March 1, 2011

LoNDoN - JaLaN2

Setelah hati dah tenang, hotel pun dah ok...perutpun dah ok...jln2 time. Sampai2 akak dah ajak shopping sambil pusing2 area marble arch and oxford street...souvenir shop byk sangat. Ada juga selisih ngn org malaysia, tp kebanyakkannya xberapa ramah...senyumpun x. Xperlah, nak buat mcmana kan..
Mable arch.


Kepala kuda ni kt area2 mable arch..


Sempat shopping skit baju kt primark

Hari 1st ni sempat jln kejap jer sbb dah gelap. Byk lg nak buat..hehe..kena simpan energy utk esoknya. Seminggu kat London dengan harapan nak cover semua tmpt best. Esonya pepagi lg dah bangun. Sesambil nk ce breakfast, possing2 skit area hotel...hehehe. Susah nak cr breakfast kt area Earlscourt..tp nasib baik ada 1 kedai arab ala2 western...sedap sgt tuna sandwich dan coffee kt situ...tp lupa nak snap rupa sandwich tu...

Pagi hari ke-2 tu saya naik hop on hop off utk sightseeing...25 pound/person utk 48 hrs. Naik ni boleh cover seluruh kota London. Kalo duduk atas, boleh snap2 picture byk2..tp kena tahan sejuk la...layanan utk service ni sgt bagus.

Mcm2 info boleh tanya dan mereka akan explain baik2. Bus ni akan stop kt top London attraction.


Dr atas hop on hop off...sejuk woo wa ckp lu

Big ben....yeahh...boleh gak tgk akhirnya...hehehe.

LoNDoN - FooD



Tak banyak makanan yg boleh makan kat sini...tp Alhamdulilah on da way pergi trafalga square terjumpa 1 restaurant melayu..'JOM MAKAN'... kena plak mmg lapar sgt time tu...kat sinilah jumpa ramai rakyat Malaysia..warga british plak yg jd pelayan..hehehe..Saper2 yg gi London, jgn lupa gi restaurant ni..di jamin halal..salin address ni..hehehe

"5-7 Pall Mall East, Trafalgar Square, London SW1Y 5BA"Saya ambil set buffet kt JOM MAKAN ni


Pizza pak arab ni..tuna pizza..rasanya..wallawehhh...sedap wa ckp lu..roti yg lembut..saya beli ni kat Oxford Street.


Nasi ngn fish n chip ni boleh dpt kat kedai arab area Bays Water. Harga 1 meal 6-7 pound.
wafer ni byk dijual di kios2 tepi jln...kena plak mkn panas2..perhh...saya letak topping blueberry harga dia kalo xsalah 2-3 pound

Wafer ni plak saya makan area2 London Eye..cream bersama honey then stoberi...
kalo xsalah harga dia 6 pound lebih
Ni breakfast kt area Earlscourt Road. Sejuk2 pekena coffee mmg best...coffee ngn roti ni harga dlm 5 pound lebih

Nasib baik hotel yg kt Bays Water included breakfast..kalo tidak, tercari2 la makanan. Layanan hotel ni tip top.

Tercari2 jacket potato..malangnya xjumpa2..akhirnya jumpa jugak kat Stansted Airport time nak balik...ni mahal skit la sbb kat airport kan..kalo xsalah nak dekat 10 pound

LoNDoN - PaRk


Angan2 bila sampai London ingat nak bergambar atas padang rumput..malangnya xdpt sbb rumput basah..so just round2 kat beberapa taman. Contohnya Kensington Gardens ...cantek sgt..time ni saya dah pindah hotel dr Easy Hotel di Earlscourt Road ke Bays Water.

Taman ni dekat dengan hotel, jalanpun xjauh sgt. Hmmm...mmg bersih dan terjaga rapi. Mat salleh ni biasa2 la..nk gi taman sure bwk anjing teman..aduhh..dah tu main lepas plak..jenuh saya nak lari2 ...berpeluh2...teruk tul..heheh..tp enjoyyyyy!!!!!









