May 5, 2017

Scandinavian Trips (Norway - Bergen) Part 2

Assalamualaikum....

Day 2 in Bergen, Norway.

Tak sabar betul nak explore Bergen dengan keadaan saya dah betul-betul fresh dan energetic gitu..hehehe. Kami ada 1 full day untuk explore Bergen. Untuk the next day tu kami akan menuju ke tempat lain. Saya kenakan pakaian yang boleh menahan kesejukan. Seriously, Bergen sangat lah sejuk. Langsung tak macam spring..totally macam winter.

Di Scandic Neptun nilah satu-satunya hotel yang kami dapat free breakfast disepanjang trip. Memang saya takkan lepaskan peluang lah nak makan roti yang berjenis-jenis..hahaha.


Macam banyak untuk dimakan berduakan?? Sebenarnya saya ambik simpan sikit dalam handbag..hehehe.

Bila nak keluar dari hotel..hujan kat luar. Sejuknya mencengkam sehingga ke tulang. Time tu dah pukul 9am lebih. Kalau kami tunggu hujan stop, macam bazir masa. Saya cuba berjalan dalam hujan..ohh..rintik-rintik jer. So kami redah jer lah. Lagipun attraction places memang sekitar hotel jer..semuanya walking distance. Saya ni suka sangat tengok langit biru cerah di negara orang. Birunya lain betul dari biru langit di Malaysia. Saya berdoa sangat moga ada kesempatan melihat langit biru untuk hari tu.

Tempat pertama yang kami nai tujui adalah Bryggen. Rasa excited sangat bila tengok view yang asyik sebelum datang tengok dari internet jer. Jom layan photo...


Walaupun gerimis, kesejukkannya memang tak dapat nak tahan..gigih juga berjalan.

Building ni tak jauh dari hotel kami, bahagian bawah tu adalah fish market..yang atas tu tourist information.

Kedaipun banyak belum buka time ni walaupun dah pukul 9.30am


Suka tengok suasana ni..sambil berjalan ke Bryggen sambil snap view mana-mana yang menarik..setiap sudut Bergen menarik hati saya.

Time memang dah tak tahan sangat dengan sejuk..lalu mencari haba panas di souvenir shop dalam building lama (termasuk dalam UNESCO’s World Heritage List) kat belakang saya tu sambil-sambil beli souvenir 

Banyak betul souvenir yang harganya tak mampu milik...hehehe. 

42 NOK untuk satu FM..dalam RM20 lebih. Mampu beli untuk diri sendiri dan mak :)

Pintu souvenir shop ni senget sebab nak ikut sengetnya bangunan ni..hahaha. Souvenir shop ni bukan saja ada di bahagian depan deretan bangunan-bangunan lama ni..tapi juga di celah-celah bahagian tepi/ lorong antara bangunan..jom tengok kt bawah

Bangunan lama ni totally diperbuat daripada kayu...ohh..baru tahu


Ada rumah ala-ala rumah ahli sihir di celah antara bangunan lama tu.


Bila tembus ke belakang bangunan lama tu...nampak view ni.

Kemudianya saya cakap kat my sis..jom jalan dalam beberapa minit dari Bryggen kita ke satu tempat yang saya pun tak tahu tu apa. Saya terjumpa time street view dari google map...hahaha. Teringin nak pergi sebab nak bergambar je dan dekat jer dari tempat kami berada

Gini lah tempat yang saya cakap tu..tak tau tempat apa..cuma suka tengok design kat sini yang penuh berbatu..unik.


Besar benar ketulan batu dibuat dinding tu..tingkap tu alahai..comel je..hehe

Area tempat yang tak tahu apa tu ada taman kecik..macam biasa lah di Bergen ni..pokok belum keluar daun betul-betul lagi walaupun dah spring.


Bunga ni mesti cantik bila dah kembang mekar.


Daffodil...

View tak jauh dari taman tu.

Syok tengok deretan pokok ni..sayapun standby lah nak bergambar..my sis lah photographer nya...tengah syok2 posing..tetiba..kelepappp..panic saya tengok bila jaket my sis penuh dengan taik burung. Bukan sikit tau...banyak jer..hahaha. Tak tau nak kesian ke nak gelak time tu..hahaha. Jenuh pulak lak lap dengan wet tissue untuk buang tahi burung tu..hahaha. Apa lagi..bergegas lah kami balik ke hotel. Nasib baik hotel dekat jer..hahaha.

On the way nak berjalan balik tu..tetiba cuaca bertukar cerah..langit biru terang menunjuk rupa. Awan gelap bertukar putih bak kapas..hatiku riang. 

Nantikan next entry untuk baca activity kami seterusnya.....

7 comments: