January 2, 2017

Tokyo (Japan) - Part 5

Assalamualaikum…

Dah part 5..kira ok lagi lah ni sebab tak bertangguh lama sangat kan..hehehhe. Masih stori mori day 3 di Tokyo iaitu pada 11 Dec 2016. Setelah puas di Imperial Palace, kami decide nak ke Tokyo Tower. Just nak bergambar je sebab kami plan nak naik Skytree. Lagipun Tokyo Tower ni ala-ala Sapporo Tower yang kami dah pernah naik di Hokkaido, so tak payah pun takpe kut. Dari Onarimon Station, kami perlu berjalan jauh jugak. On the way nak ke Tokyo Tower tu, saya terperasan ada satu cafe. Nama cafe tu macam familiar sangat. Oh ya...saya terus teringat. Pain Le Quotidien, itulah organic cafe yang saya pernah makan time kat Covent Garden, London. Time tu saya makan scone yang sangat sedap. My sis taknak makan kat situ, so saya just take away muffin dan roti.



Muffin dan roti yang saya beli sangatlah sedap!!!


Dalam pagar sebelah saya tu kalau tak salah ada shrine

Suka tengok langit yang membiru ni...yang tinggal ranting tu, tulah pokok bunga sakura. Dan boleh nampak kuncup bunga sikit-sikit


Inilah lunch kami...hehehe. Kami makan di bahagian bawah Tokyo Tower ni. Ada banyak kedai souvenir kat sini. Saya beli t-shirt Tokyo yang berharga 1000 Yen. Agak puas hati dengan t-shirt tu sebab kainnya lembut..


Bergambar di area Tokyo Tower kejap jer then kami berlalu dari situ..ada park area Tokyo Tower tu. Kaki kami dah gigil nak berjalan..so terpaksa lupakan nak masuk park ni.


Lawa lah bunga ni


View dari atas pedestrian bridge on the way nak ke subway station


Agak kepenatan lah asyik berjalan jer. Discuss punya discuss my sis ajak ke Lake Kawaguchiko time tu jugak. Terbeliak biji mata saya...hahaha. Apa taknya, time tu dah pukul 2 ke 3pm gitu. Kalau ya pun nak ke sana, kami belum book apa-apa bilik. Of course la kena overnight sebab dari Tokyo ke Lake Kawaguchiko mengambil masa lebih kurang 2 jam gitu. Saya utarakan beberapa risk perlu kami hadapi dari segi hotel, transport dengan kami sehelai sepinggang dan sebagainya. My sis meyakinkan saya yang ada hotel area bus station Lake Kawaguchiko. Dia pun pernah berkira-kira nak stay di Lake Kawaguchiko ni, so dia ada sikit-sikit info lah mana boleh stay.

Untuk balik ke hotel packing sedikit keperluan memang tak cukup masa. Time tu dah pukul 2pm lebih. Gelap dah la cepat dalam pukul 4.30pm gitu. Di Shibuya kami ikut map yang saya dah simpan dalam hp untuk ke bus station. Keluar dari Shibuya station..mak aii manusia ramai giler. Semuanya bertumpu kat area Shibuya crossing tu. Pelik betul lah saya..crossing gitu pun ramai berpusu-pusu. Tanpa peduli crossing yang dikatakan hebat tu, kami menuju ke building yang menempatkan bus station. Tak salah saya 5th floor. Bus station di 5th floor?? Ye betul tu. Nasib kami baik, ada bus ke Lake Kawagichuko dalam pukul 4pm. Kami masih ada masa sejam untuk beli apa-apa yang patut. Ada convenience store dalam building tersebut. Kami beli yang penting je. Nasib baik dah beli t-shirt time di Tokyo Tower, boleh la buat pakai tidur. My sis pulak bawa bagpack, so boleh la letak apa-apa barang.

Japan ni terkenal dengan punctuality. Kami agak risau menunggu kat dalam building. So kami keluar ke platform. Platform pula jenis open. Terpaksalah menahan kesejukan. Kelihatan kami dua orang jer menunggu bus time tu..eh takkan kami jer naik bus..hahaha. Tak lama lepas tu dah ada orang lain berbaris di belakang kami. Ohh...ramai jugak lah..dalam berbelas orang gitu. Ada nenek kat sebelah kami. Alaaa...lupa nak bergambar dengan dia. Dia cute sangat...dengan pakai kimono dan kecik jer. Time tu ada amoi ni macam nak naik bus ke airport..dia macam kecoh-kecoh sikitlah. Then nenek ni cakap something. Bahasa Jepun manalah kami paham kan..bila dia gelak kami pun gelak lah. Kami agak dia dok kata kat amoi tu apa-apa yang kelakar kut. Dia macam tanya something..so kami agak dia tanya kami nak gi mana. Sebutlah Lake Kawagichiko then dia pun sebut ohh Fujisan...home Fujisan. Tahu lah kami dia nak bagitau umah dia area Mount Fuji. Walaupun adalah masalah bahasa kami still boleh communicate...hehehe.