Nak sewa basikalpun boleh dr taman ni. Boleh return kt mana2 tempat yg ada service ni. Dah tu xde org jg plak..semua pkai system je..boh duit..kayuh..sayapun xphm sgt system ni sbb saya xambilpun..possing je..heheh

Ada 1 tasik buatan kat taman ni...burung2 yg dtg semuanya liar..jgn bg mereka makan..kalo x kena kejar nanti...

heheh..syok la!!!!!

Alangkah syoknya kalo Malaysia dpt buat taman yg mcm ni...nyaman dan mententeramkan..

LoNDoN - JaLaN2 LaGi

Pasal London lg..hehehe..abis2 lg kan?? hmmm...tahan la sikit, ada byk lg benda nak share ni. Sepanjang kt London saya banyak guna public transport seperti tube dan bus. Cab mahal sgt.. kena pandai baca tube punya map...memang mudah nak ke sana sini..setiap kali masuk tube, sure penuh penuh. Mat salleh ni suka baca buku..sambil2 tunggu bus ke tube ke..drg baca buku. Yg mana nak gi kerja semua naik tube. Nak bandingkan tube dengan bus..tube murah lagi. Tapi naik tube xleh tgk view lah..tp boleh save masa.

Ni time bwh tanah nak naik tube...gayat tul tgk escalator ni

Possing skit..hehe

Mable Arch salah satu station tube..ni tgh tunggu tube

Advertisement yg saya jumpa time tunggu tube..cute karton ni


Dr pemerhatian saya, ramai org dtg London nak shopping..tp xsemua la. Mcm saya, saya kurang shopping..souvenirpun beli xbyk. Oxford Street tmpt tumpuan org ramai nak bershopping..brg2 branded banyak kat sini. Kalo nak beli brg2 branded, kt KL pun byk...hehehe

Tak shopping tak shoppingpun..ada la baju2 yg murah saya beli sbb size saya ni susah nak dpt baju..tgk2 kt London size saya senang tul nk cari. Cantik2 plak tu..tp iman ada lg..xmudah tergugat. Mana2 baju harga bawah 10 pound je saya beli...hehehe. Bukan kedekut tp nk kontrol buget sebab balik KL nanti saya adalah penganggur..sedih2.

Shopping2 complex yg pemes kt sini macam ZARA (kt Bukit Bintangpun ada), PRIMARK, HARRODS, mcm2 lg..


Ni time kt Harrods. Org kata ni shopping complex terhebat kt London. Barang2 yg dijualpun mahal. Anak tokey shopping complex ni la yg meninggal sama2 ngn Lady D tu...apa nama ntah..heheh









Ni plak kat Piccadilly Circus. Waktu malam lagi cantik sbb boleh tgk lampu kat advertisement.


EyE oF LonDoN

Can't believe it...i celebrate my birthday atas London Eye..hehe..thks sis..belanja naik London eye.
London eye ticket yg tertera my birthday date.. :)



See?? London eye on my hand (o_o)

On da way nak naik London Eye. Ni kira last day kt London sbb flight balik Malaysia adalah malam tu

Makin tinggi...arghhh takutnya!!!

Boleh nampak seluruh kota London


Snap dr plg atas..gerun tul time ni

Hehe...plg atas..syoknyeeeeeeeee!!!!

Dpt snap full big ben dr atas ni

Thames river...

Lepas jer turun dr London Eye, masuk pula 4D london eye. Mcm 3D movie..tp 4D ni lg dasyat..kalo snow, dia kuar snow yg real...mcm2 la yg keluar..mmg pengalaman yg xleh dilupakan. Saya ambil ticket utk 2 benda ni sekali. My sis, i really appreciate you full fill the thing i never dream before..so amazing.. awesome... (*_@)
Akibat oyster card dah abis dipakai..sempena saat2 akhir kt London..saya just beli tiket bus kt bustop (pakai mesin)..tertera gak birthday date saya..heheh