June 7, 2013

Light, Free & Easy Trip to Korea (Day 5) - Part 10

Assalamualaikum...

Masuk hari ke-5 di Korea kami dah rasa bahang untuk meninggalkan Korea. Esok tu kami akan balik ke negara air tercinta. That day kami plan nak ke Namsangol Hanok Village. Tak jauhpun dari Myeongdong. Naik cabpun tak sempat meter nak jalan...hahaha. Angan-angan nak pakai hanbok iaitu baju traditional korea. 


Segar sangat pagi tu sesegar bunga yang berkembang mekar ni..hari-hari ulang alik didepan sebuah restoran di area guesthouse and then baru haritu tergerak nak snap bunga ni..ada macam-macam color pulak tu


Kami breakfast di Paris Baguette..bersepah cafe ni yang ada bakery sekali ni. Roti yang saya bawak bekal ke Nami Island saya beli di sini la. Kami minum coffee sambil tengok orang berjalan di luar cafe...saya makan cream puff and my sis makan garlic bread. Cafe ni dibuka seawal 7am..



That day adalah hari Selasa. Patutnya Namsangol Hanok Village ni ditutup..Tapi boleh jer masuk..



Entrance fee adalah free yerr..dari sini boleh nampak Namsan Tower..Walaupun nampak panas terik, suhu adalah sejuk...Kat ini tak la sebesar palace..tak sampai 1 jam dah boleh jalan-jalan kat sini dan lihat sana sini :)


Sebelum kembang...



Selepas kembang..



Unik betul bumbung rumah-rumah kat situ

Dan...rezeki kami nak pakai hanbok..walaupun tempat tu sebenarnya close tapi tak tahu nape ada orang bertugas..tapinya kena bayar la untuk pakai ni..10,000Won. See? Me with queen outfit and king outfit..but no king..just his outfit..hehehe. Baju ni dibuat dengan Korean Silk..terlalulah selesa memakainya..


Saya tertarik dengan accessories kat baju ni..kalau dalam cter drama lagi cantik..ada bentuk bunga la..rama-rama la.. 


Sukanya pakai kasut ni..macam kasut kayupun ada..hahaha. 



Kami diberi masa setengah jam untuk meragam dengan pakaian ni..hahaha..skirtnya tak dijahit yer..just dililit dibadan..saya tak sedar diri dok angkat skirt ni nak senang berjalan..sekali ha amik terselak dibahagian belakang..nasib baik seluar baju sendiri masih dibadan..hahaha. 



TQ Akiko with ur good service dengan senyuman manis jugak..hehehe. See? Perbezaan melayu tulen dan Korea tulen? Dari segi nama dia tu..saya rasa dia jepang..ntah la :)



Lepas puas hati bergaya dengan pakaian traditional korea kamipun bergerak nak keluar..ada small stream dalam kawasan tu...jernih jer airnya..sejuk mata memandang



Toilet kat sini bersih sangat!!!

Tetiba saya perasan ada tulip..sikit jer kat 1 tempat tu..tanpa fikir panjang saya terus ke situ nak snap tulip-tulip yang ada lebih kurang 20 pokok tu..cantik sangt..warna-warni. 



Akhirnya saya boleh tengok tulip yang saya idam-idamkan. Niat dihati nak tengok tulip di Amsterdam taoi entah bila..jadi la ini pun


Melentok camgini pula..maybe berat kelopaknya..hehe



Bentuk bahagian dalam bunga tu..



The angle i wished tu snap..kalau lagi banyak pohon bunga ni..lagilah cantik agaknya

This one make me fall in love with this flower..sangat la cantik warnanya..Subahanallah!!!


Selepas puas snap apa yang patut..kamipun beredar ke Namdaemun Market lagi. My sis nak tukar souvenir yang dia beli pada hari kedua kami di Korea. Ahjjuma tu memang terbaik la..dia percaya my sis dan benarkan dia pilih yang mana yang dia suka.