 Bus ticket. Dari pembacaan saya, naik bus adalah option paling mudah nak ke Lake Kawaguchiko. Kenapa kami nak ke Lake Kawaguchiko?? Di sini lah boleh menyaksikan Mount Fuji yang megah tu. 



Suasana berganjak gelap walaupun time ni baru pukul 5pm. Kami dapat seat paling depan...berkesempatan lah juga tengok suasana Tokyo..kalau tak asyik naik train dan subway train jer.



Bus ni akan melalui highway.


Ada suatu peristiwa tidak dapat saya lupakan time bus ni exit dan menghala ke destination kami tu. Dalam kepekatan malam, langsung saya tak sangka, saya nampak Mount Fuji. Subhanallah..besarnya. Tiada apa-apa lampu di atas puncak gunung itu dan tiada juga cahaya bulan. Tapi saya nampak Mount Fuji. Hati rasa melonjak nak tengok dengan mata sendiri keindahan gunung itu. Tak sabar betul rasa hati nak tunggu hari cerah keesokan hari.

Bus ini ada stop di beberapa station sebelum sampai ke Lake Kawaguchiko. Bila kami dah sampai station, turun jer dari bus menggigil kesesejukan. Luar biasa betul sejuknya. Cepat-cepat kami masuk dalam bangunan. Tetiba kami dua-dua blur pulak...hahahha. My sis plan nak ke K's Guesthouse. Tapi kami takde alamat. My sis pergilah tanya sorang mamat ni. Mamat ni macam pekerja train station. Langsung tak pandai english. Saya dah gabra time tu..mana kami nak tido malam ni? Tetiba saya dapat idea. Saya terdengar-dengar ramai orang dok call hotel pick-up. So saya terfikir, kami boleh ikut sekali kalau-kalau hotel tu offer harga murah. Saya approach sorang hotel staff tu, sekali dia cakap harga 1 malam hotel nak cecah RM800. Bertambah gabra saya..hahahha. Apa taknya, takut lah kalau-kalau semua hotel harga camgitu.

Saya nampak ada sign free wifi....haa boleh connect internet. Cepat-cepat screenshot address K's Guesthouse. Terus cari cab..tak sampai 5 min dah sampai. Lega lah kan. Saya pernah juga baca blogger stay kat guesthouse ni. Komen dia macam ok lah guesthouse tu. Bila tanya pasal room with private bathroom, takde. Yang tinggal hanya dorm dan separate bathroom. Amoi yang layan tu bagus lah...kami suka. Sekali datang mamat berjambang ni..cara dia bercakap sangatlah menyakitkan hati. My sis dah hampir nak tertikam lidah dengan mamat tu...time tu gabra saya bertambah-tambah. Fikirkan kesejukan kat luar tu buat saya rasa nak pitam kalau-kalau malam tu kami terpaksa jadi gelandangan..hahahhaha. 

Tetiba..amboi tak abis-abis ada idea saya nih..hahaha. Saya nampak sign free wifi dalam guesthouse tu. Cepat-cepat saya connect internet dan masuk booking-com. Just 1km dari situ ada hotel yang offer harga yang berbaloi. Saya terus cakap kat my sis dan tanpa soal my sis cakap jom kita berambus dari sini. Syukur betul. Amoi tu bagi direction nak ke hotel tu. Time berjalan keluar tu keadaan gelap betul. Lampu jalan pun takde. Tempat tu seolah-olah mati di waktu malam. Kami terpaksa guna lampu hp nak suluh jalan...hahahhaa. Nasib kami baik...ada bilik kosong di Royal Hotel Kawaguchiko. Jom tengok bilik kami yang sangat puas hati.



Masuk jer..saya pelik tengok cadar ni macam tak siap..hahahha. Yang atas tu adalah selimut ye. Saya tak sure kena sarungnya macam dah siap..hahaha.



Hotel ni memang japanese stayle habis lah.



Suka tengok tingkap ni..curtain diganti dengan penutup sliding ni. Kami biarkan tingkap ni begini supaya kami sedar bila dah cerah. Kami target nak tengok sunrise.



Baju ni ada dalam almari..melaram kejap hahahha. Pakaian ni disediakan untuk dipakai ketika kita nak gi mandi air panas yang dipanggil onsen. Tapinya bila mandi kena tanggal semua pakaian lah..dan free ye. Kami taklah gi mandi...hahahaha.

Berakhir sudah pengalaman gabra saya..hahahhaa. Untuk next entry, saya nak cerita pasal Mount Fuji pulak. Baiii...

2 comments: