...terpaksalah xturun..terus balik dan kebetulan 1 couple cinapun tengah tunggu nak balik..so leh save budget lg bila nak balik. Banyak picture saya snap..ni dulu lah saya letak

KuChiNg - Cultural Village

Pasal Kuching lagi nih..4 hari kat sana mmg semua masa yg ada pack ngn aktiviti..hahahaha. X lah penat sangat sebab kereta "sport" ada. Ke hulu..ke pekan..ke hilir dengan kereta "sport" tu. Boleh bayangkan x dengan rental utk 3 hari hanya RM130 saya boleh dpt kereta "Sport" paling hebat kat Kuching?? sayang xsnap pic kereta tu...ish ish ish...

Lupakan dulu pasal kereta tu..nanti2 saya cter..skrg jom kita gi Cultural Village. Kalo nak pegi..just follow signboard Santubung jer..Hmm..tempat ni mmg best. Nak masuk kena byr tiket herge RM60. My sis bayarkan...wakakak..mmg syok. Yg mahal semua dia jer..yg murah mcm mineral water saya seponsor... :P

Jgn ckp byk jom tgk pictures...


Dengan high hill saya jln kt jambatan buluh ni..hehe...gigih


Setiap org diberi satu buku utk dichop disetiap jenis rumah yg kita masuk..kira buku tu mcm souvenir lah utk kita

Gerun masuk umah ni...cam ada pemujaan jer..

Setiap jenis rumah sure ada org dlm tu..drg akan explain hal mengenai aktiviti yg ada dlm setiap rumah...makanan tradisional drg pun dijual

Kain ni xla dijual..boleh tgk jer :)


Ni rumah plg tinggi...saya naik ni..hehe..tiang semua dr batang pokok



Org ni goreng kerepek dlm umah tinggi tulah...saya beli..rangup :)



Lepas semua jenis rumah saya masuk..maka tibalah masanya utk tgk show..show ni drg buat 2 kali 1 hari...sekali kul 11am..sekali lg kul 4pm..mmg best..


Saat2 akhir di Cultural Village

Cultural Village ni mmg menyajikan hiburan traditional bertaraf international..saya tgk pelancong2 luar semuanya terhibur. Lebih kurang 4 jam saya dlm tu..

Hmm...nak cter skit pasal kete "sport"..terbaeekkk dr Kuching..hehe. Kete ni kete kancil sebenarnya..rasanya2 1st edition kut... :P
Disebabkan budget travel, terpaksa la sewa kete yg "power" ni..Rm130 utk 3 hari..mana nak dpt beb!!! kalo terkunci pintu kunci dok dalam still boleh bukak woo..rahsianya sebab tingkap kete ni xmcm tingkap kete orglain..ngeh ngeh..

My sis cukup terer kendalikan kete ni..manual plak tu. Xleh nak start...dia tekan minyak skit dia start...perhhh...idup...lu memang best la beb!!! radio xfuntion..dia punya speaker berterabur kalo break mengejut..seat boleh la duduk. Apap2pun kete ni mmg best...ni bukti resit sewa..heheh









KuCHiNg - Pasar Serikin


Pasar Serikin sering diperkatakan oleh org yg pernah pergi Kuching serta dlm forum dan jugak blog. Berkobar2 bila ramai org suggest pergi. Ada yg ckp kena pegi awal2 takut barang abis. Pasar ni hanya ada hari sabtu dan ahad saja. Rata2 peniaga dr Indonesia. Kira Serikin ni boarder antara Sarawak & Indonesia.

Setelah penyewa kereta serahkan kereta "sport" sewa kira pukul 7am dr airport..kami terus pecut dengan jayanya dan semangat ke Serikin.

Sepanjang perjalanan saya dpt tgk view yg sgt. Jalanpun elok walaupun kelihatan mcm hulu..sejuk jer tgk bukit bukau ..hutan..aduhhh!!!


Dlm 45 minit, sampailah....sekali tgk pasar ni lebih kurang mcm pasar mlm jer..sedih tul tgk..barang2 dijual kat mana2 leh dpt. Mcm tertipu jer..sedih2..hehehe..saya xbeli apapun..tp akibat lapar sgt, terpaksa beli cekodok kat satu gerai ni. Lepas jln2 hampir setengah jam gitu..sayapun cabut..tp Alhamdullillah..walaupun kerta "sport" nampak uzur...sampai gak saya kt situ..saya snap jer apa2 yg saya nampak...tp saya nasihatkan kepada yg berkunjung ke Kuching..xyah la dtg pasar ni...hehehe




Byk org jual kerepek ni...satupun xbeli..hehe


Time pegi ujan rintik2..kira xpanas la time jln2..kena plak awal pg. Ada blog saya tgk drg berpanas nk lalu semua gerai tu..pokokpun xde..gerai plak atap zink


Cicak gergasi ni..hehehe




Kedai makanpun ada 1-2 jer...kesian gak la tgk keadaan kt situ. Apa2pun saya enjoy kat situ. Lepas dah abis round..saya singgah jap bergambar kat Gua Angin sebab terlanjur lalu area tu. Tapi xberani masuk sebab gerun la..



KuCHinG - TopSport



Bila search dlm forum or blog, byk org rekemen dinner kat TopSport. Kena plak dgk dorg posted picture mcm2 seafood..terliur tgk. Makan mlm 1st tu pergi lah kat sana. 

Kena panjat tangga lebih kurang 4 tingkat gitu..xnampak la plak lift. Kedai2 mkn mcm atas bumbung..

Sampai jer kat atas...mak aii...ramainya org. Semua kedai plak tulisan china. Tempat tu mcm food court. Lebih dr 10 lot kedai mkn kt situ. Semua kedai kebanyakkannya tertera HALAL. Dlm diri ni tertanya2 cmner leh dpt cert HALAL kalo arak disajikan?? hmmmm...





Dlm byk2 kedai tulisan china tu, adalah tersesat 1 kedai melayu kt atas tu..so sayapun order lah kat situ. Akibat jauh skit tempat duduk dgn lot kedai tu, pakcik tu xnak antar..saya rayu kat dia.."pakcik saya tingin sgt nak makan ketam" wat muka sedih skit..cair lah pakcik ni..hehe.

Ketam ni saya ambik sekor jer sebab besar sgt. Meriah tul seafood kat sini..udang besar..ikan berbagai jenis..




Ni terubuk goreng..harga lebih kurang Rm20 lebih...xsusah sgt nak makan walaupun terubuk ni terkenal ngn tulang byk.




Sayur miden ni goreng belacan..kira2 mlm tu sekor ikan, sekor ketam, semangkuk sayur abis dlm RM50 cmtu