Saya beli ice blended buah-buahan ni..sedap tu sedap tapi saya batuk lepas minum..

Ok lah semua..jumpa lagi di next entry..bai!!!

16 comments:

  1. Wah laju entry ni. Bunga-bunga tu membuatkan hati saya bahagia :)

    ReplyDelete
  2. ala...ruginya, kalau tau dekat dengan myeongdong, mau singgah jugak ritu. awat orang korea nama akiko? ke nick name je nih, hehe...

    ReplyDelete
  3. Baru lima hari dah nak balik... Saya ke sana enam hari rasa tak cukup pulak. Kalau sepuluh hari ke, baru puas agaknya...

    ReplyDelete
  4. Prof --> me too..hhehe

    Orga --> Awk dh tgk korean house yang besar..cukup2 la tu..hehee..saya plan nk jugak ke korean house yg ada org duduk tu..tapi xmampu kut nak jln2..heheh

    Mie --> Saya pun pergi 6 hari la. Alhamdulillah terlebih cukup for us the 6 days..sebab kitaorg boleh balik rehat 3-4 jam everyday kat bilik then sambung lg. Kalo continue nonstop, maybe 3 hari boleh siap..sebab semua attraction places sangat dekat2 di Seoul kecuali Nami Island jer.

    ReplyDelete
  5. Zila memang suka tngkp gambar bunga kan...:) entry dulu2 pon semua bnyk bunga

    ReplyDelete
  6. MASYALLAHHHH... so damn beautiful. just love the flowers.. spring time ni ye..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum kak zila. nak nangis tengok gambar bunga yang cantik.. subhanallah...

    ReplyDelete
  8. Kak azian --> yes..spring time. Walaupun saya terlepas cherry blossom yang merimbun tu..Alhamdulillah dpt juga tgk bunga2 lain yang lebih cantik dan juga cherry blossom sana sikit sini sikit :)

    Sheila --> Waalaikumsalam..meh sini Kota Damansara akak nak lap air mata..hehehe. Dtg la area sini sheila..kak zila lanjer satay nak?

    ReplyDelete
  9. sedihnya xdapat pakai hanbok haritu :'(

    ReplyDelete
  10. Salam, banyaknya gambar bunga, peminat bunga ya, mcm my sis juga.

    Masa spring memang cantik, flowers everywhere..

    ReplyDelete
  11. wahh..cantik gambar..jauh beza dengan gambar saya..hihihi...oo..pakai kat Namsangol Hanok rupanya..Takpe lah bayar 10K..still berbaloii sebab leh posing-posing kat luar hanok house..baru filling cam princess korean..hihihi..

    ReplyDelete
  12. Yuslina --> A'a saya ada baca blog awk pasal awk tak pakai hanbok ritu. Takpe la..maybe pasni nak pegi lagi

    Nohas --> W'salam..a'a saya minat sangat bunga sebab tu pilih pergi time spring :)

    Amanda --> Ala lebih kurang cam gambar2 awk jer. Lagipun kita pergi waktu yang lebih kurang sama :)
    Posing2 kat luar camgitupun malu gak sebab visitor lain tengok2..hahaha..tapi saya buat derkk jer

    ReplyDelete
  13. Assalamualaikum kak zila, nak lanje kita satey? yeayyy nak2.. kak zila, ada fb tak? add sheila boleh? hehehe sheila salim (boo) +__________+

    ReplyDelete
  14. Harga utk pakai baju Hanbook tu dh naik..dulu JM pakai kena bayar 6,000 woj jer..

    Cantik lah..bunga2 tulip tu..untungla tak perlu pegi Armsterdam eheheh..tapi JM dpt lihat bunga tulip kat Everland..mmg jakun hahaha

    ReplyDelete
  15. Sheila --> waalaikumsalam..jom la makan satey tapi mai la kota damansara..fb kak zila ziela62@gmail.com

    JM --> Naik harga la tu JM..hehehe. Sayapun jakun tengok tulip tu..haahha

    ReplyDelete